Polska Grupa Pocztowa rozpoczęła wdrażanie Elektronicznego Potwierdzenia Odbioru w Warszawie. Dzięki temu nowoczesnemu narzędziu dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań pocztowych otrzymają także mieszkańcy całej apelacji warszawskiej.
„Apelacja warszawska to największe skupisko ludności i sądów w Polsce, dlatego wdrożenie EPO jest bardzo ważne dla sprawnego funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości w tej części kraju” – powiedział Witold Szczurek, prezes zarządu PGP S.A.
EPO całkowicie zastępuje tzw. „zwrotki”, czyli papierowe formularze, które po odebraniu korespondencji trzeba wypełnić i wysłać do nadawcy. Polska Grupa Pocztowa wdrożyła Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru już w 192 sądach w całej Polsce, m.in., we Wrocławiu, w Poznaniu, Łodzi, Krakowie, Białymstoku, Kielcach, Ostrołęce, Łomży, Olsztynie i Suwałkach.
Przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości podają, że dzięki EPO średni czas obiegu informacji o przesyłkach skrócił się z 18,4 dnia do 6,7, co wpływa m.in. na zmniejszenie liczby odroczonych postępowań. "Nie wyobrażamy sobie dziś, by zwycięzca kolejnego postępowania mógł nie gwarantować takiej usługi" – powiedział, cytowany przez dziennik Puls Biznesu, Wojciech Hajduk, wiceminister sprawiedliwości .
Od strony technicznej EPO działa w ten sam sposób. Różnica polega na tym, że zamiast na papierowym potwierdzeniu odbioru, adresat podpisuje się na dedykowanym urządzeniu elektronicznym. Za jego pośrednictwem informacja o odbiorze korespondencji on-line, w czasie rzeczywistym trafia od razu do komputera prowadzącego sprawę sędziego. Cała operacja w sposób rewolucyjny przyspiesza obrót korespondencją sądową i trwa zaledwie kilkanaście sekund wobec kilkunastu dni, jakich potrzebuje papierowe potwierdzenie odbioru.
„Warto podkreślić, że Polska Grupa Pocztowa jest jedynym operatorem pocztowym w Polsce, który posiada działające i przetestowane oprogramowanie EPO. Takiego systemu nie udało się zbudować żadnemu innemu operatorowi w kraju, w tym Poczcie Polskiej, która dysponuje potężnymi środkami finansowymi, a wdrożenie EPO zapowiadała jeszcze w 2010 roku” – powiedział Witold Szczurek.
EPO to rozwiązania wychodzące na przeciw nie tylko sądom, ale i innym instytucjom zainteresowanym sprawnym i szybkim doręczeniem korespondencji wymagającej potwierdzenia odbioru. Na początku roku do użytkowników EPO dołączyła firma PLAY, będąca jednym z liderów polskiego rynku telefonii mobilnej. PGP wygrała również przetarg ogłoszony przez wojewódzką komendę Policji w Lublinie i dostarcza listy z 52 komend w województwie lubelskim.
Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru zostało laureatem konkursu Innowacja Roku 2014. Projekt EPO został bardzo wysoko oceniony przez kapitułę konkursu, jako innowacja, która ma bardzo duży wpływ na funkcjonowanie rynku i klientów prawie wszystkich sektorów gospodarki. Program Innowacje Roku realizowany jest pod patronatem Wydziału Nauk Technicznych Polskiej Akademii Nauk oraz Fundacji Centrum Innowacji FIRE.
Polska Grupa Pocztowa jest jednym z technologicznych liderów polskiego rynku pocztowego, świadczącym usługi doręczania na terenie Polski i wszystkich krajów należących do Światowego Związku Pocztowego. W swoim procesie doręczeniowym PGP wykorzystuje najnowocześniejsze linie sortownicze. Cały proces wspomagany jest przez system informatyczny, rejestrujący codzienny ruch przesyłek. Umożliwia to ich śledzenie na każdym etapie dystrybucji i pozwala na bieżące rozliczanie poszczególnych operacji.
W grudniu 2014 InPost – największy prywatny operator pocztowy w Polsce – sfinalizował przejęcie 100% akcji Polskiej Grupy Pocztowej SA (PGP). Spółki zintegrowały swoje struktury operacyjne, a formalne przejęcie akcji stanowiło ostatni etap w procesie akwizycji PGP. Tym samym zwiększy się potencjał obsługi korespondencji przez InPost, w tym także w zakresie kontraktów publicznych. PGP pozostanie jednak oddzielną spółką i marką dedykowaną dla klienta biznesowego, wymagającego zaawansowanych usług pocztowych. W ostatnim czasie InPost wygrał przetarg na obsługę korespondencji z KRUS wyceniony na niemal 23 mln zł. Ponadto InPost wraz z PGP od roku realizuje obsługę korespondencji sądów powszechnych i prokuratur – dwuletni kontrakt ma wartość niemal 500 mln zł i obejmuje 100 mln przesyłek.
Źródło: PGP
Foto: PGP