Polecamy

Technologia druku 3D

DHL
5 grudnia 2016
Technologia druku 3D
individualized-direct-parts
Matthias Heutger, Starszy Wiceprezes, DHL Customer Solutions & Innovation, powiedział: „Raport dot. Trendów DHL «Technologia druku 3D i przyszłość łańcuchów dostaw» określa druk 3D jako technologię transformatywną. Jednakże nie jest to cudowny środek, który sprawi, że masowa produkcja fabryczna i produkcja przemysłowa staną się przestarzałe. Ekscytujący potencjał druku 3D tkwi raczej w możliwości uproszczenia produkcji wysoce skomplikowanych i robionych na zamówienie produktów i części zamiennych – może to sprawić, że logistyka i produkcja przemysłowa staną się sobie bliższe, jak nigdy w historii”.

Redefiniowanie strategii łańcucha dostaw

Znana również jako technologia wytwarzania przyrostowego, technologia druku 3D dotyczy wytwarzania produktów poprzez natryskiwanie warstw gorącego tworzywa sztucznego lub metalu przy użyciu dyszy drukarki 3D na podkładce w celu stworzenia trójwymiarowego przedmiotu, co potencjalnie może prowadzić do zastąpienia procesów, takich jak kucie i formowanie, za ułamek standardowych kosztów. Może to prowadzić do poprawy jakości produktu, wytwarzania wielu produktów przez jedną drukarkę, nowe rodzaje produktów, a także do nowych strategii i modeli łańcuchów dostaw.

Technologia znalazła zastosowanie na całym świecie przez wiele branż przemysłowych: lotnictwo, inżynierię, motoryzację i opiekę zdrowotną. Mercedes Benz Trucks uruchomił usługę części zamiennych drukowanych przy pomocy technologii 3D, natomiast w obszarze ochrony zdrowia technologia ta umożliwia w połączeniu ze skanerem tworzenie zindywidualizowanych zewnętrznych, jak i wewnętrznych elementów wykorzystywanych dla celów od protetyki do koron dentystycznych. Jest również używana do niezależnej produkcji w zdalnych środowiskach – wysoce poszukiwana usługa przez przedsiębiorstwa górnicze, agencje kosmiczne oraz wojskowość w celu wytwarzania części zamiennych o kluczowym znaczeniu.

Technologia komplementarna

Bieżące czynniki ograniczające bardziej powszechne wprowadzenie technologii druku 3D, od około 1980 roku, obejmują brak wiedzy z zakresu zarządzania, zagadnień ekonomicznych i technologicznych. Wiele drukarek może pracować jedynie na jednym, określonym materiale, a koszty są w dalszym ciągu wysokie w przypadku zaawansowanej klasy przemysłowych drukarek 3D. W obliczu gwarancji, odpowiedzialności i kwestii własności intelektualnej, drukowanie 3D musi stać się szybsze i bardziej zaawansowane, zanim stanie się podstawową technologią produkcyjną.

Markus Kückelhaus, Wiceprezes Innovation and Trend Research, DHL Customer Solutions & Innovation, powiedział: „Nie wszystkie produkty powinny, mogą lub będą drukowane w technologii 3D. Jednakże zachęcone możliwościami większej personalizacji, mniejszymi odpadami i bardziej zlokalizowaną produkcją i dostawą, przedsiębiorstwa w wielu branżach przemysłu wykazują rosnące zainteresowanie wykorzystaniem technologii druku 3D. Niedawne badania wykazały, że 38 procent przedsiębiorstw zamierza korzystać z technologii druku 3D w produkcji seryjnej w ciągu najbliższych pięciu lat, ale niekoniecznie w celu całkowitego zastąpienia tradycyjnej produkcji. Wierzymy, że technologia druku 3D będzie miała duży wpływ w perspektywie średniookresowej na logistykę części zamiennych oraz przy produkcji zindywidualizowanych części”.

Największy wpływ na logistykę części zamiennych

Raport dot. Trendów DHL „Technologia druku 3D i przyszłość łańcuchów dostaw” podkreśla możliwości współpracy przedsiębiorstw z dostawcami usług logistycznych, oferujących druk 3D. Obszary te obejmują „części zamienne na zamówienie” - model, który może obniżyć koszty przechowywania masowego, „usługi wycofane z obiegu” dla szybkiej produkcji części wrażliwych na upływ czasu, oraz „odroczenie wykonania produktów” w celu zwiększenia opcji personalizacji oraz w tym samym czasie skrócenia czasu realizacji zamówienia do klienta.

Bezpośrednia zindywidualizowana produkcja części i odroczenie wykonania produktów, w obu przypadkach na żądanie klienta na produkty zindywidualizowane, dopuszcza produkcję i montaż. Podzielone są one na etapy wykonywane przez regionalne lub lokalnie położone drukarki, biorące udział w produkcji końcowej; wymaga to całkowicie nowych strategii łańcucha dostaw.
Głównym celem dla wycofanych z wybiegu usług są oferty usług sektorowych i zintegrowane usługi powrotne i naprawcze; druk może być tutaj wykorzystany w celu umożliwienia szybkiej produkcji i wysyłki części. Byłoby to bezcenne dla sektora energetycznego, inżynierii i produkcji - i może również poprawić kwestie napraw gwarancyjnych w sektorze konsumenckim. Części zamienne na zamówienie, mogą wiązać się z przedsiębiorstwami logistycznymi w łańcuchu dostaw w nowy, rewolucyjny sposób drukując części „w drodze” podczas dostarczania ich do klienta.

„W czasie, gdy producenci dostosowują swoje procesy produkcyjne, możliwe jest tworzenie nowych możliwości i wyzwań w łańcuchu dostaw. W DHL cieszymy się na współpracę z klientami i partnerami w celu wspólnego odkrywania nowych rozwiązań oraz odblokowania potencjału druku 3D i zintegrowania go z logistyką i przyszłymi łańcuchami dostaw” dodał Matthias Heutger.
DHL, który przetestował już tymczasowe drukarnie 3D, zaleca, aby przedsiębiorstwa zaangażowały swoich partnerów logistycznych w „podróż” technologii 3D, bezpośrednio od etapu oceny i analizy, do zmaksymalizowania potencjalnych korzyści w postaci zwiększenia wysokiej jakości działań operacyjnych oraz oszczędności, do których przyczynić może się ta technologia.
 
Źrodło: DHL
Foto: DHL
 

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji