Vince Cable ogłosił, że brytyjski rząd ma zamiar wprowadzić Royal Mail na Londyńską Giełdę Papierów Wartościowych. Sekretarz Stanu zapowiedział podczas obrad Parlamentu, że pierwsza oferta publiczna odbędzie się jeszcze w tym roku budżetowym. Na rynek trafi większościowy pakiet akcji Royal Mail, jednak rząd nie podjął jeszcze decyzji, jak duża część walorów spółki zostanie zaoferowana inwestorom. Pakiet akcji w ofercie publicznej zależeć będzie od zainteresowania inwestorów. Vince Cable zapowiedział, że prywatyzacja Royal Mail umożliwi bardziej korporacyjne zarządzanie spółką i skuteczne funkcjonowanie na wartym 75 mld funtów brytyjskim rynku e-commerce.
„Ruch z IPO jest efektem fiaska próby sprzedaży pakietu funduszom, które przestraszyły się ciągłej groźby wybuchających strajków w Royal Mail. Nie bez znaczenia pewnie jest fakt, że z sukcesem zakończyło się IPO poczty bpost z Belgii – ale trudno porównywać te dwie organizacje – bpost jest doskonale zarządzany i przynosi olbrzymie zyski, jak na pocztę narodową. Royal Mail cały czas jest w połowie restrukturyzacji. W tym czasie elastyczni, prywatni operatorzy – jak InPost – zajmują coraz mocniejszą pozycję na najbardziej atrakcyjnym rynku e-commerce” – komentuje Rafał Brzoska.
Australia Post i New Zealand Post ustaliły warunki 3-letniego porozumienia
Australia Post i New Zealand Post podpisały 3-letnią umowę, która otworzy obu podmiotom dostęp do rynku po obu stronach Morza Tasmańskiego. Narodowi operatorzy będą wspólnie pracować nad poprawą dostępu do usług pocztowo-kurierskich świadczonych w obu krajach. Sojusz powinien pomóc nowozelandzkim e-detalistom w dotarciu do dynamicznie rozwijającego się rynku e-commerce w Australii. New Zealand Post określiła porozumienie jako „wielkie zwycięstwo” i olbrzymią szansę dla świadczonych przez nią ekspresowych usług pocztowych i kurierskich.
„Rozwój e-commerce nie tylko w Europie przynosi rezultaty w postaci współpracy poczt narodowych, o czym świadczy informacja z drugiego końca globu. Jestem przekonany, że Paczkomaty używane przez Australian Post będą wykorzystywane również w tym przypadku – jako doskonały kanał dystrybucji paczek cross-border” – dodaje Rafał Brzoska.
Wielka Brytania: kampania „prawo wyboru” na rzecz powrotu do papierowych rachunków i oświadczeń
Grupa działających w porozumieniu operatorów pocztowych, fundacji oraz organizacji ds. obrony praw konsumentów z Wielkiej Brytanii rozpoczęła kampanię medialną na rzecz zaprzestania przez banki, firmy usługowe i telekomunikacyjne polityki wymuszającej na klientach przechodzenie na faktury elektroniczne. Kampania „Keep Me Posted” powstała z inicjatywy trzech największych operatorów pocztowych w Zjednoczonym Królestwie: Royal Mail, TNT Post i UK Mail Group. Za jej założeniami opowiedział się także Post Office Ltd. Głównym celem akcji jest uświadomienie, że przejście na e-rachunki i e-umowy oraz dostarczania oświadczeń tylko w formie elektronicznej, nie zawsze jest korzystne dla konsumentów. Firmy wprowadzają je natomiast, by w łatwy sposób zaoszczędzić na kosztach. Tezy kampanii mają odzwierciedlać dane zebrane z ośrodków badawczych. ONS wskazuje, że aż 81% Brytyjczyków uznało, że będą oni mieli większą szansę na zapoznanie się z oferowanymi dokumentami, gdy firmy umożliwią im dostęp do ich treści zarówno w formie elektronicznej, jak i tradycyjnej. Z kolei z badania Opinium wynika, że 40% osób uważa, że całkowite zlikwidowanie papierowych rachunków, umów i wyciągów może „poważnie” wpłynąć na finanse osobiste, zwiększając prawdopodobieństwo pominięcia niektórych z płatności.
„Cyfryzacja obiegu dokumentów, rachunków, wyciągów bankowych itp. nie budzi powszechnego zadowolenia w Wielkiej Brytanii. Skoro sami klienci domagają się możliwości wyboru między elektronicznymi, a papierowymi dokumentami, wieści o tym, że poczta w klasycznym wydaniu skazana jest na upadek mogą okazać się nieprawdziwe. Podobne trendy z pewnością będą zauważone w Polsce, co dla InPost oznacza, że wolumen przesyłek nie będzie spadał w nieskończoność” – mówi Rafał Brzoska.
E-commerce w Polsce coraz bardziej popularny
Według raportu Cushman&Wakefield, Polska znalazła się na 28. miejscu wśród najbardziej rozwiniętych rynków handlu internetowego na świecie. Sprzedaż internetowa to obecnie 5 mld zł rocznie, czyli 5% ogólnej sprzedaży w naszym kraju. Eksperci podkreślają, że szybki rozwój e-handlu w Polsce jest konsekwencją wysokiego poziomu penetracji Internetu.
„Jak wynika z raportu Cushman&Wakefield, e-commerce w Polsce cały czas się rozwija. W tej chwili w naszym kraju zakupy online stanowią już około 5% całości sprzedaży, a w krajach Europy Zachodniej wskaźnik ten przekracza 10%. Potencjał wzrostu jest więc ogromny, dlatego systematycznie rozbudowujemy sieć Paczkomatów w Polsce – obecnie obejmuje ona już 750 maszyn. Sami obserwujemy również wzrost liczby paczek dostarczanych do naszych Paczkomatów” – podsumowuje Rafał Brzoska.
Źródło: GENESIS PR