Coraz więcej magazynów w Łodzi

Redip
19 lipca 2021
Coraz więcej magazynów w Łodzi
Fot. Commercecon
Coraz więcej magazynów w Łodzi
Pandemia miała negatywny wpływ na kondycję wielu sektorów gospodarki. Są jednak takie, które w trudniej rzeczywistości doskonale sobie poradziły. Mowa o rynku e-commerce. Jego szybki rozwój przyczynił się do największego od lat popytu na przestrzeń magazynową, który w pierwszym kwartale tego roku sięgnął rekordowego poziomu 1.6 mln mkw1. W ubiegłym roku niemal 45% deweloperów zanotowało wzmożoną aktywność i potrzebę najemców magazynowych, szczególnie tych związanych z rynkiem e-commerce, FMCG czy transportem. Swój potencjał wykorzystuje Łódź – dzięki doskonałej lokalizacji i infrastrukturze drogowej jest jednym z trzech najważniejszych rynków magazynowych w Polsce. Miasto umacnia swoją wysoką pozycję na logistycznej mapie Polski, a łódzka firma Commercecon, generalny wykonawca obiektów magazynowych i produkcyjnych, bierze w tym procesie czynny udział.
 
Rok 2020 zauważalnie zmienił zachowania konsumenckie. Ograniczenia w działalności sklepów stacjonarnych oraz galerii handlowych sprawiły, że kolejni Polacy zaczęli przekonywać się do kupowania online. Według raportu „E-commerce w Polsce 2020”, przygotowanego przez międzynarodową firmę badawczo-technologiczną Gemius, już 73% z nas dokonuje zakupów drogą elektroniczną. To o 11 p.p. więcej niż rok wcześniej. Naturalną konsekwencją jest więc przyspieszony rozwój branży e-commerce oraz firm logistycznych odpowiedzialnych za dostarczanie przesyłek finalnym odbiorcom.
 
To z kolei znajduje odzwierciedlenie w rosnącym popycie na przestrzeń magazynową – w 2020 roku powierzchnia wynajmowanych lokali przekroczyła 5 mln mkw., co było niemal 30% wzrostem w porównaniu do roku 2019. Taka sytuacja nie dziwi – magazyny są kluczowym elementem w łańcuchu dostaw, a firmy sprzedające swoje produkty online, chcąc rozszerzać rynki zbytu, muszą rozwijać swoją infrastrukturę magazynową. W czasach wzmożonego popytu, bez odpowiednich obiektów logistycznych firma traci część zysków.
 
Dzięki dostępowi do Internetu rynek e-commerce jest w tej chwili rynkiem międzynarodowym, a Polska jest na uprzywilejowanym miejscu. Lokalizacja w centralnej części Europy oraz konkurencyjność zarobków sprawiają, że nasz kraj w dalszym ciągu będzie chętnie rozpatrywany jako miejsce lokowania obiektów zarówno dystrybucyjnych, jak i produkcyjnych. Zagraniczni inwestorzy od kilku lat widzą ogromny potencjał w Polsce Centralnej i jej największym mieście – Łodzi.
 
Łódź szybko rozwijającym się centrum logistycznym
Położenie na przecięciu głównych transeuropejskich korytarzy transportowych, których częścią są autostrady A1 i A2, a także nowo powstająca obwodnica S14, zapewniają Łodzi i jej okolicom komfortowe warunki dystrybucji towarów w każdym kierunku. Polska Centralna jest regionem, w którym podaż obiektów magazynowo-przemysłowych rośnie niezwykle szybko. W ciągu ostatnich 5 lat przybyło ponad 2 mln mkw., w tym około 730 tys. mkw. w samej Łodzi i okalających ją miejscowościach. To ogromny wzrost. W raporcie „Marketbeat: Rynek magazynowy w Polsce - I kwartał 2021 r.” firmy Cushman & Wakefield czytamy, że aktualne zasoby woj. łódzkiego sięgają ponad 3,2 mln mkw., co stawia je na trzecim – po województwach mazowieckim (4,16 mln) i śląskim (3,96 mln) – miejscu w całej Polsce. Co prawda ilość oddanej przestrzeni w Łodzi i okolicach w pierwszym kwartale tego roku była niewielka (44,7 tys. mkw.), ale w budowie jest kolejnych 411 tys. mkw. 
 
Park logistyczny 7R
Fot. Commercecon
Park logistyczny 7R
Do najbardziej spektakularnych w ostatnich latach inwestycji magazynowych w woj. łódzkim należą m.in. Panattoni Park Łódź East, składający się z pięciu budynków o łącznej powierzchni ok. 184 tys. mkw. czy parki logistyczne 7R Park Łódź West I, 7R Park Łódź West II, ale także magazyn miejski 7R City Flex Łódź I, wchodzący w skład sieci 7R City Flex Last Mile Logistics. Za realizację trzech ostatnich odpowiada Commercecon, firma o łódzkich korzeniach, która w ciągu 20 lat zrealizowała 270 projektów przemysłowych o łącznej powierzchni prawie 2 mln mkw.
 
Rosnący popyt na magazyny szansą na rozwój firm budowlanych?
Rosnący popyt inwestorów oraz najemców na przestrzeń magazynową sprawia, że nowych hal przybywa w najszybszym od lat tempie. I choć to świetna wiadomość dla generalnych wykonawców takich obiektów, to warto zdawać sobie sprawę, że tak duże zapotrzebowanie na świadczone przez nich usługi wiąże się z różnymi wyzwaniami. Obok rosnących cen stali oraz materiałów budowlanych, generalni wykonawcy zmagają się z ciągłym niedoborem wykwalifikowanych pracowników, a to może utrudniać realizację dużych projektów. Jak sobie radzą z tym problemem?
 
– Dbamy o naszych Pracowników i doceniamy ich wysiłki, a to daje wymierne korzyści w postaci małej fluktuacji zatrudnienia. Dzięki temu możemy pochwalić się doświadczonym, zgranym zespołem fachowców, którzy doskonale się znają. To sprzyja efektywnej współpracy na co dzień oraz sprawnemu pokonywaniu problemów, co w rezultacie przekłada się na szybką i terminową realizację zleceń. Od zawsze stawiamy także na partnerstwo w biznesie, budując dobre, długotrwałe relacje z naszymi kooperantami. Przez lata wypracowaliśmy efektywne metody współpracy, ufamy sobie i wiemy, że możemy na sobie wzajemnie polegać. A to podstawa w biznesie, jaki prowadzimy – mówi Hubert Hoffman, właściciel firmy Commercecon
 
Na koncie firmy jest wiele flagowych realizacji dla branży magazynowej w Łodzi i jej okolicach. Czy łódzkie korzenie pomagają w wygrywaniu kontraktów na lokalnym rynku? – Może mieć to znaczenie, choć w naszej branży liczy się przede wszystkim duże zaplecze wykwalifikowanych pracowników oraz na stałe współpracujących rzetelnych firm, a także elastyczność i gotowość do realizacji dużych projektów na terenie całej Polski. A my to wszystko mamy– podsumowuje Hubert Hoffman.

Źródło: Commercecon 
Foto: Commercecon 
 

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji