To pierwszy tego typu program na świecie będący wynikiem globalnej strategii zakładającej całkowite wyeliminowanie emisji dwutlenku węgla do atmosfery w produkcji i w łańcuchu dystrybucji towarów firmy Unilever. Do roku 2020 firma zamierza ograniczyć emisję CO2 o 50%. Jednym z elementów tej strategii jest współpraca z CHEP oraz wprowadzenie programu „Carbon Neutral” w procesie zarządzania paletami.
Mniejszy poziom emisji CO2 to efekt wykorzystania w łańcuchu dystrybucji Unilever niebieskich palet CHEP. Głównym efektem wprowadzenia tej zmiany jest ograniczenie zużycia surowców, będące naturalną konsekwencją niszczenia nośników w procesie dystrybucji towarów. Zmniejszenie ilości drewna jest związane z większą trwałością i odpowiednio dłuższym czasem życia palety CHEP w porównanu do innych palet dostępnych na rynku europejskim.
Innym aspektem mającym niebagatelny wpływ na środowisko naturalne jest transport palet. Współpraca z CHEP zdejmuje z firmy Unilever odpowiedzialność za odbiór pustych nośników z rozbudowanej sieci dystrybucji. Cały ciężar ustalania terminów zwrotu pustych opakowań ze sklepów i magazynów wraz z organizacją tras odbioru i planowania wykorzystania przestrzni ładunkowej w samochodach spoczywa na CHEP. Firma CHEP współpracuje ze wszystkimi dystrybutorami obsługującymi Unilever w Hiszpanii i samodzielnie odbiera palety, które trafiają do sklepów nie tylko pod produktami firmy Unilever ale i pozostałych użytkowników niebieskich palet.
Bardzo angażujemy się w utrzymanie równowagi ekologicznej, mówi Dyrektor ds. dystrybucji w hiszpańskim oddziale koncernu Unilever, Josu Lesaka. Ten projekt stanowi doskonałą szansę na osiągnięcie naszych celów określonych w planie „Unilever Sustainable Living”. Dzięki niemu firma była w stanie zrównoważyć roczną emisję dwutlenku węgla wiążącą się z transportem palet CHEP w Hiszpanii. Mogliśmy samodzielnie wybrać, gdzie chcemy zainwestować nasze kredyty węglowe. Nasz wybór padł na Afrykę, gdzie zaangażowaliśmy się w projekt zalesiania w Kenii i Tanzanii.
Program pilotażowy poświęcony zminimalizowaniu emisji dwutlenku węgla to potężna demonstracja korzyści środowiskowych, jakie przynosi nasz model biznesowy komentuje Laura Nador Country General Manager CHEP Hiszpania. Chcielibyśmy podzielić się tą możliwością z innymi, podobnie myślącymi klientami, takimi jak Unilever, którzy chcą sprawić, aby ich łańcuchy dostaw bardziej sprzyjały równowadze ekologicznej. Plan zakłada kontynuację działań z innymi kluczowymi klientami CHEP w całej Europie, na Bliskim Wschodzie i Afryce na przestrzeni najbliższych 18 miesięcy.”
Marta Górska
Chep Polska