NAJBARDZIEj POPULARNE OFERTY

Polecamy

Tradycja i innowacje

Fronius
16 maja 2018
Tradycja i innowacje
Fronius_PC_Gebrueder_Weiss_03
Przez bramy centrum logistycznego austriackiej firmy transportowej Gebrüder Weiss z Maria-Lanzendorf pod Wiedniem przejeżdża codziennie około 700 ciężarówek — to wielkie wyzwanie również dla wewnątrzzakładowego transportu towarów. Temu trudnemu zadaniu ma podołać flota około 125 urządzeń do transportu poziomego z napędem elektrycznym. Nowatorska technologia ładowania akumulatorów firmy Fronius szybko i niezawodnie zasila wózki widłowe niezbędną energią: w ten sposób firmie Gebrüder Weiss udało się zmniejszyć zużycie prądu oraz emisję CO2 i zarazem zdecydowanie wydłużyć żywotność kosztownych akumulatorów napędowych.
 
Niewiele jest firm, które mogą pochwalić się ponad 500-letnią historią. Gebrüder Weiss GmbH należy do tego elitarnego kręgu: międzynarodowa firma transportowa i logistyczna z siedzibą w Lauterach nad Jeziorem Bodeńskim jest z pewnością najstarszą firmą w swojej branży na świecie — i wciąż jest rodzinną własnością. Firma rozwija się nieprzerwanie od ponad 500 lat i jest obecnie globalnym graczem posiadającym 150 oddziałów na całym świecie, zatrudniającym około 6500 pracowników i osiągającym roczny obrót w wysokości 1,36 mld euro. Gebrüder Weiss codziennie transportuje na całym świecie dziesiątki tysięcy przesyłek — głównie ciężarówkami po drogach, ale również koleją, statkami i samolotami. Wachlarz usług uzupełniają specjalistyczne rozwiązania całego łańcucha tworzenia wartości dla klientów, oferty rozmaitych spółek zależnych, agencja celna i rozbudowane usługi informatyczne.
 
Szczególnie silną pozycję Gebrüder Weiss ma na swoim macierzystym rynku — w Austrii posiada 41 oddziałów i zatrudnia ponad 3000 osób. Jeden z tych oddziałów znajduje się na południe od Wiednia, w małej gminie Maria-Lanzendorf nieopodal lotniska. Około 600 pracowników przeładowuje tam 100 000 przesyłek miesięcznie. Przez bramy centrum logistycznego, otwartego przez całą dobę od poniedziałku do niedzieli, przejeżdża codziennie średnio 700 ciężarówek. Aby procesy intralogistyki przebiegały jak najsprawniej, Gebrüder Weiss korzysta z urządzeń do transportu poziomego z napędem elektrycznym: około 125 wózków widłowych firm Jungheinrich i Crown transportuje przychodzące towary w obrębie hal do miejsca przeznaczenia — niezawodnie, cicho i nie emitując szkodliwych spalin.
 
Efektywność energetyczna: korzyści ekologiczne i ekonomiczne
„Logistyka, jako bardzo energochłonna branża, ma oczywiście duży potencjał, ale też dużą odpowiedzialność, jeśli chodzi o oszczędzanie zasobów” — tłumaczy Marco Petru, odpowiedzialny za zakupy centralne w Gebrüder Weiss. „Staramy się więc redukować zużycie prądu i emisję CO2 — tak zresztą nakazują nowe austriackie przepisy dotyczące efektywności energetycznej”. Działania oszczędnościowe przynoszą ponadto korzyści ekonomiczne, ponieważ niskie rachunki za prąd obniżają również koszty eksploatacji. Pokaźna część ogólnego zużycia energii w zakładzie w Maria-Lanzendorf przypada na flotę elektrycznych urządzeń do transportu poziomego. Dlatego firma stara się ją ciągle usprawniać, skupiając się nie tylko na samych wózkach, ale także na akumulatorach i ładowaniu.
 
Fronius_PC_Gebrueder_Weiss_04
Fronius_PC_Gebrueder_Weiss_04
„Kiedyś pozyskiwaliśmy systemy ładowania akumulatorów w komplecie od producentów wózków widłowych” — wspomina Petru. Analizy przeprowadzone wspólnie z firmą Fronius wykazały, że drzemie tutaj spory potencjał oszczędności. Przyczyna: W typowych procesach ładowania znaczna część zużywanej energii jest zamieniana w ciepło i bezpowrotnie tracona. Nie tylko obniża to współczynnik sprawności i niepotrzebnie zwiększa zużycie prądu, ale również może szkodzić akumulatorom i zmniejszać ich pojemność oraz żywotność. „To wszystko są czynniki kosztotwórcze, które zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju można zoptymalizować za pomocą odpowiedniej technologii ładowania” — mówi Alexander Thier, Area Sales Manager z Fronius Perfect Charging. „Ze wszystkich składników tego trzyczęściowego systemu, czyli wózka widłowego, akumulatora i systemu ładowania, użytkownicy najmniej uwagi poświęcają temu ostatniemu. A przecież dobrze dobrana technologia ma olbrzymi wpływ na rentowność całego rozwiązania”.
 
Efektywna technologia ładowania podstawą trwałego partnerstwa
Firma Fronius wyposażyła najnowszej generacji systemy ładowania akumulatorów Selectiva w nowatorski proces ładowania Ri. Dzięki niemu użytkownicy mogą elastycznie ładować akumulatory o różnych wartościach napięcia i pojemności — zawsze z zastosowaniem indywidualnej charakterystyki. Urządzenia automatycznie mierzą skuteczną rezystancję wewnętrzną (Ri) podłączonego akumulatora, która zależy m.in. od jego wieku, temperatury i stanu technicznego, i dostosowują do niej krzywą ładowania. „Pozwala to zminimalizować szkodliwe przeładowywanie, obniżając zarazem zużycie prądu, emisję CO2 i wydłużając okres przydatności akumulatora” — wylicza zalety Thier. Również firma Gebrüder Weiss szybko przekonała się do technologii Fronius: obie firmy ściśle współpracują ze sobą już od 2012 roku. W samym oddziale w Maria-Lanzendorf w użytku jest już prawie 40 systemów ładowania akumulatorów Fronius, a reszta jest sukcesywnie wymieniana.
 
Fronius_PC_Gebrueder_Weiss_07
Fronius_PC_Gebrueder_Weiss_07
Stosowanie procesu ładowania Ri poskutkowało znacznym obniżeniem zużycia energii i emisji CO2 przez firmową flotę urządzeń do transportu poziomego. Przyniosło to wymierne korzyści finansowe w postaci niższych kosztów eksploatacji, a także przyczyniło się do podporządkowania wymogom nowej ustawy o efektywności energetycznej. Jednak to nie wszystko: dzięki urządzeniom Fronius wzrosła również jakość ładowania i dostępność floty. „Normalnie ładujemy nasze wózki całą noc do pełna, ale przy dużym ruchu może być potrzebne także krótkie ładowanie dodatkowe w międzyczasie” — opowiada Werner Drnec, kierownik w Maria-Lanzendorf. Akumulatory z reguły źle znoszą takie zabiegi, które z czasem powodują zmniejszenie ich pojemności i skrócenie żywotności. „Proces ładowania Fronius redukuje również negatywne skutki nieregularnych cykli ładowania i chroni akumulator przed zniszczeniem” — mówi Alexander Thier. Dzięki temu wózki widłowe mogą dłużej zachować sprawność, a drogie magazyny energii rzadziej wymagają wymiany.
 
Analiza optymalizuje procesy i zapobiega błędom obsługi
Firma Gebrüder Weiss korzysta również z zaawansowanych usług doradczych i analitycznych Fronius: Po pewnym okresie użytkowania nowych urządzeń eksperci szczegółowo ocenili zarejestrowane dane ładowania. „Przez złącze USB w obudowie możemy wygodnie odczytywać różne parametry, jak czasy ładowania i charakterystyki, i w razie potrzeby optymalizować ustawienia”, opisuje Thier. Firma Fronius wzięła pod lupę również sposób obsługi stacji ładowania akumulatorów. Pozwoliło to na wykrycie błędów obsługi i podjęcie stosownych środków zaradczych. „Dysponując tą wiedzą, możemy regularnie uczulać naszych pracowników na kwestię ładowania akumulatorów i szkolić ich w zakresie poprawnego obchodzenia się z urządzeniami”, zauważa Drnec. „Dzięki temu łatwiej nam wydłużać żywotność akumulatorów i systemów ładowania oraz dalej podnosić poziom dostępności naszej floty”.
 
Fronius
Foto: Fronius

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 10-2018EMIL - 10-2018EMIL - 09-2018EMIL - 09-2018EMIL - 08-2018EMIL - 08-2018EMIL - 07-2018EMIL - 07-2018Zobacz więcej publikacji