Fot. EMTOR
MX20-30 APP-1000x666
Wraz z rozwojem usług logistycznych przybywa narzędzi do realizacji złożonych procesów odbywających się w obszarach składowania i dystrybucji towarów. Podstawowym sprzętem w transporcie wewnętrznym jest wózek widłowy, a efektywne wykorzystanie zarządzanej floty to cel każdej firmy.
Użytkowanie floty wózków widłowych bez odpowiednich narzędzi wiąże się z bardzo wysokim kosztem, w znacznej części ponoszonym niezależnie od stopnia wykorzystania tych wózków. Dobór odpowiedniego sprzętu pod kątem jego funkcjonalności i wydajności oraz efektywne przełożenie kosztów stałych i eksploatacyjnych na przetransportowane jednostki logistyczne to podstawowe elementy architektury zarządzania flotą.
Oprogramowanie SIEGA jest narzędziem, które dostarcza użytkownikom informacji na temat realnego wykorzystania każdego pracującego wózka widłowego, dostosowując się przy tym do funkcjonującego systemu pracy. Gromadzone i dostarczane zarządzającym flotą dane pozwalają na ocenę pracy wózków widłowych, np. w jakim stopniu awarie zakłócają proces, a także jakie pozostają rezerwy i potencjalne możliwości wykorzystania sprzętu.
Aplikacja analizuje pracę każdej maszyny pod kątem jej wydajności, liczby przetransportowanych jednostek logistycznych i zestawia te informacje z kosztem eksploatacji. Mając takie dane, użytkownik – przy uwzględnieniu charakteru pracy oraz wszelkich ograniczeń infrastrukturalnych i procesowych – ma możliwość porównania wybranych modeli maszyn oraz doboru zadań i optymalnego miejsca pracy.
Flota wynajmu firmy Emtor dzięki korzystaniu z tego narzędzia została zoptymalizowana pod kątem realizowanych zadań. Klienci mogą być pewni, że wynajmowane wózki widłowe, zarządzane w systemie SIEGA, są precyzyjnie dobrane do wykonywanych operacji. Flota objęta systemem SIEGA jest na bieżąco monitorowana – w razie potrzeby podejmowane są odpowiednie działania. |
|
–
Obecnie z systemem SIEGA pracuje nieco ponad 1000 naszych maszyn. Urządzenia SIEGA mogą być zamontowane na wszystkich typach wózków i maszyn transportowych jakie oferujemy. Oprogramowanie współpracuje z systemem zarządzania serwisem naszej firmy, umożliwiając natychmiastową reakcję na wszelkiego typu zdarzenia serwisowe – mówi Adam Wojciechowski Specjalista ds. Marketingu w firmie Emtor.
Ocena bezpieczeństwa pracy
SIEGA kontroluje zarówno całą flotę, jak i jej poszczególne wózki widłowe. Każdy wózek wprowadzony do systemu ma tablicę zawierającą niezbędne informacje na temat użytkowania i generowanych kosztów. Kontrolowane są takie parametry, jak:
- całkowity koszt maszyny w zestawieniu z liczbą przepracowanych godzin;
- poziom wykorzystania maszyny;
- koszt i zużycie paliwa lub energii elektrycznej;
- koszt przeglądów i napraw;
- liczba interwencji serwisowych;
- awaryjność maszyny;
- historia uszkodzeń;
- czas przeznaczony na usuwanie awarii;
- zbliżające się przeglądy okresowe i UDT.
Zarządzający otrzymuje informacje dotyczące skuteczności działań usług serwisowych, a system na bieżąco przypomina użytkownikom o zbliżających się przeglądach okresowych, wysyła powiadomienia do służb technicznych czy generuje raporty na temat aktualnego
stanu floty. Maszyna, która nie ma aktualnego przeglądu, może zostać czasowo wyłączona z ruchu.
System umożliwia przeprowadzenie badań wydajności, pomiaru ilości transportowanych ładunków, kosztu transportu palety, a także zasadności wykonywania poszczególnych operacji logistycznych. Moduł „Optymalizacja procesów” pozwala na przeprowadzenie fotografii dnia pracy oraz wyznaczenie optymalnych norm czasowych i ilościowych na poszczególnych stanowiskach pracy.
Obok efektywności bezpieczeństwo jest drugim bardzo ważnym filarem funkcjonowania aplikacji. System na bieżąco wysyła do kierownictwa informację dotyczącą pracowników, na których działania warto aktualnie zwrócić uwagę – z kim przeprowadzić rozmowę korygującą, a kogo wyróżnić za bezpieczną pracę. Oprogramowanie pozwala na rejestrację wszelkiego rodzaju zdarzeń czy uszkodzeń i wspomaga proces eliminacji ich przyczyn. Umożliwia tworzenie projektów, wyznaczanie zadań użytkownikom, prowadzenie prezentacji z zakresu bezpieczeństwa pracy. Ponadto system analizuje dane wynikające z kultury eksploatacji maszyn oraz zaistniałych incydentów, określa bieżący poziom bezpieczeństwa i ryzyko powstania zdarzenia wypadkowego oraz sugeruje, w jakich obszarach warto przeprowadzić audyt, zweryfikować wiedzę pracowników dotyczącą procedur i szeroko rozumianego bezpieczeństwa pracy.
SIEGA mocno koncentruje się na pracownikach świadczących pracę fizyczną. Na życzenie klienta w miejscach ogólnodostępnych instalowane są Strefy Pracownika – przestrzeń, w której zatrudniony, po zalogowaniu, ma możliwość weryfikacji swoich osiągnięć, wzięcia udziału w grywalizacji koncentrującej się na bezpiecznej pracy i sposobie użytkowania maszyn, a także wypełnienia różnego rodzaju testów (BHP, jakość, procedury) czy też zgłoszenia uwag dotyczących eksploatowanych maszyn (uwagi te trafiają do przełożonych oraz bezpośrednio do działu
serwisu Emtor).
Jest to również miejsce, w którym pracownik może pozostawić swoje sugestie dotyczące ergonomii pracy (z których powstawać mogą inicjatywy Kaizen), wprowadzić obserwacje dotyczące zdarzeń potencjalnie wypadkowych lub zauważone uszkodzenia infrastruktury, złożyć wniosek o udzielenie urlopu czy też zadać pytanie pracodawcy. Rozwiązanie to doskonale sprawdza się w dużych zakładach produkcyjnych, centrach dystrybucji czy też oddalonych od siebie oddziałach przedsiębiorstwa. Pracownik otrzymuje informację o nowej wiadomości oczekującej w Strefie Pracownika po zalogowaniu się do dowolnego wózka widłowego wyposażonego w system
SIEGA. Takimi wiadomościami mogą być: dokumenty, z którymi zatrudniony powinien się zapoznać, istotne komunikaty, weryfikacja złożonych wniosków urlopowych, kończące się terminy badań, szkoleń itd.
W trybie audytu aplikacja uruchomiona na dowolnym urządzeniu mobilnym dostarcza informacji na temat każdej maszyny znajdującej się w zasięgu naszego wzroku. Dowiemy się, czy powinniśmy odbyć rozmowę korygującą z mijającym nas operatorem, możemy zweryfikować stan techniczny maszyny, jeśli doszło na niej do wstrząsu, przeprowadzić miniaudyt lub przesłać sugestie do działu serwisu wraz ze zdjęciem.
Warto również zwrócić uwagę, że obecnie wiele procesów realizowanych jest za pośrednictwem pracowników firm zewnętrznych. W tym wypadku oprogramowanie wspomaga także proces zarządzania tego rodzaju współpracą poprzez weryfikację kultury eksploatacji maszyn przez pracowników poszczególnych firm czy agencji pracy. Wszystkie obserwacje klienta i jego sugestie mogą być w łatwy sposób odnotowywane i przesyłane do osób odpowiedzialnych za jakość świadczonych usług.
System SIEGA funkcjonuje zatem kompleksowo, wspomagając procesy w trzech obszarach: bezpieczeństwo pracy, jakość i efektywność.