Polecamy

Baterie litowo-jonowe w wózkach

Wojciech Podsiadły
15 lipca 2019
Baterie litowo-jonowe w wózkach
Fot. STILL Polska
Wózek widłowy STILL

Podczas targów CeMAT 2016 firma STILL zapowiadała, że przez najbliższe lata dokona się rewolucja w zakresie dostępności wózków z bateriami litowo-jonowymi. Czy rzeczywiście tak się stało? Jak wygląda dziś rynek pojazdów transportu wewnętrznego z tymi nowoczesnymi akumulatorami?

Wskutek technologicznego rozwoju w obszarze akumulatorów litowo-jonowych mogą być one używane w coraz to nowych zastosowaniach, pozwalając uzyskiwać wyższą niż dotychczas wydajność pracy. Baterie Li-Ion zużywają podczas ładowania do 30% mniej prądu niż kwasowo-ołowiowe odpowiedniki. Okres ich żywotności jest co najmniej dwa razy dłuższy niż w przypadku konwencjonalnych rozwiązań i sięga 4 tysięcy pełnych cykli ładowania. Dodatkowo, dzięki prostej obsłudze, akumulatory litowo-jonowe usprawniają pracę i pozwalają ograniczyć koszty serwisowania. Używane prawidłowo nie są źródłem żadnych szkodliwych substancji, co w porównaniu z bateriami kwasowo-ołowiowymi znacznie ułatwia proces ładowania i pozwala oszczędzać przestrzeń magazynową. – Nowoczesne, stosowane w wózkach STILL baterie litowo-jonowe pozwalają wykorzystać 95, a nie - jak miało to miejsce w przypadku kwasowo-ołowiowych odpowiedników – 80 proc. energii zmagazynowanej w akumulatorze. Co więcej, ładowanie do 50 proc. pojemności trwa około 30 minut, a pośrednie doładowania nie wpływają negatywnie na żywotność baterii. W efekcie wózki mogą działać niemal bez przerwy również w trybie 3-zmianowym. Pozwala to osiągnąć znaczące oszczędności czasu pracy operatorów i zwiększyć dostępność pojazdów – mówi Grzegorz Kurkowski, specjalista ds. produktu STILL Polska. Nic dziwnego, że stopniowo zwiększa się odsetek kupowanych w Polsce wózków wyposażonych w baterie Li-Ion. Jak jednak jest z ich dostępnością? Jakiego rodzaju pojazdy można kupić już dziś z akumulatorem litowo-jonowym? Sprawdziliśmy na podstawie oferty STILL, firmy która jako jeden z liderów tej technologii zapowiadała związaną z nią rewolucję już na targach CeMAT 2016.

Wózki czołowe – jak najbardziej!
W przypadku najpopularniejszej grupy produktów do transportu wewnętrznego – wózków czołowych z przeciwwagą – warianty z baterią litowo-jonową są dostępne dla pełnej gamy wózków - od udźwigu na poziomie 1,0 t aż do najcięższych pojazdów przystosowanych do obsługi 8-tonowych ładunków. W przypadku pojazdów spalinowych o akumulatorach Li-Ion nie ma mowy.

Wózki techniki magazynowej – tak jest!
Reach Trucki dostępne są z baterią litowo-jonową zarówno w wariantach standardowych o zasięgu do 13 metrów, jak i w wersjach pozwalających na obsługę regałów do 8000 mm. Niektóre niszowe rozwiązania, jak wózki czterokierunkowe nie są jeszcze dostępne w wersji Li-Ion.

Wózki systemowe i kompletacji pionowej – to zależy
W przypadku stosowanych w kompletacji pionowej rozwiązań z linii EK-X odpowiedź jest w 100% pozytywna. Opcjonalnie dostępne są w tej serii modele z baterią Li-Ion o pojemności 273 i 813 Ah. Wózki systemowe MX-X są natomiast przygotowane do pracy z akumulatorami Li-Ion dzięki opcjonalnej komorze dla baterii 48 V.

Wózki do kompletacji poziomej – w większości
Po niedawnym odświeżeniu linii rozwiązań STILL do kompletacji, w której główną rolę zaczęły odgrywać pojazdy serii OPX z kierownicą STILL EasyDrive, niemal wszystkie wózki tego przeznaczenia dostępne są w technologii Li-Ion. Jedynymi wyjątkami są specjalistyczne STILL iGo neo CX 20 oraz wózek COP L-07.

Wózki widłowe STILL_2
Fot. STILL Polska
Wózki widłowe STILL_2

Wózki podnośnikowe – owszem, tak

Z analogiczną sytuacją mamy do czynienia w przypadku wózków podnośnikowych. Spośród składających się na ofertę rozwiązań STILL niemal wszystkie dostępne są z bateriami litowo-jonowymi – zarówno serie EXV, FXV, EXD, SXD jaki i FXD – w wersjach z platformą i bez. Do tej grupy nie zalicza się jedynie linia ECV.

Ciągniki – niemal wszystkie
Z baterią litowo-jonową dostępne są zarówno ciągniki o największym uciągu, do 25 ton, jak i pojazdy do mniejszych zestawów transportowych, o uciągu w przedziale do 7 ton. Można wyposażyć je w technologię Li-Ion także w wariantach z dodatkową platformą nośną. Najczęściej nie jest to jednak rozwiązanie standardowe, a wyposażenie dostępne jako tzw. „Customer Option”.

Wózki unoszące – niemal pełen asortyment
Asortyment wózków unoszących jest szeroki i dość zróżnicowany. Zdarzają się pojedyncze modele wciąż jeszcze niekompatybilne z bateriami Li-Ion, ale bez kłopotu można dobrać alternatywne rozwiązanie litowo-jonowe – zarówno spośród wózków z platformą dla operatora i tych prowadzonych dyszlem.

Komentarz eksperta
- Liczba modeli wózków dostępnych z bateriami litowo-jonowymi stale rośnie. Obecnie rozwiązania wyposażone w te nowoczesne akumulatory są szeroko dostępne w każdej z głównych grup produktowych marki STILL i spodziewamy się, że ich odsetek będzie stopniowo rósł – mówi Grzegorz Kurkowski, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Duże zainteresowanie tą technologią ze strony inwestorów utwierdza nas w przekonaniu, że warto stawiać na wózki Li-Ion i pozwala założyć, że asortyment będzie w najbliższym czasie rozbudowany o kolejne modele, a baterie te wkrótce staną się ogólnorynkowym standardem – przewiduje.


Wojciech Podsiadły
Foto: STILL Polska

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji