NAJBARDZIEj POPULARNE OFERTY

Polecamy

Szybka amortyzacja kosztów ładowania

Fronius
6 września 2017
Szybka amortyzacja kosztów ładowania
Produkty niemieckiego producenta armatur i głowic prysznicowych Hansgrohe SE cieszą się wysoką renomą i popytem na całym świecie. W jego niemieckich zakładach produkcyjnych w Schiltach i Offenburg o wydajny i efektywny przepływ materiałów dba flota około 120 urządzeń do transportu poziomego z napędem elektrycznym. Wózki widłowe, akumulatory i ładowarki są częścią pakietu leasingowego przedstawiciela handlowego Linde, firmy Schöler Fördertechnik. Z myślą o jak największej efektywności energetycznej ładowania akumulatorów napędowych przedsiębiorstwo zdecydowało się na model Selectiva austriackiej firmy Fronius. Inteligentny proces ładowania Ri i różne indywidualne charakterystyki sprawiają, że Hansgrohe może ładować każdy akumulator stosownie do swoich bieżących potrzeb. Przynosi to oszczędności na kosztach eksploatacji.
 
Czynnikiem decydującym o konkurencyjnej przewadze przedsiębiorstwa w kwestii logistyki jest efektywność użytkowanych zasobów technicznych. Towary muszą być niezawodnie, szybko i jak najniższym kosztem transportowane z punktu A do punktu B. Jest to warunek niezbędny, aby przedsiębiorstwo było w stanie dotrzymywać terminów dostaw i wysyłać produkty jak najszybciej po otrzymaniu zamówienia. Coraz częściej rozpatrywanym aspektem jest przy tym zapotrzebowanie energetyczne procesów logistycznych, np. użytkowania elektrycznych urządzeń do transportu poziomego. Zmniejszanie zużycia prądu przez pojazdy jest nie tylko pożyteczne dla środowiska, ale także przysparza wyraźnych oszczędności. Przekonał się o tym również niemiecki producent armatur i głowic prysznicowych Hansgrohe SE, gdy w 2015 r. analizował kwestię rozbudowy swojej floty wózków widłowych i przynależnej infrastruktury.
 
Od głowic prysznicowych przez armatury łazienkowe, prysznicowe i kuchenne po akcesoria łazienkowe oraz zlewozmywaki — paleta produktów Hansgrohe Group jest naprawdę imponująca. Pod markami hansgrohe i Axor sprzedaje ponad 1400 artykułów z branży łazienkowej i kuchennej. Ponadto firma oferuje znacznie więcej niż tylko produkty seryjne. Hansgrohe ma na miejscu manufakturę, w której jest w stanie wykonać pojedyncze wyroby na indywidualne zamówienie. Przez 100 lat swojej historii przedsiębiorstwo wyrobiło sobie dobrą markę nie tylko w kwestii jakości, ale także inwencji i stylistyki. Obecnie Hansgrohe Group z 34 spółkami zależnymi i 21 biurami sprzedaży jest jednym z nielicznych globalnych graczy na rynku instalacji sanitarnych. W roku finansowym 2016 firma dostarczała armatury i głowice prysznicowe do ponad 140 krajów i osiągnęła obrót w wysokości 1029 mld euro. Na całym świecie przedsiębiorstwo zatrudnia około 4800 osób, z czego około 60% w Niemczech. Od momentu założenia firmy w 1901 r. jej siedziba mieści się w Schiltach w Schwarzwaldzie. Oprócz Niemiec zakłady produkcyjne znajdują się też we Francji, Chinach i USA.
 
Szybkie przepływy materiału zwiększają efektywność
Johannes Kopf, kierownik projektu planowania inwestycji w Hansgrohe,Chcąc, aby procesy intralogistyki przebiegały z jak największą sprawnością i jak najniższym kosztem, Hansgrohe użytkuje w swoich zakładach produkcyjnych w Schiltach i Offenburg elektryczne urządzenia do transportu poziomego. Około 120 wózków widłowych przewozi towary między halami produkcyjnymi, zawsze niezawodnie docierając do miejsca przeznaczenia — bez nadmiernego hałasu i szkodliwych dla środowiska spalin. Część pojazdów jest wyposażona w akumulatory zamienne. „W 2015 r. postanowiliśmy zmodernizować technologię ładowania naszych urządzeń do transportu poziomego” — tłumaczy Johannes Kopf, kierownik projektu planowania inwestycji w Hansgrohe SE. „Dążyliśmy do tego, aby uzyskać więcej miejsca w halach, a z drugiej strony zmniejszyć zużycie energii podczas ładowania — i to z uwzględnieniem wszystkich ustawowych przepisów”. W celu zwolnienia miejsca w centrali logistyki magazynowej, punkcie przyjęcia i wydania towarów oraz hali produkcyjnej, z dotychczasowych siedmiu stacji ładowania akumulatorów miały zostać cztery. Istotną rolę odgrywa także dyspozycyjność floty: „Pracujemy w trybie dwu- lub trzyzmianowym. Dlatego wózki widłowe muszą być gotowe do użytku niemalże przez cały czas” — tłumaczy Kopf.
 
Optymalna harmonizacja: wózki widłowe, akumulator i system ładowania akumulatorów
Urządzenia do transportu poziomego stosowane w Hansgrohe są częścią pakietu leasingowego. Ich dostawcą jest Schöler Fördertechnik AG. Ten partner handlowy firmy Linde od ponad 50 lat z powodzeniem działa w tej branży i zapewnia swoim klientom kompleksową ofertę usług opartą na wieloletnim doświadczeniu w dziedzinie techniki transportu ładunków i wynajmu wózków widłowych: „Dokładnie przyjrzeliśmy się na miejscu, czego potrzebuje Hansgrohe, i opracowaliśmy specjalny pakiet leasingowy. Składa się on z wózka widłowego, akumulatora i systemu ładowania akumulatorów” — tłumaczy Thomas Blechschmidt, kierownik sprzedaży techniki magazynowej w firmie Schöler. „W to kompleksowe rozwiązanie jest także wliczony pełny pakiet serwisowy. W ten sposób Hansgrohe nie tylko dysponuje efektywną technologią, ale także ma opiekuna, który na bieżąco informuje go o tym, jak można ulepszyć jego flotę”. Okres, na który została zawarta umowa leasingowa, wynosi 60 miesięcy. Większość wózków widłowych stanowi marka Linde, a większa część akumulatorów pochodzi od firmy Hoppecke.
 17-08-30_Fronius_PC_Hansgrohe_06
„Systemy ładowania akumulatorów, których używaliśmy wcześniej, zużywały więcej prądu” — wspomina Kopf. Wynika to z faktu, że podczas typowych procesów ładowania olbrzymia część energii jest zamieniana w bezużyteczne ciepło i tracona. Zużywa to wiele prądu i obniża współczynnik sprawności. Może też prowadzić do uszkodzeń akumulatorów oraz zmniejszać ich pojemność i żywotność. „Do modernizacji technologii ładowania przekonywały nas zwłaszcza wysokie koszty”. Osoby odpowiedzialne za znalezienie odpowiedniego rozwiązania szybko natknęły się na austriacką firmę Fronius, która jest specjalistą w dziedzinie ładowania akumulatorów. „Chcieliśmy przede wszystkim zaoferować naszemu klientowi niezawodną, a zarazem energooszczędną technologię ładowania, która jak najlepiej spełniałaby jego wymagania” — tłumaczy Blechschmidt. Cały pakiet wydał się interesujący także dla Hansgrohe.
 
Specjalny proces ładowania chroni akumulator
Zanim projekt został zrealizowany, firma Fronius przeprowadziła za pomocą kalkulatora kosztów wynikających z inwestycji I-SPoT Calculator analizę dotychczasowego zużycia i przedstawiła potencjalne oszczędności. „Fachowcy z firmy Fronius ustalili, że dzięki zastosowaniu odpowiedniej technologii ładowania moglibyśmy obniżyć koszty energii o 25%. To nas przekonało” — tłumaczy kierownik projektu Kopf. Pierwsze urządzenia Selectiva w klasie mocy 3 kW i 8 kW zostały dostarczone przez Fronius jesienią 2015 roku. Są one wyposażone w najbardziej innowacyjne rozwiązania ładowania akumulatorów napędowych, jakie są dostępne na rynku — Active Inverter Technology i proces ładowania Ri. „Szczególną zaletą jest to, że proces ładowania nie odbywa się według stałej charakterystyki, lecz uwzględnia wiek, temperaturę i stan akumulatora” — tłumaczy Martin Obereigner, Area Sales Manager w firmie Fronius. „Nasza technologia redukuje do minimum przeładowywanie, które w przypadku innych metod skutkuje wysokimi stratami energii. Przekłada się to na wyjątkowo energooszczędne i łagodne ładowanie. To z kolei oznacza mniejsze zużycie prądu, a zarazem większą żywotność i wydajność akumulatorów”.
 
Łatwa obsługa i najwyższa efektywność energetyczna
17-08-30_Fronius_PC_Hansgrohe_05Ważną zaletą jest także bardzo łatwa obsługa oraz poręczna i lekka konstrukcja systemów ładowania akumulatorów: „Nasi pracownicy mogą bez problemu wkładać i wyjmować akumulatory. Dzięki zewnętrznej automatyce uruchomienia/zatrzymania cała reszta jest realizowana automatycznie. Ponadto pasek LED na systemie sygnalizuje, czy podłączony akumulator jest całkowicie naładowany oraz, czy już ostygł” — zachwyca się Frank Weber, kierownik zespołu przyjęcia towarów i transportu wewnętrznego. „Ułatwia to nam równomierne rozkładanie obciążenia wózków widłowych i akumulatorów, co wcześniej było praktycznie niewykonalne” — mówi Weber. Ponadto systemy ładowania akumulatorów Selectiva są wyposażone w złącza USB. Umożliwiają one kopiowanie wszystkich ustawień i wczytywanie ich do innych systemów. Przez to złącze można także pobrać statystyki wykonanych cykli ładowania do analizy.
 
Technologia ładowania Fronius znajduje się nie tylko w halach, ale także poza nimi — „Na zewnątrz umieściliśmy system ładowania akumulatorów Selectiva typu 8 kW. Wyróżnia się on specjalną obudową” — tłumaczy Obereigner. Solidna aluminiowa konstrukcja spełnia wymogi stopnia ochrony IP54 i skutecznie chroni wrażliwą elektronikę przed kurzem i rozpryskami wody ze wszystkich stron. Dodatkowo jest wyposażona w filtr przeciwpyłowy i duże okienko kontrolne. „Dzięki obudowie ochronnej system ładowania akumulatorów jest całkowicie sprawny i zawsze gotowy do działania niezależnie od pogody — także w deszczu i przy dużych różnicach temperatury” — mówi Obereigner.
 
O 25% mniejsze zużycie prądu i więcej miejsca
„Od czasu, gdy mamy systemy ładowania akumulatorów Fronius, działają bezbłędnie i nie wyrządzają żadnych szkód. Nie musieliśmy jeszcze wymieniać żadnego akumulatora” — cieszy się kierownik zespołu Weber. Przełożyło się także na lepszą dyspozycyjność floty. Mimo nieco wyższej raty leasingowej przejście na systemy Selectiva się opłaciło: „Zmniejszenie zużycia prądu o 25%, które na początku projektu obiecywali nam eksperci z firmy Fronius, rzeczywiście nastąpiło. Dodatkowe koszty miesięczne amortyzują się przez to już w pierwszym tygodniu, a przez resztę miesiąca oszczędzamy na czysto przy każdym ładowaniu” — tłumaczy Kopf. Także kierownik sprzedaży z firmy Schöler Blechschmidt jest bardzo zadowolony — „Łagodny proces ładowania pozwala Hansgrohe zaoszczędzić na kosztach energii, a także wyraźnie dłużej utrzymywać pojemność akumulatorów. Mamy przez to mniej pracy z serwisowaniem i naprawami, a akumulatory w zupełności nadają się do użytku nawet po upływie 60 miesięcy. To sytuacja korzystna dla obu stron — zarówno dla Hansgrohe, jak i dla nas, jako dostawcy”. Nowa technologia dobrze wypada także pod względem zagospodarowania przestrzeni: Systemy ładowania akumulatorów są na tyle małe, że zajmują znacznie mniej miejsca niż dotychczasowe rozwiązania. „Trasy dla urządzeń do transportu poziomego stały się szersze, a my mogliśmy zmniejszyć liczbę stacji ładowania akumulatorów z siedmiu do czterech” — tłumaczy Kopf i podsumowuje: „Systemy ładowania akumulatorów działają bez zarzutu i przysparzają nam wielu korzyści. Także współpraca z firmą Fronius od projektowania po montaż przebiegała wspaniale”.
 
Źródło: Fronius
Foto: Fronius
 

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 10-2017EMIL - 10-2017EMIL - 09-2017EMIL - 09-2017EMIL - 08-2017EMIL - 08-2017EMIL - 07-2017EMIL - 07-2017Zobacz więcej publikacji