Polecamy

Więcej energii w każdym akumulatorze

Fronius
25 sierpnia 2016
Więcej energii w każdym akumulatorze
20160825-Firma Rhenus używa innowacyjnych systemów ładowania akumulatorów Selectiva firmy Fronius
W centrum logistycznym firmy Rhenus Contract Logistics AG w Bazylei energooszczędność jest najważniejszym celem: Siedziba nie tylko posiada certyfikat ISO 14001, ale jest też członkiem inicjatywy KMU-Modell Basel. Warunkami są kompleksowy system zarządzania środowiskiem i wprowadzanie ciągłych usprawnień — także w dziedzinie wewnętrznego przepływu towarów. Dzięki innowacyjnej technologii ładowania akumulatorów firmy Fronius firma Rhenus znacząco obniżyła zużycie prądu przez flotę urządzeń do transportu poziomego napędzanych elektrycznie i jednocześnie zoptymalizowała proces ładowania. Elastyczny i niezawodny system obniża nakład pracy i zapewnia dłuższą przydatność akumulatorów ołowiowych.

 
Wydajność w logistyce od dawna jest czynnikiem decydującym o konkurencyjności. Dla oferentów i klientów znacznie większe znaczenie niż sama szybkość ma to, żeby dane towary przetransportować z punktu A do punktu B możliwie ekonomicznie i niedrogo. Coraz częściej w centrum pojawia się też zapotrzebowanie energetyczne procesów logistycznych. Efektywniejsze kształtowanie przepływu materiałów wewnątrz i poza terenem firmy jest zasadne nie tylko z ekologicznego, ale też i ekonomicznego punktu widzenia. Mniejsze zużycie prądu oznacza też niższe koszty i jest istotną zaletą w obliczu coraz bardziej zaciętej konkurencji. Także polityka europejska żąda od firm coraz surowszych działań, mających na celu obniżenie zużycia energii — aby przeciwdziałać zmianom klimatycznym oraz zapewnić, że Europa pozostanie na długie lata kontynentem uprzemysłowionym.
 
Grupa Rhenus to prawdziwy pionier europejskiej logistyki. Globalnie działająca firma z siedzibą w Holzwickede (Nadrenia Północna-Westfalia), obsługująca najróżniejsze branże, posiada 460 oddziałów zatrudniających około 25 000 osób — między innymi w Bazylei. W tym mieście firma Rhenus Contract Logistics AG, jedna ze spółek Grupy Rhenus, posiada supernowoczesne centrum logistyczne o powierzchni magazynowej równej 13 000 metrów kwadratowych. Oddział leży bezpośrednio nad Renem, który jest jedną z najważniejszych tras wodnych w Europie — od łacińskiej nazwy rzeki pochodzi też nazwa firmy założonej w 1912 r.
 
Logistyka zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju, opierająca się na urządzeniach do transportu poziomego o napędzie elektrycznym.
 
20160825-Silvio Kellenberger (po prawej), Head of Department Warehousing w firmie Rhenus Contract Logistics, i Reto Baumgartner, doradca w firmie Fronius Schweiz
20160825-Silvio Kellenberger (po prawej), Head of Department Warehousing w firmie Rhenus Contract Logistics, i Reto Baumgartner, doradca w firmie Fronius Schweiz
Siedziba w Bazylei zatrudnia 40 osób i wyspecjalizowała się w logistyce kontraktowej zapewnianej różnym klientom. Na prawie 10 000 palet i 35 000 półek ulokowano najróżniejsze towary z sektora non-food, np. artykuły sportowe, zabawki lub AGD. Firma Rhenus posiada też własne call-center, zajmujące się obsługą zamówień i zwrotów na potrzeby handlu wysyłkowego. Wewnętrzny przepływ towarów zapewnia flota 24 elektrycznych urządzeń do transportu poziomego. Używane są pojazdy firm Jungheinrich, Linde i Still.
 
Energooszczędność i zrównoważony rozwój to tematy istotne dla firmy. Silvio Kellenberger(na zdjęciu z prawej), Head of Department Warehousing w Rhenus Contract Logistics: „Robimy wszystko, co umożliwia obniżenie poboru prądu oraz kosztów eksploatacji i emisji CO2. Może to być optymalizacja wszystkich procesów logistycznych, zastosowanie oświetlenia LED czy też inwestycja we własną instalację fotowoltaiczną”. Siedziba posiada kompleksowy system zarządzania środowiskowego i certyfikat ISO 14001. Firma Rhenus jest członkiem KMU-Modell Basel: inicjatywa dostawcy energii IWB ,Agencji Energetycznej ds. Gospodarki EnAW, Urzędu ds. Środowiska i Energii AUE oraz Stowarzyszenia Przemysłowego Miasta Bazylea wspiera firmy w ciągłej poprawie wydajności energetycznej i promuje działania optymalizacyjne.
 
Duży potencjał oszczędności podczas ładowania
W toku procesu zarządzania środowiskowego firma Rhenus wzięła pod lupę własną flotę wózków widłowych — okazało się, że drzemie niej wielki potencjał oszczędności, zarówno w zakresie zużycia prądu, jak i wydajności procesowej. Elektryczne urządzenia do transportu poziomego są napędzane akumulatorami ołowiowymi. Ich ładowaniem zajmuje się centralna stacja ładowania ulokowana na skraju hali. Ponieważ centrum logistyczne nie pracuje w systemie wielozmianowym, wózki widłowe nie posiadają akumulatorów zamiennych. „Dawniej podłączaliśmy do ładowania wszystkie urządzenia do transportu poziomego jednocześnie — nieważne, czy ich akumulatory były naładowane, czy rozładowane”, wspomina Kellenberger. „Nie było to zbyt ekonomiczne”. Oprócz tego stosowana technologia też nie była najnowsza: częściowo systemy ładowania akumulatorów korzystały nawet z przestarzałej technologii 50 Hz. Niepotrzebnie podnosiło to koszty prądu i częściowo powodowało silne przeładowywanie akumulatorów — w efekcie drogie akumulatory ołowiowe przedwcześnie osiągały kres swojego żywota.
 
20160825-Ładowanie akumulatorów wtedy, gdy jest to potrzebne
20160825-Ładowanie akumulatorów wtedy, gdy jest to potrzebne
W poszukiwaniu możliwości optymalizacji procesu ładowania firma Rhenus Contract Logistics szybko zwróciła się do firmy Fronius: lider w zakresie technologii ładowania akumulatorów z siedzibą w austriackim mieście Pettenbach w nowej generacji urządzeń Selectiva wprowadził rozwiązanie wyraźnie zwiększające wydajność procesu ładowania i wydłużające żywotność akumulatorów napędowych. „Tajemnica kryje się w nowatorskim procesie ładowania Ri, indywidualnie dostosowującym się do każdego akumulatora”, zdradza Reto Baumgartner, doradca ds. sprzedaży w firmie Fronius Schweiz. „W zależności od wieku, temperatury i stanu naładowania akumulator charakteryzuje się określoną skuteczną rezystancją wewnętrzną — na jej podstawie następuje określenie charakterystyki ładowania”. To zmniejsza do minimum przeładowywanie odpowiedzialne za wysokie straty energii i szkodliwe rozgrzanie akumulatorów — dzięki temu spada zużycie prądu i wydłuża się żywotność.
 
Ładowanie w razie potrzeby zamiast o stałych porach
Dwanaście urządzeń Selectiva firmy Fronius od sierpnia 2015 r. pracuje w firmie Rhenus — co przyniosło doskonałe rezultaty: Kellenberger: „Już same ich niewielkie rozmiary sprawiają, że nasza stacja ładowania akumulatorów wygląda na znacznie lepszą i nowocześniejszą”. Ale to nie wszystko: „Dzięki nim mogliśmy znacznie efektywniej ukształtować proces ładowania”. Urządzenia o mocy częściowo jednego, częściowo ośmiu kilowatów elastycznie ładują różne typy akumulatorów. Wózki widłowe i prostowniki są ponumerowane dla ułatwienia przyporządkowania — to pomaga unikać pomyłek. Do tego dochodzi decydująca zmiana: Kellenberger: „Akumulatory ładujemy nie o stałych porach, ale wtedy, gdy jest to potrzebne”. „Dzięki temu nie potrzebujemy tylu systemów ładowania akumulatorów, ile jest wózków widłowych. Wystarczy nam ich połowa”. Jednocześnie znacznie wzrosła dyspozycyjność urządzeń do transportu poziomego — to kolejny istotny krok w kierunku optymalizacji procesów w centrum logistycznym.
 
20160825-Urządzenia elastycznie ładują różne typy akumulatorów
20160825-Urządzenia elastycznie ładują różne typy akumulatorów
Kellenberger jest też zachwycony zaletami procesu Ri: „Dzięki oszczędnemu ładowaniu mogliśmy bardzo obniżyć zużycie prądu przez naszą flotę wózków widłowych”. Ale rezultatem było coś jeszcze: „Proces oszczędza nasze akumulatory, znacznie wydłużając ich żywotność”. Jest to też widoczne w kosztach eksploatacji, ponieważ w efekcie wymiana drogich akumulatorów napędowych jest konieczna o wiele rzadziej. Oprócz tego nowe technologie są znacznie bardziej niezawodne: Kellenberger: „Dawniej na początku ładowania często występowały szczytowe obciążenia sieci energetycznej”. „Mogły one doprowadzić nawet do przeciążenia zabezpieczeń — i jeżeli w porę tego nie zauważyliśmy, nagle kończyło się jakiekolwiek ładowanie”. Dzięki urządzeniom firmy Fronius ten problem to już przeszłość. Firma Rhenus może nadal korzystać ze swoich zabezpieczeń, co znacznie obniżyło nakłady związane z instalacją.
 
Istotny krok w kierunku większej wydajności
Oprócz kosztów prądu, dzięki zastosowaniu nowej technologii ładowania akumulatorów obniżył się też nakład pracy. Elastyczny i przejrzysty system ułatwia obsługę i zapewnia istotną oszczędność czasu. Łagodny proces ładowania zmniejsza też utratę elektrolitu w akumulatorze, dzięki czemu nie trzeba go tak często uzupełniać. To umożliwiło firmie Rhenus wykonanie ważnego kroku w kierunku zwiększenia wydajności swojego centrum logistycznego. Kellenberger jest przekonany: „Urządzenia firmy Fronius pomogły nam spełnić wysokie wymogi, jakie postawiliśmy sobie w związku z certyfikacją ISO i udziałem w KMU -Modell Basel. Dobre doświadczenia, jakie stały się naszym udziałem dzięki firmie Fronius sprawią, że także dla innych siedzib firmy Fronius będzie atrakcyjnym partnerem”.
 
Źródło: Fronius
Foto: Fronius 

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji