Polecamy

Litowo-jonowy kamień milowy

Wojciech Podsiadły
22 listopada 2016
Litowo-jonowy kamień milowy
Fot

Wkrótce po oficjalnym ogłoszeniu strategii dążącej do upowszechniania baterii litowo-jonowych, grupa STILL zrealizowała wdrożenie w 100% oparte o wózki w tej technologii. Rezultaty mogą stanowić dla innych przedsiębiorstw zachętę do modernizacji floty.

Zapowiedziane przez STILL w lutym 2016 rozszerzenie asortymentu wózków widłowych dostępnych z baterią litowo-jonową – tak, by można wyposażyć w nią 90% wszystkich oferowanych pojazdów – wydawało się odważnym krokiem. Grupa bardzo szybko jednak zebrała pierwsze owoce przyjętej strategii. Wkrótce po przedstawieniu innowacyjnych planów, nawiązano współpracę z klientem, skłonnym w całości oprzeć swoją flotę o rozwiązania w technologii Li-Ion. Ambitny projekt zrealizowano w produkującej płatki śniadaniowe firmie H. & J. Brüggen.

Charakterystyka przedsiębiorstwa klienta
H. & J. Brüggen jest jednym z europejskich liderów branży FMCG w swojej kategorii produktowej. Powstałe w 1886 roku przedsiębiorstwo, rozpoczynające działalność jako młyn, dziś oferuje przede wszystkim płatki śniadaniowe: dla dzieci, owsiane i kukurydziane, a także musli, półprodukty dla przemysłu spożywczego oraz batoniki zbożowe. Mimo intensywnego rozwoju – obecnie produkcja odbywa się w 5 zakładach zlokalizowanych w 4 krajach na 2 kontynentach – firma pozostaje w rękach potomków jej założycieli. W zeszłym roku zarząd zadecydował o konieczności wymiany floty wózków widłowych na bardziej wydajną. Priorytetowo poprawie miały ulec dostępność urządzeń transportowych i ich elastyczność. Chciano również ograniczyć czas ładowania baterii oraz wprowadzić elektroniczny system ewidencji pracy pojazdów. Czynnikami, dzięki którymi STILL przekonał klienta do swojej oferty były przewagi technologiczne wózków z akumulatorami litowo-jonowymi oraz korzystne warunki finansowania, zakładające kompleksową obsługę pojazdów przez jednego dostawcę.

Wdrożone rozwiązanie
Punktem wyjścia do stworzenia całościowej oferty była szczegółowa analiza pracy poszczególnych działów celem precyzyjnego określenia wymagań względem mających do nich trafić wózków. W powiązaniu z uzyskanymi danymi STILL dostarczył urządzenia o zróżnicowanych, ściśle dopasowanych do procesów intralogistycznych parametrach. – Realizacja w Brüggen obejmowała wdrożenie 66 urządzeń STILL. Choć w przeważającej części były to wózki czołowe z przeciwwagą typoszeregu RX 50, pojazdy podnośnikowe z platformą (SD 20) oraz prowadzone ręcznie (EXV 12), ze względu na zróżnicowanie konfiguracji i wyposażenia, łącznie przekazanych zostało 39 różnych modeli – mówi Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Zostały one dopasowane do konkretnych zadań z uwzględnieniem wysokości podnoszenia, długości wideł czy pojemności baterii – dodajeekspert. Najbardziej charakterystyczną cechą tego projektu jest jednak całkowite przejście z akumulatorów kwasowo-ołowiowych na litowo-jonowe. Ich trwałość i wydajność miała kluczowe znaczenie w przypadku działów, w których wózki pracują szczególnie intensywnie. Zawierają dwa razy więcej energii przy zachowaniu tych samych rozmiarów, a do tego pozwalają obniżyć częstotliwość ładowania. Dzięki bezobsługowej konstrukcji, nie wymagają żadnych dodatkowych działań ze strony operatorów, zauważalnie poprawiając komfort i ergonomię ich pracy. Zadanie, wymuszające w przypadku rozwiązań kwasowo-ołowiowych konieczność wymiany ogniw, podłączenia ich do stacji na 6 godzin oraz uzupełniania zbiorników wody destylowanej, ogranicza się w przypadku technologii Li-Ion do wetknięcia wtyczki. Przy skali działalności zakładu, uzyskana w ten sposób oszczędność czasu pracy przekłada się na znaczące ograniczenie kosztów operacyjnych. – W przypadku baterii litowo-jonowych nie występuje tzw. efekt pamięci. Innymi słowy, umożliwiają one częściowe ładowanie bez konsekwencji dla ich żywotności. To o tyle wygodne, że już po 3 kwadransach akumulatory są pełne w 70% - mówi Tobiasz Jakubczak. – Z trwałością na poziomie 2500 cykli, mogą być ładowane dwukrotnie częściej niż konwencjonalne warianty. Dodatkowym atutem są wyświetlacze, pozwalające w czasie rzeczywistym monitorować stan baterii i wykorzystywać je efektywniej – tłumaczyspecjalista ds. produktu STILL Polska.

Uzyskane efekty
Dzięki zastosowaniu ściśle dopasowanych do procesów intralogistycznych wózków w technologii Li-Ion, zmniejszono liczbę pojazdów koniecznych do obsługi zakładu o 23,8%, obniżając tym samym koszty inwestycji i utrzymania floty. Dodatkowe korzyści uzyskano w wyniku wdrożenia narzędzia klasy Fleet Management. Rozwiązanie wymusza sprawdzenie sprawności wózka przed jego wykorzystaniem oraz gwarantuje, że maszyny są używane zgodnie z przeznaczeniem oraz jedynie przez osoby posiadające niezbędne kwalifikacje.

 

Wojciech Podsiadły
Foto: STILL

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji