NAJBARDZIEj POPULARNE OFERTY

Polecamy

Transport bez szczytowych obciążeń

Fronius
16 kwietnia 2021
Transport bez szczytowych obciążeń
Fot. Fronius
Elektryczne wózki widłowe boczne i urządzenia specjalne
Aby mieć możliwość terminowego i niezawodnego dostarczania towarów do swoich klientów, hurtownia drewna Behrens-Wöhlk potrzebuje sprawnej intralogistyki — w szczególności w magazynie centralnym zlokalizowanym w Drensteinfurt w Nadrenii Północnej-Westfalii. Elektryczne urządzenia do transportu poziomego zapewniają tam wydajny i bezemisyjny przewóz towarów. Jednak w przeszłości problemem była technologia ładowania akumulatorów. Niepożądane obciążenia szczytowe regularnie powodowały zakłócenia w przebiegu pracy, a co za tym idzie — wysokie koszty. Dzięki Fronius Perfect Charging i systemom ładowania akumulatorów Selectiva nie tylko udało się zapanować nad tym wyzwaniem, ale także umożliwić Grupie Behrens znaczne oszczędności i wydłużyć żywotność akumulatorów napędowych.
 
Blaty i drzwi, stopnie, elementy ścienne i sufitowe, deski podłogowe i parkiety: w magazynie centralnym firmy BERO Holzhandelsgesellschaft mbH w Drensteinfurt koło Münster jak okiem sięgnąć piętrzą się stosy niezliczonych wyrobów drewnianych. W pobliskiej firmie Seiling GmbH & Co. KG w Ahlen składowane są materiały konstrukcyjne i izolacyjne, posadzki oraz materiały stolarskie i bogaty asortyment akcesoriów. Co zwraca uwagę w obu lokalizacjach? Charakterystyczny zapach materiału. Co jeszcze? Niski poziom hałasu. Chociaż między przejściami w magazynie wysokiego składowania porusza się mnóstwo wózków transportowych, panuje tu przyjemna cisza. A jak z typowym dla takich miejsc zapachem spalin na zewnątrz? Tutaj też go brakuje.
 
Obie firmy są częścią Grupy Behrens, posiadającej 14 lokalizacji i należącej do czołowych hurtowni drewna i elementów konstrukcyjnych w Niemczech. Obszar zaopatrzenia pokrywa szerokie połacie krajów związkowych Nadrenii Północnej-Westfalii, Dolnej Saksonii, Bremy, Hamburga, Brandenburgii, Saksonii-Anhalt, Turyngii i Saksonii. Grupa Behrens zatrudnia około 850 pracowników i generuje obrót na poziomie około 250 milionów euro rocznie. Branża przeżywa prawdziwy boom — także w dobie koronawirusa, opowiada Andreas Jedamzik: „Od początku kryzysu nie zanotowaliśmy załamania obrotów”. Ostatecznie zawsze się buduje, a w trakcie lockdownu czy obostrzeń ludzie robią więcej remontów niż zwykle.
 
Hurtownia drewna konsekwentnie stawia na zrównoważony rozwój
Andreas Jedamzik, jako dyrektor parku pojazdów w Grupie Behrens, odpowiada za flotę samochodów ciężarowych i urządzeń do transportu poziomego. Grupa korzysta ze 115 urządzeń do transportu poziomego. Z tego w Drensteinfurt pracuje 16 elektrycznych wózków widłowych bocznych oraz urządzenia specjalne do kompletacji, które wydajnie i niezawodnie przewożą ważące niekiedy kilka ton towary ze strefy przyjęć do magazynu i stamtąd do wysyłki. „Zawsze niezwykle ważna jest dla nas kwestia zrównoważonego rozwoju”, mówi Jedamzik. „W naszych samochodach ciężarowych stawiamy na nowoczesne i oszczędne napędy, w bliskiej przyszłości możliwe jest także przejście na technologię wodorową”. A wózki widłowe? „40 procent naszego taboru jest wyposażone w napęd elektryczny. Obecnie inwestujemy już tylko w wózki elektryczne i planujemy, aby w 2022 roku 90 procent naszej floty stanowiły elektryczne wózki widłowe — jako pierwsza hurtownia drewna w Niemczech”. Tym samym Grupę Behrens należy postrzegać jako prekursora także w tej dziedzinie.
 
Andreas Jedamzik, dyrektor parku pojazdów w Grupie Behrens
Fot. Fronius
Andreas Jedamzik, dyrektor parku pojazdów w Grupie Behrens
Czy to w hali magazynowej w Drensteinfurt, czy na zewnątrz, w oddalonym o kilka kilometrów oddziale handlowym w Ahlen: wszystkie wózki elektryczne w Grupie Behrens pobierają energię z akumulatorów ołowiowo-kwasowych. „Ma to dla nas szereg zalet”, wyjaśnia Marcel Gerwin, dyrektor oddziału w Ahlen: „Urządzenia do transportu poziomego są szybkie, wydajne i nie emitują ani hałasu, ani spalin. Silniki wysokoprężne mogą na przykład wydzielać cząsteczki sadzy, które osadzają się na drewnie i je brudzą”. Marcel Gerwin jest w pełni zadowolony także z dostępności swojej floty: „Elektryczne wózki widłowe bez problemu wytrzymują u nas cały dzień roboczy, ładują się w nocy i kolejnego dnia są znów gotowe do użycia”.
 
Marcel Gerwin, dyrektor oddziału Seiling GmbH & Co KG w Ahlen
Fot. Fronius
Marcel Gerwin, dyrektor oddziału Seiling GmbH & Co KG w Ahlen
Nieco inaczej wygląda to w magazynie centralnym w Drensteinfurt: z powodu długiego czasu eksploatacji i wysokiego obciążenia wiele pojazdów wymaga akumulatorów zamiennych. Na 16 wózków przypada około 31 akumulatorów, które można wymieniać w zależności od potrzeb. Stacje ładowania Grupy Behrens zostały w pełni wyposażone w technologię ładowania akumulatorów austriackiego specjalisty w branży, firmy Fronius: łącznie 101 systemów ładowania akumulatorów typu Selectiva 8120 i dwa typu 8160 wydajnie i niezawodnie zaopatruje w energię flotę urządzeń do transportu poziomego w hurtowni. „Są one istotnym elementem naszej intralogistyki”, podkreśla Jedamzik.
 
Zakłócenia częstotliwości wywoływane przez starą technikę ładowania powodowały wiele stresu
Technologia ładowania firmy Fronius
Fot. Fronius
Technologia ładowania firmy Fronius
W przeszłości firma stosowała różne systemy ładowania wysokiej częstotliwości (HF) innych producentów — były one jednak przyczyną ogromnych problemów: „Powodowały silne zakłócenia częstotliwości w naszej sieci zasilającej”, wspomina Jedamzik. „Przyczyną były obciążenia szczytowe i zakłócenia harmoniczne, które pojawiały się między innymi wtedy, gdy podłączaliśmy do ładowania jednocześnie więcej wózków widłowych naraz. Wysokie zapotrzebowanie na prąd w początkowej fazie ładowania powodowało wręcz regularne awarie naszych systemów IT, przez co musieliśmy nieustannie korzystać w trybie pilnym z pomocy naszych techników”. Efektem były znaczne ograniczenia w przebiegu pracy i niepotrzebne koszty — to sytuacja, której dyrektor parku pojazdów nie mógł i nie chciał dłużej tolerować.
 
Jedamzik dowiedział się o niezwykle opłacalnej i stabilnej technologii ładowania firmy Fronius, która oferowała bardzo dobre pod względem technicznym rozwiązanie tego problemu. Postanowił wypróbować jej rozwiązania. Już w trakcie testowania dwóch pierwszych urządzeń Selectiva udało się znacznie zredukować zakłócenia. Sprawił to opracowany przez firmę Fronius proces ładowania Ri, którym dysponują systemy ładowania akumulatorów Fronius. W porównaniu z powszechnie stosowanymi procesami umożliwia on bardziej równomierny rozkład zapotrzebowania energetycznego przez cały czas ładowania. Ponadto urządzenia te mają specjalną funkcję kalendarza, która pozwala ustawić początek czasu ładowania na określoną godzinę. „Technologia ładowania firmy Fronius umożliwia klientom przesunięcie w czasie ładowania poszczególnych wózków i w ten sposób uniknięcie niepożądanych wartości szczytowych prądu. Także wtedy, gdy po zakończeniu pracy podłącza się więcej pojazdów jednocześnie”, wyjaśnia Matthias Leibold, Technical Support Expert w Fronius Perfect Charging. Rozwiązanie to sprawdziło się na całej linii i całą Grupę Behrens przestawiono na technologię ładowania firmy Fronius.
 
Znikome zużycie prądu i dłuższa żywotność
Systemy ładowania akumulatorów Selectiva oferują całą gamę dalszych korzyści: proces ładowania Ri pozwala nie tylko zredukować zapotrzebowanie szczytowe — ta innowacyjna technologia ładowania umożliwia także bardzo energooszczędną eksploatację. W przeciwieństwie do innych procesów bazuje ona na oporze wewnętrznym (Ri) podłączonego akumulatora i odpowiednio dopasowuje do niego charakterystykę. „Każdy proces ładowania jest więc unikatowy, a charakterystyki akumulatorów są rozpoznawane automatycznie. Dzięki temu każdy akumulator dostaje dokładnie taką ilość energii, jakiej potrzebuje”, mówi Leibold. „Obniża to zużycie prądu, redukuje szkodliwe nagrzewanie akumulatora podczas ładowania i w ten sposób wydłuża jego żywotność nawet o 30 procent. Poza tym umożliwia dłuższe zachowanie jego pojemności”. Pozwala to Grupie Behrens zaoszczędzić na kosztach energii i rzadziej stosować drogie akumulatory napędowe, co jest ważną zaletą dla firmy dbającej o zrównoważony rozwój. „Oprócz tego dzięki automatycznemu rozpoznaniu napięcia możemy podłączyć każdy akumulator do dowolnego systemu ładowania”, dodaje p. Jedamzik. „Zmniejsza to złożoność obsługi i w połączeniu z wyjątkową jakością oraz niskim współczynnikiem awaryjności systemów ładowania Selectiva zapewnia niezwykle wysoką dostępność naszej floty wózków widłowych”.
 
Łącznie 101 systemów ładowania akumulatorów typu Selectiva
Fot. Fronius
Łącznie 101 systemów ładowania akumulatorów typu Selectiva
Dzięki nowej technologii firmy Fronius niepotrzebny stał się także wymuszony obieg elektrolitu (EUW), w który były wyposażone wcześniejsze systemy ładowania akumulatorów. „Wielu producentów oferuje EUW jako wyposażenie dodatkowe służące do obniżenia temperatury podczas ładowania, wydłużenia żywotności akumulatora, zmniejszenia zużycia energii i zwiększenia dostępności”, tłumaczy Matthias Leibold. „Proces ładowania Ri oferuje wszystkie te korzyści jednocześnie — i to bez konieczności ponoszenia kosztów zakupu i pracy pompy obiegowej”. Dodatkowo dzięki łagodnemu procesowi ładowania pracownicy muszą rzadziej uzupełniać płyn w akumulatorze. „Oszczędzamy w ten sposób czas i, biorąc pod uwagę lata eksploatacji, mnóstwo pieniędzy. Ponadto akumulatory są lepiej zabezpieczone przed wysychaniem”, wylicza Jedamzik. „Urządzenia firmy Fronius naprawdę całkowicie nas przekonały — i to do tego stopnia, że obecnie we wszystkich naszych lokalizacjach stosujemy tylko te systemy”.
 
Prąd do wózków widłowych pochodzi z własnego dachu
Współpraca między Grupą Behrens i firmą Fronius rozwija się dalej. Specjalista w dziedzinie materiałów drewnianych wyposażył już kilka swoich obiektów w instalacje fotowoltaiczne. „Naszym celem jest samodzielna produkcja znacznej części potrzebnej nam energii — to kolejny ważny krok w naszej strategii zrównoważonego rozwoju”, wyjaśnia Jedamzik. Zastosowane falowniki, przekształcające prąd stały wytworzony przez panele fotowoltaiczne w użytkowy prąd przemienny także pochodzą z firmy Fronius. „Tutaj, w Drensteinfurt, w ramach dopracowywania naszego obiektu pracujemy także nad budową instalacji PV”, Jedamzik zdradza plany firmy na najbliższą przyszłość. „Zostanie ona wyposażona w falowniki firmy Fronius”. Co najważniejsze: BERO może wykorzystać samodzielnie wyprodukowany prąd do eksploatacji floty wózków widłowych i dodatkowo obniżyć w ten sposób koszty energii. „To inteligentne rozwiązanie od jednego dostawcy, dzięki któremu jednocześnie obniżamy koszty i zmniejszamy nasz wpływ na środowisko, w pełni nas przekonało”, podkreśla z zadowoleniem dyrektor parku pojazdów.

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 04-2021EMIL - 04-2021EMIL - 03-2021EMIL - 03-2021EMIL - 02-2021EMIL - 02-2021EMIL - 01-2021EMIL - 01-2021Zobacz więcej publikacji