Polecamy

System zarządzania flotą a bezpieczeństwo w magazynie

Wojciech Podsiadły
23 stycznia 2018
System zarządzania flotą a bezpieczeństwo w magazynie
20180122_Fot_STILL (1)
Choć systemy klasy Fleet Manager służą przede wszystkim optymalizacji pracy wózków widłowych, uzyskiwanie dzięki nim informacje mogą przyczyniać się także do poprawy bezpieczeństwa funkcjonowania magazynu.
 
Podstawowym zadaniem oprogramowania do zarządzania flotą transportu wewnętrznego jest ograniczenie czasochłonności administrowania dokumentacją dotyczącą jej eksploatacją dzięki cyfrowej, automatycznej ewidencji czasu i przebiegu ich pracy. Efektem ubocznym gromadzenia informacji o działaniu wózków oraz kontroli dostępu do maszyn może być jednak także zwiększenia bezpieczeństwa.
 
Charakter zbieranych danych
W połączeniu z montowanymi w wózkach czujnikami, systemy zarządzania flotą transportu wewnętrznego, zbiera i zapisuje szczegółowe informacje na temat pojazdu i jego operatora. Wiemy dokładnie: o której rozpoczęto pracę, kto sterował wózkiem w danym momencie, ile czasu operator spędził w fotelu (a ile poza nim) oraz z jaką prędkością poruszała się maszyna. Dzięki wykorzystaniu chipów dostępowych, możliwa jest jednoznaczna identyfikacja prowadzącego pojazd operatora, co ma pozytywny wpływ na motywację do pracy i bezpieczeństwo jazdy. Odnotowywane są również wszelkie kolizje. Wszystkie dane są automatycznie zapisywane i przesyłane na serwer. Administrator ma dostęp do raportów z każdego miejsca, w którym możliwe jest połączenie z Internetem.
 
Archiwizacja danych a motywowanie do bezpiecznych zachowań
Na poziomie wydajności, analiza danych dotyczących czasu pracy wózków daje klarowny obraz obciążenia poszczególnych maszyn. Pozwala wyciągać trafne wnioski na temat zapotrzebowania przedsiębiorstwa na wózki danego typu oraz okresowe fluktuacje w tym zakresie. W efekcie, możliwe jest wprowadzenie działań przeciwdziałających nadmiernej eksploatacji parku maszynowego i podejmowanie popartych wiedzą merytoryczną decyzji zakupowych. W razie występowania cyklicznych, sezonowych wahań można również zawczasu rozważyć wynajem dodatkowych urządzeń.
 
W większym stopniu z bezpieczeństwem związana jest analiza zebranych w systemie danych pod kątem oceny pracy operatorów. – Dzięki gromadzonym przez oprogramowanie zarządcze informacjom, wiemy: jaka część czasu pracy jest efektywnie wykorzystywana i jakie dystanse pokonuje codziennie każdy z nich. Co więcej, odnotowujemy z jakimi prędkościami jeżdżą nasi ludzie oraz którzy z nich są sprawcami kolizji – mówi Paweł Włuka, jeden z prowadzących zajęcia w ramach Akademii Bezpieczeństwa STILL. Wiedza ta pozwala na wdrożenie systemu motywacyjnego opartego o wymierne wskaźniki (najbezpieczniejsza jazda, najlepsze wykorzystanie czasu pracy) oraz identyfikację kadr wymagających dodatkowego przeszkolenia. Istotnym w tym kontekście czynnikiem jest również wzrost świadomości operatorów co do oczekiwań pracodawcy. Fakt, że efekty są porównywane, a wyniki mają przełożenie na ocenę zatrudnionych osób działa motywująco i pomaga wytworzyć postawę zwiększonej odpowiedzialności za sprzęt i swoje działania – uzupełnia przedstawiciel STILL Polska.
 
20180122_Fot_STILL_mapa zarządzania flotą
20180122_Fot_STILL_mapa zarządzania flotą
Dzięki systemowi możemy również monitorować efekty wprowadzanych zmian. Przykładowo, jeśli zarządzamy flotą w kilku obiektach różniących się układem magazynu czy procedurami bezpieczeństwa, możemy porównywać, które rozwiązania mają najlepsze przełożenie na spadek liczby niepożądanych zdarzeń wyrażonych liczbą kolizji bądź nakładami na usługi serwisowe. Implementacja na szeroką skalę najlepszych praktyk pomoże zapewnić bezawaryjne funkcjonowanie wózków widłowych w całej zarządzanej flocie.
 
Wymierne korzyści
Przemyślane wdrożenie oprogramowania klasy Fleet Manager może znacząco przełożyć się na usprawnienie wielu aspektów procesów intralogistycznych. Wykorzystanie danych uzyskanych dzięki takiemu rozwiązaniu pozwala obniżyć liczbę kolizji oraz koszty serwisowe parku maszynowego. Pomaga ono także wykształcić wśród operatorów pożądane postawy.
Wysokość oraz zakres oszczędności, jakie przyniesie implementacja tego typu oprogramowania zależy od kilku czynników. Kluczową zmienną są tu umiejętności i tryb pracy operatorów oraz osób zarządzających firmą, w której rozwiązanie jest wdrażane.
20180122_Fot_STILL_pełna kontrola systemu
20180122_Fot_STILL_pełna kontrola systemu

Gdy mamy do czynienia z wysoce wykwalifikowaną kadrą - to znaczy w sytuacji, gdy pracownicy liniowi znają procedury i ich przestrzegają, nie powodują kolizji i nie generują braków, a menadżerowie mają dogłębną wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstwa, oprogramowanie zarządzania flotą pełnić będzie przede wszystkim rolę dodatkowego źródła danych. Uda się dzięki niemu zaoszczędzić czas i usprawnić określone procesy decyzyjne – mówi Paweł Włuka - Ze zgoła inną skalą oszczędności mamy do czynienia, gdy system zostanie wdrożony w organizacji borykającej się z takimi problemami, jak ukrywanie przez operatorów usterek, niedokładna ewidencja roboczogodzin czy niewłaściwe zarządzanie procesami. W takim wypadku szacuje się, że ograniczenie liczby wypadków, kosztów napraw i redukcja częstotliwości przestojów mogą przełożyć się na sięgające nawet 70% oszczędności w tych obszarach – szacuje jeden z prowadzących zajęcia w ramach Akademii Bezpieczeństwa STILL Polska.
 
Wojciech Podsiadły
Foto: Still Polska

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji