Na rynek wszedł zaprezentowany po raz pierwszy podczas targów CeMAT 2018 system AFC, który przez kompensację nierówności podłoża wspiera jazdę wózków przeznaczonych do pracy w bardzo wąskich alejkach. Rozwiązanie ma szansę zrewolucjonizować procesy w magazynach o dużej gęstości składowania.
System Aktywnej Kompensacji Podłoża (ang. Active Floor Compensation, AFC) jest od niedawna opcjonalnie dostępny jako wyposażenie wózków systemowych STILL MX-X. Wszystko wskazuje na to, że system może odmienić sposób myślenia o wydajności pracy w wąskich alejkach i wkrótce stać się punktem odniesienia dla innych rozwiązań. Innowacyjność AFC polega na tym, że zamiast tłumić drgania masztu ograniczające efektywność kompletacji na najwyższych kondygnacjach regałów, u podstaw eliminuje on przyczynę ich powstawania. Jego czujniki rejestrują względną wysokość kół na osiach nośnych. Ich położenie jest natychmiast wyrównywane w odpowiedzi na różniące się odczyty. Dzięki szybkim procesorom wykorzystanym w systemie, reaguje on bez najmniejszych opóźnień nawet przy maksymalnej prędkości jazdy. W związku z tym rama pojazdu jest przez cały czas wypoziomowana, a maszt – w efekcie – utrzymany w idealnym pionie. Pozwala to do minimum ograniczyć jego drgania, umożliwiając tym samym sprawniejsze wykonywanie zadań przeładunkowych.
Wojciech Podsiadły
Foto: STILL