Wyniki finansowe Grupy Emirates

Grupa Emirates
22 listopada 2021
Wyniki finansowe Grupy Emirates
Fot. Grupa Emirates
emiratesgroup_emirates_dnata
Przychody Grupy wyniosły 6,7 mld USD (24,7 mld AED) za okres pierwszych 6 miesięcy roku podatkowego 2021-22, co stanowi wzrost o 81% w porównaniu do 3,7 mld USD (13,7 mld AED) w analogicznym okresie zeszłego roku. Tak szybkie odrabianie strat związane jest z łagodzeniem obostrzeń na całym świecie i ze wzrastającym popytem na transport lotniczy związane między innymi z programami szczepień przeciw COVID-19. 
Grupa zanotowała stratę netto za pierwsze półrocze roku fiskalnego 2021-22 w wysokości 1,6 mld USD (5,7 mld AED), co stanowi istotną poprawę w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku, gdy strata wyniosła 3,8 mld USD (14,1 mld AED).
 
Grupa wypracowała EBITDA na poziomie 1,5 mld USD (5,6 mld AED), co stanowi spektakularny zwrot w porównaniu do ujemnego salda EBITDA wysokości 12 mln USD (43 milinów AED) w analogicznym okresie zeszłego roku. Pokazuje to, że firma zdecydowanie odzyskuje rentowność operacyjną.
 
Sytuacja gotówkowa Grupy Emirates na dzień 30 września 2021 r. to 5,1 mld USD (18,8 mld AED), w porównaniu do 5,4 mld USD (19,8 mld AED) na dzień 31 marca 2021 roku.

Gdy rozpoczynaliśmy rok finansowy 2021-22, programy szczepień przeciw COVID-19 rozpoczynały się na bezprecedensową skalę na całym świecie. W ramach Grupy zaobserwowaliśmy wzrost operacji i popytu, gdy poszczególne kraje zaczęły luzować ograniczenia w podróżowaniu. Największy wzrost nastąpił w lecie i tendencja utrzyma się w okresie zimowym i później. Transport towarowy i przeładunkowy nadal radzi sobie bardzo dobrze i stanowi podstawę, na której byliśmy w stanie szybko odbudować sektor usług pasażerskich. I chociaż nie powróciliśmy jeszcze do poziomu sprzed pandemii i nie odzyskaliśmy rentowności, to dzięki mocnym przychodom i solidnemu saldu gotówkowemu, pod koniec pierwszej połowy roku obrotowego 2021-22 dość dobrze udawało się nam odrabiać straty – powiedział Jego wysokość Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes zarządu Grupy Emirates.
 
Chcemy podziękować naszym klientom za nieustanne wsparcie, a także wszystkim naszym akcjonariuszom i partnerom w sektorze lotniczym i turystycznym za wysiłki, dzięki którym międzynarodowy transport lotniczy mógł zostać wznowiony w bezpieczny i płynny sposób. Byliśmy w stanie dostosować się i przetrwać najcięższy okres w naszej dotychczasowej historii dzięki silnej pozycji Emirates i marek należących do dnata, wysokiej jakości produktów i usług, możliwościom cyfrowym i innowacyjnym, a także dzięki naszym niesamowitym ludziom. Mamy zamiar dalej inwestować w te kluczowe obszary, aby nadal się rozwijać, wykorzystując procesy i nowe możliwości technologiczne, które wdrożyliśmy w ciągu ostatnich miesięcy – dodał Jego wysokość Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum.
 
Jego wysokość Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes zarządu Grupy Emirates
Fot. Grupa Emirates
Jego wysokość Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes zarządu Grupy Emirates
Grupa Emirates była w stanie wykorzystać własne solidne rezerwy gotówkowe i dostęp do funduszy zapewniany zarówno przez Właściciela jak i szersze otoczenie kapitałowe, co pozwoliło na wspieranie potrzeb finansowych w obliczu bezprecedensowych wyzwań przed jakimi stanęła branża lotnicza i turystyczna ze względu na pandemię COVID-19. W pierwszej połowie roku 2021-22 Właściciel przekazał kolejne 681 mln USD (2,5 mld AED) w postaci inwestycji kapitałowych. Jest to ogromne wsparcie dla linii w jej staraniach mających na celu odrobienie strat.
 
Baza pracowników Grupy Emirates zmniejszyła się nieznacznie o 2% w porównaniu do 31 marca 2021 roku i 30 września 2021 roku wynosiła 73 571 osób. Ze względu na przewidywany wzrost przepustowości i działań biznesowych, Emirates i dnata rozpoczęły proces rekrutacji, aby sprostać nowym wyzwaniom, skupiając się w szczególności na ponownym zatrudnieniu pracowników, którzy byli wcześniej urlopowani bądź zwolnieni.
 
Linie lotnicze Emirates
W pierwszych miesiącach roku finanasowego 2021-22, linie Emirates odebrały dwa nowe Airbusy 380 i wycofały z floty dwa starsze samoloty w ramach długoterminowej strategii zwiększającej ogólną efektywność, minimalizującej ślad emisyjny i zapewniającej klientom usługi najwyższej jakości.
 
Dzięki skupieniu się na przywróceniu sieci pasażerskiej i połączeń z węzła transportowego w Dubaju, linie Emirates były w stanie szybko zareagować na zniesienie ograniczeń i wznowić usługi czy uruchomić dodatkowe loty. W lipcu firma wprowadziła loty do Miami, a podczas pierwszej połowy roku finansowego 2021-22, podpisała porozumienia codeshare i interline z Airlink, Aeromar, Azul, Cemair i South African Airways, aby rozszerzać zakres opcji transportowych oferowanych swoim klientom.
 
Zgodnie ze stanem na 30 września, linie oferowały loty pasażerskie i cargo na 139 lotnisk, korzystając ze swojej całej floty Boeingów 777 i 37 Airbusów A380.
Linie Emirates nadal podejmują inicjatywy mające na celu poprawę jakości usług, zwiększenia poczucia bezpieczeństwa wśród klientów i zapewnienia bezpiecznego i efektywnego funkcjonowania. W czerwcu Emirates były pierwszymi liniami lotniczymi, które przyłączyły się do międzynarodowego projektu IATA Travel Pass, prowadząc jednocześnie nieprzerwane inwestycje w dodatkowe technologie biometryczne i inne cyfrowe metody weryfikacyjne na lotnisku w Dubaju.
 
Dla pasażerów VIP i stałych klientów linie Emirates przywracają większą liczbę poczekalni i usług prywatnego kierowcy na najważniejszych lotniskach poza Dubajem, a także wprowadzają internetową platformę subskrypcyjną „Skywards+”, dzięki której 27 mln członków uzyska łatwy dostęp do nagród i przywilejów dostosowanych do ich potrzeb.
Zdolność przewozowa w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku zwiększyła o 66% do 16,3 mld oferowanych tonokilometrów (Available Tonne Kilometres - ATKM) ze względu na istotny wzrost liczby lotów, gdy coraz większa liczba krajów poluzowała ograniczenia dotyczące turystyki i lotów. Zdolność przewozowa mierzona wg liczby dostępnych miejsc przypadających na kilometr (ang. Available Seat Kilometres, ASKM) wzrosła ponad trzykrotnie o 250%, podczas, gdy przepływ pasażerski mierzony wg przychodu z pasażerokilometra (ang. Revenue Passenger Kilometres, RPKM) wzrósł o 335%, przy średnim współczynniku wypełnienia miejsc (Passenger Seat Factor), który powrócił do poziomu 47,9% z 38,6% notowanego w zeszłym pandemicznym roku.

Linie Emirates przewiozły 6,1 miliona pasażerów pomiędzy 1 kwietnia a 30 września 2021 roku, czyli o 319% więcej niż w tym samym okresie w zeszłym roku. Wielkość przewozów cargo zwiększyła się do 1,1 miliona ton, co stanowiło wzrost o 39%, osiągając jednocześnie 90% wolumenu przewozu sprzed pandemii (2019 rok). Pokazuje to jak niezwykła jest elastyczność Emirates Skycargo i umiejętność dostosowania się do potrzeb klientów zarówno w przypadku transportu szczepionek i leków, jak i takich podstawowych produktów jak żywność, towary szybko się psujące, konie wystawowe czy wysokiej klasy samochody.
W pierwszej połowie roku finansowego 2021-22 Emirates Skycargo rozbudowały łańcuch chłodniczy dla wyrobów farmaceutycznych dodając kolejne 94 chłodnicze miejsca paletowe do swojej infrastruktury na lotnisku w Dubaju, która jest zgodna z DGP EU (Dobrą Praktyką Dystrybucyjną UE). Emirates Skycargo wspierają globalny proces wdrażania szczepionek przeciwko COVID-19, przetransportowały już ponad 150 mln dawek przez węzeł w Dubaju (do lipca 2021 roku).
 
W pierwszej połowie roku finansowego 2021-22 strata linii Emirates wynosiła 1,6 mld USD (5,8 mld AED) w porównaniu do 3,4 mld USD (12,6 mld AED) w zeszłym roku. Przychody Emirates, włączając inne przychody operacyjne, w wysokości 5,9 mld USD (21,7 mld AED) wzrosły o 86% w porównaniu do 3,2 mld USD (11,7 mld AED) w analogicznym okresie zeszłego roku. Mocny wzrost przychodów odzwierciedla szybki powrót popytu na loty pasażerskie w momencie, gdy restrykcje dotyczące lotów i turystki zostały poluzowane na całym świecie.
 
Koszty operacyjne Emirates wzrosły o 22% ze względu na ogólny wzrost przepustowości o 66%. Koszty paliwa wzrosły ponad dwukrotnie w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. Wynikało to głównie z 81% wyższej konsumpcji paliwa w połączeniu z istotnym zwiększeniem liczby lotów podczas 6-miesięcznego okresu do końca września, a także zwiększenia średnich cen ropy. Paliwo, największy komponent kosztów operacyjnych linii lotniczych, podczas okresów sprawozdawczych przed pandemią stanowiło 20% kosztów operacyjnych, a w ciągu pierwszych 6 miesięcy ostatniego roku zaledwie 11%.
Dzięki istotnemu wzrostowi operacji w ciągu sześciu miesięcy EBITDA Emirates wzrósł do 1,4 mld USD (5,0 mld AED) w porównaniu do 79 mln USD (290 mln AED) w tym samym okresie zeszłego roku.

dnata
Gdy tylko poluzowano restrykcje związane z turystyką i lotami, biznesy dnata w ramach transportu towarowego, przeładunku naziemnego, cateringu, sprzedaży i usług turystycznych odnotowały szybki wzrost popytu. Dzięki elastyczności i umiejętnościom doskonale wyszklonego personelu, firma dnata mogła szybko odpowiedzieć na potrzeby klientów oferując usługi wysokiej jakości – od bezpiecznego i płynnego przywracania lotów po oferowanie swoim klientom pomocy w rezerwowaniu wyczekanych lotów turystycznych.
dnata nieustannie inwestuje także w najważniejszą infrastrukturę, aby zapewniać swoim klientom jeszcze bardziej efektywne usługi najwyższej światowej klasy. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku finansowego 2021-22, dnata otworzyło 5 000 metrów kwadratowych powierzchni warsztatowej mającej zapewniać zaawansowane usługi serwisowe dla pasażerskich autobusów lotniskowych w Dubaju.

Przychody dnata, w tym pozostałe dochody operacyjne, osiągnęły 1 mld USD (3,7 mld AED), co stanowiło wzrost o 55% w porównaniu do 644 mln USD (2,4 mld AED) w zeszłym roku.
Ogólne zyski dnata wyniosły 23 miliony USD (85 mln AED) w porównaniu do straty w zeszłym roku wynoszącej 396 mln USD (1,5 mld AED).

Dział dnata odpowiedzialny za obsługę lotniskową nadal generuje najwyższe przychody na poziomie 688 mln dolarów (2,5 mld AED), co stanowi wzrost o 52% w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. Liczba obsługiwanych samolotów w ramach wszystkich obszarów działalności tego działu wzrosła aż o 116%, do 222 668. Przyjęto także 1,4 miliona ton ładunku, co stanowiło wzrost o 9%.

Dział dnata odpowiedzialny za catering pokładowy i sprzedaż detaliczną osiągnął przychody na poziomie 209 mln USD (766 mln AED), co stanowiło wzrost o 80%. Liczba podanych posiłków wzrosła dwukrotnie z 8,3 do 16,6 mln w ciągu pierwszej połowy roku finansowego.

Dział turystyczny dnata zanotował przychody na poziomie 40 mln USD (147 mln AED) w porównaniu do 26 mln USD (95 mln AED) w analogicznym okresie zeszłego roku, co stanowi wzrost o 55%. Całkowita bazowa wartość transakcyjna sprzedaży (TTV) wyniosła 198 mln USD (726 mln AED), po niezwykle niskim TTV w tym samym okresie rok temu na poziomie 67 mln dolarów (246 mln AED), co wynikało z wysokich sum przeznaczonych na zwroty i wypłaty za odwołane rezerwacje na początku pandemii w 2020 roku.
 

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji