Mitsubishi wdraża akumulatory litowo-jonowe

Ewelina Szymanik
17 maja 2011
Mitsubishi wdraża akumulatory litowo-jonowe
Mitsubishi wdraża akumulatory litowo-jonowe

Akumulatory litowo-jonowe są niezwykle wydajne w magazynowaniu wytworzonej energii i pełnią przy tym funkcję bufora energetycznego. Oznacza to, że w razie potrzeby energię można pobierać w dowolnej chwili. Dzięki temu elektrownie lub stacje zasilania w energię elektryczną mogą mieć znacznie mniejsze rozmiary, co niesie tym samym dodatkowe korzyści dla środowiska w postaci zredukowanej emisji dwutlenku węgla.
Wyróżnia się siedem kluczowych zalet związanych ze stosowaniem akumulatorów litowo-jonowych w wózkach widłowych:

  1. Łatwe ładowanie akumulatorów.                                                                                                                                                       W przeciwieństwie do konwencjonalnych akumulatorów, które przed naładowaniem należy rozładować co najmniej w 80%, akumulatory litowo-jonowe można ładować w dowolnej chwili. Pozwala to uniknąć zakupu, ładowania i konserwacji akumulatora zapasowego używanego podczas wymiany akumulatorów.
  2. Szybsza wymiana akumulatora.                                                                                                                                                       Z uwagi na większe gabaryty i dostępne zasilanie w energię elektryczną, typowy akumulator ołowiowy potrzebuje ośmiu godzin na naładowanie się, co jest równoznaczne z czasem trwania całej zmiany. Natomiast wysokowydajne akumulatory litowo-jonowe można naładować do maksymalnego poziomu w niezmiernie krótkim czasie, a mianowicie w przeciągu nie więcej niż 20 minut.
  3. Większa żywotność                                                                                                                                                                               Do momentu zakończenia żywotności konwencjonalne akumulatory można ładować szacunkowo 1500 razy. Z kolei akumulatory litowo-jonowe mogą z łatwością przekroczyć ten wskaźnik o 300%.
  4. Kompaktowe gabaryty.                                                                                                                                                                         Akumulatory litowo-jonowe cechuje wysoka gęstość energetyczna, która powoduje, że są one bardzo oszczędne pod względem zużycia energii. Oznacza to, że akumulatory niezbędne do sprostania określonym potrzebom energetycznym mogą być znacznie mniejsze i lżejsze od ich ołowiowych odpowiedników.
  5. Bezobsługowość                                                                                                                                                                                    Konwencjonalne akumulatory wymagają przeprowadzania regularnych kontroli i prac konserwacyjnych. Należy sprawdzać poziom elektrolitu i w razie potrzeby uzupełniać go wodą destylowaną. Podczas gdy niektóre rodzaje akumulatorów, takie jak akumulatory żelowe, wymagają mniejszej ilości prac konserwacyjnych, wersje akumulatorów litowo-jonowych są całkowicie bezobsługowe.
  6. Swoboda designu                                                                                                                                                                                   Producenci wózków widłowych są z reguły zmuszeni do projektowania swych produktów w taki sposób, by zmieściły się one w obudowie kształtem przypominającej skrzynię. Wysokowydajne, lekkie i kompaktowe akumulatory litowo-jonowe umożliwiają projektantom zastosowanie szerokiej gamy kształtów i rozmiarów. Tradycyjnie akumulatory starszego typu, z uwagi na swój ciężar i centralne rozmieszczenie na wózku, odgrywają ważną rolę w stabilizacji wózka widłowego. W perspektywie krótkoterminowej nowoczesne akumulatory mogą wprawdzie spowodować zwiększenie nakładów związanych z rozwojem produktu, jednakże ten designerski postęp daje naszym projektantom możliwość radykalnej weryfikacji rodzaju konstrukcji wózków widłowych, zwiastując tym samym być może największe zmiany od chwili wprowadzenia po raz pierwszy wózków widłowych na rynek.
  7. Czystsza i bardziej wydajna eksploatacja                                                                                                                                        Akumulatory ołowiowe są z reguły narażone na ogromne straty wewnętrzne, czego wynikiem jest dostarczanie mniejszej ilości energii. Akumulatory litowo-jonowe są bardziej wydajne pod względem magazynowania i oddawania energii. W związku z tym emisja dwutlenku węgla jest znacznie mniejsza.

Podobnie jak w przypadku każdej nowej technologii należy liczyć się z wieloma wyzwaniami. Cena akumulatorów litowo-jonowych jest wciąż stosunkowo wysoka, przy czym w przypadku zwiększonego obrotu sytuacja ta zapewne ulegnie zmianie. Problemem może okazać się również eksploatacja wysokonapięciowa w przypadku podłączenia do istniejącej sieci elektrycznej, niemniej jednak problem ten można w łatwy sposób rozwiązać korzystając z zasilania trójfazowego. Związane z tym koszty zostaną przy tym skompensowane przez ich redukcję dzięki rezygnacji z akumulatorów ołowiowych. Przykładowo, w strefie ładowania akumulatorów instalacja wentylacyjna stanie się zbędna.

GRENDiA_EX_Hybrid_5t.jpg
GRENDiA_EX_Hybrid_5t.jpg
Pierwsze akumulatory litowo-jonowe firmy Mitsubishi Forklift Trucks dla wózków widłowych z przeciwwagą są już dostępne w sprzedaży, jednakże póki co tylko na terenie Japonii. Wprowadzone na rynek w ubiegłym roku wózki widłowe typu GRENDIA EX Hybrid wyposażone są w układy przeniesienia napędu, obejmujące silnik wysokoprężny i akumulator litowo-jonowy. Oprócz znacznie mniejszej emisji dwutlenku węgla w porównaniu z tradycyjnymi akumulatorami, zużycie paliwa w akumulatorach litowo-jonowych zostało również zredukowane – o niesamowite 39%.
Ta bateria wielokrotnego ładowania produkowana jest w zakładach producenta wózków widłowych przez firmę macierzystą Mitsubishi Heavy Industries (MHI), która współpracuje z naukowcami z elektrowni Kyushu Electric Power Company w Nagasaki.

Od ponad 30 lat obie te elektrownie ściśle współpracują ze sobą rozwijając technologię akumulatorów stosowanych w pojazdach i w zastosowaniach elektrostatycznych. Postęp w tej dziedzinie poskutkował podjętą w 2009 r. decyzją, dotyczącą wprowadzenia na rynek akumulatorów litowo-jonowych na większą skalę. Producent jest dobrej myśli, jeśli chodzi o stosowanie akumulatorów litowo-jonowych w wózkach widłowych i pojazdach magazynowych.

Co wyróżnia akumulator litowo-jonowy od akumulatora ołowiowego
  Akumulator Litowo-jonowy Akumulator ołowiowy
Możliwość ładowania W dowolnej chwili Tylko przy 80% rozładowaniu
Czas ładowania Do 20 minut Ok. 8 godzin
Możliwość użytkowania w czasie przerwy Tak Nie
Liczba cykli eksploatacji akumulatora 4500 ładowań 1500 ładowań
Wymagania związane z przeprowadzaniem prac konserwacyjnych Brak Często należy sprawdzać poziom elektrolitu. Wymaga dolania wody destylowanej.
 

Jan van den Elsakker - kierownik ds. produktów magazynowych – stwierdził: “Oczywistym jest, że w ciągu kilku najbliższych lat pierwsze akumulatory litowo-jonowe znajdą zastosowanie w małych pojazdach magazynowych. Ten rodzaj akumulatora sprawdził się i zapewne spisze się wyśmienicie po zastosowaniu go w naszej gamie wózków widłowych napędzanych prądem o napięciu 24V.”

“Ogromne możliwości substancji litowo-jonowej w zakresie ładowania mają szczególne znaczenie w pracy w systemie wielozmianowym, w którym akumulatory te z pewnością dokonają największego przełomu technologicznego. Wprawdzie może to jeszcze trochę potrwać, zanim zobaczymy akumulatory litowo-jonowe w większych wózkach widłowych, ale niewątpliwie pewnego dnia stanie się to rzeczywistością. W kolejnych latach design i rozwój nowych linii produktów zapowiada się bardzo interesująco. Możliwość tego typu rozwoju technologicznego w naszych zakładach rozwiewa wszelkie nasze obawy, gdyż w przyszłości będziemy mogli cieszyć się przewagą nad konkurencją. A dla klientów będzie to oznaczać, że wybrali markę, która plasuje się na samym szczycie innowacji technologicznych” – dodaje.

W celu uzyskania dalszych informacji o zwycięskich wózkach z przeciwwagą i pojazdach magazynowych produkowanych przez firmę Mitsubishi Forklift Trucks, zapraszamy na naszą stronę internetową www.mitforklift.com.
Ewelina Szymanik
Sales & Marketing Coordinator
Foto Mitsubishi

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji