Pierwszy na świecie zintegrowany konwój ciężarowy w Niemczech

DB Schenker
7 lipca 2018
Pierwszy na świecie zintegrowany konwój ciężarowy w Niemczech
Platooning_2
W obecności Andreasa Scheuera, Federalnego Ministra Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, ciężarówki wyruszyły z oddziału DB Schenker w Neufahrn koło Monachium przez testową trasę A9 do Norymbergi. Rząd federalny dofinansował projekt pilotażowy kwotą około 2 mln euro. Minister Andreas Scheuer powiedział: „Jest to wizjonerski projekt badawczy dla naszego cyfrowego centrum testowego – autostrady A9. Projekt wyznacza kierunek rozwoju zautomatyzowanego i połączonego w sieć drogowego transportu towarowego. Wprowadzamy technologię jutra na dzisiejsze drogi, testując inteligentną interakcję człowieka, maszyny i materiałów. Daje to szansę, że procesy logistyczne – od magazynu do klienta – staną się bezpieczniejsze, bardziej wydajne i przyjazne dla środowiska. Kierowcy ciężarówek będą specjalistami w zakresie nowoczesnej logistyki w cyfrowych samochodach ciężarowych".
 
Partnerstwo strategiczne siłą napędową innowacji
25 czerwca, na trasie o długości 145 kilometrów, rozpoczęły się regularne testy zintegrowanych konwojów. Do początku sierpnia próby prowadzone będą bez ładunku. Później zintegrowane konwoje będą wykonywać maksymalnie trzy regularne przejazdy dziennie z ładunkiem, na przykład częściami do maszyn, napojami lub papierem.
 
Partnerzy projektu wykonują pionierską pracę. „To pierwsze zastosowanie zintegrowanych konwojów ciężarówek w Niemczech wyznaczy nowe standardy na rynku logistycznym, na których zyskają przede wszystkim nasi klienci", powiedział Alexander Doll, DB Board Member for Freight Transport and Logistics. „DB Schenker pokazuje tym projektem, co jest ważne dla firm na całym świecie – rozwój innowacji poprzez nowe partnerstwa".
 
Tymi rozwiązaniami DB Schenker poszerza swój cyfrowy model biznesowy. „Po raz kolejny wprowadzamy na rynek nową technologię. Dzięki zintegrowanym konwojom zwiększamy naszą pionierską rolę w dziedzinie zautomatyzowanego i zintegrowanego kierowania pojazdami" - podkreśliła prof. dr Sabina Jeschke, DB Board Member for Digitalization and Technology. MAN Truck & Bus i DB Schenker, dwie wiodące firmy w swoich sektorach, współpracują ze sobą, aby wspólnie promować tematykę automatycznej jazdy. „Nie chodzi tylko o wykorzystanie technologii. Chodzi o skuteczne zintegrowanie jej z całym łańcuchem logistycznym. Wnioski ze wspólnego projektu są ważnym krokiem w rozwoju branży. Dzięki temu MAN będzie odgrywać wiodącą rolę w automatyzacji i digitalizacji pojazdów użytkowych", powiedział Joachim Drees, CEO of MAN Truck & Bus AG.
 
Bezprecedensowe wykorzystanie technologii
Podczas innowacyjnych testów platooning do zastosowań logistycznych będzie dalej optymalizowany, na przykład pod względem bezpieczeństwa systemu, zużycia paliwa i lepszego wykorzystania przestrzeni na autostradach. Partnerzy projektu mają również nadzieję uzyskać informację zwrotną na temat społecznej akceptacji dla sieciowego stylu jazdy, a także odnośnie spełnienia wymogów polityki transportowej i warunków infrastrukturalnych.
 
Ludzie najwyższym priorytetem
Od momentu rozpoczęcia współpracy w maju 2017 roku i oficjalnego przekazania pojazdów testowych przez MAN w lutym tego roku, kierowcy ciężarówek byli przygotowywani do roli w projekcie poprzez intensywne szkolenia. Psychospołeczny i neurofizjologiczny wpływ nowej technologii na kierowców zintegrowanych konwojów zostanie zbadany przez Hochschule Fresenius. Umożliwi to uwzględnienie ważnych doświadczeń kierowców ciężarówek i dalszy rozwój ich profilu zawodowego. „To oczywiste, że cyfryzacja systemu mobilności i transportu stawia przed pracownikami branży zupełnie nowe wymagania”, powiedział prof. dr Christian Haas, Director of the Institute for Complex Health Research w Hochschule Fresenius. „Mamy nadzieję, że wyniki naszych badań przyczynią się również do lepszego zrozumienia i zaprojektowania innych cyfrowych interfejsów człowiek-maszyna”.
 
Funkcjonalność platooningu
„Platooning”, czyli zintegrowane konwoje, to system w którym co najmniej dwa pojazdy ciężarowe poruszają się po drogach w konwoju, wspieranym przez techniczne systemy wspomagania jazdy i sterowania. Auta połączone ze sobą za pomocą elektronicznego „dyszla”, który wykorzystuje łączność między pojazdami. Ciężarówka z przodu ustawia prędkość i kierunek, a pozostałe podążają za nią.
 
DB Schenker
Foto: DB Schenker

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji