NAJBARDZIEj POPULARNE OFERTY

PARTNERZY BIZNESOWI

Fronius_Polska_Sp__z_o_o_
Firma Fronius, to specjalista w dziedzinie systemów ładowania akumulatorów, oferujący nową generację prostowników, cechującą się niespodziewanymi właściwościami. Oprócz wysokiej efektywności energetycznej, wyraźnie zwiększono żywotność akumulatorów...

Oszczędne ładowanie zgodnie z aktualnymi wymaganiami

Fronius
11 kwietnia 2018
Oszczędne ładowanie zgodnie z aktualnymi wymaganiami
2018-04-05_Fronius_PC_Anwenderbericht_TNT_09
Flota urządzeń do transportu poziomego u dostawcy usług CEP dla TNT w węźle logistycznym w Wiedniu jest w użyciu praktycznie przez cały czas. Wózki widłowe zasilane akumulatorami są ładowane nieregularnie i zazwyczaj tylko przez bardzo krótki czas. Miało to znaczący wpływ na pojemność i żywotność akumulatorów napędowych w przeszłości — zwłaszcza, że firma nadal korzystała z przestarzałych ładowarek 50-hercowych. Innowacyjna technologia opracowana przez specjalistę w dziedzinie technologii ładowania Fronius zapewniła odpowiednie rozwiązanie: dzięki inteligentnemu procesowi ładowania Ri i różnym indywidualnym charakterystykom TNT może teraz ładować każdy akumulator zgodnie z aktualnymi wymaganiami. Zapobiega to nie tylko uszkodzeniom drogich systemów magazynowania energii, ale również pozwala na znaczne oszczędności w zużyciu energii.
 
Wiedeńskie centrum logistyczne dostawcy usług w zakresie CEP dla TNT tętni życiem: jedna ciężarówka po drugiej dokują przy licznych rampach załadowczych budynku, jest szybko rozładowywanych i ponownie załadowywanych. Kontenery frachtowe z leżącego w bezpośrednim sąsiedztwie portu lotniczego Wiedeń-Schwechat zawierają ładunki z całego świata. Urządzenia do transportu poziomego przewożą kosze paletowe pełne paczek do dalszego transportu. Kilka linii transportowych sortuje poszczególne przesyłki i błyskawicznie transportuje je do właściwego miejsca przeznaczenia, tak aby dotarły do odbiorcy punktualnie i niezawodnie.

Obrót towarów: 75 samochodów ciężarowych i 300 kontenerów dziennie
Dla TNT jest to główne centrum dostaw do i z Europy Wschodniej oraz centrum logistyczne dla całego obszaru dostaw w Wiedniu. 80 procent towarów jest codziennie transportowanych transportem drogowym — to 75 ciężarówek przychodzących i wychodzących. Przesyłki nie są składowane tutaj dłużej niż dwanaście godzin. Aby pracownicy nie musieli samodzielnie ładować paczek, są one pakowane w kosze paletowe. Średnio w ciągu dnia pracy firma obsługuje około 300 kontenerów. W okresie świąt Bożego Narodzenia liczba to może być znacznie większa.
 
Dietmar Landor, kierownik wiedeńskiego centrum logistycznego TNT
Dietmar Landor, kierownik wiedeńskiego centrum logistycznego TNT
TNT zatrudnia 56 000 pracowników w 61 krajach i jest jednym z największych na świecie dostawców usług kurierskich, ekspresowych i spedycyjnych (CEP). Firma z siedzibą w Hoofddorp (Holandia) dostarcza codziennie około miliona paczek, dokumentów i przesyłek — głównie do klientów korporacyjnych, takich jak Apple. Aby sprostać wysokim wymaganiom terminowości i niezawodności, TNT jest uzależnione nie tylko od kompleksowej i wydajnej sieci logistycznej, ale również od sprawnego przepływu towarów w obrębie lokalizacji. W Wiedniu do tego celu służy flota 20 elektrycznie napędzanych urządzeń do transportu poziomego o różnej wielkości — od małych sztaplarek po wózki z przeciwwagą. „Pracujemy tu od niedzieli wieczorem do soboty po południu w trybie trzyzmianowym”, wyjaśnia kierownik Dietmar Landor. „Nasze wózki widłowe mogą przepracować do 3000 godzin rocznie”.

Ładowanie dodatkowe skraca żywotność akumulatorów
Ciągłe użytkowanie akumulatorów oznacza znaczne obciążenie. Nieregularne czasy ładowania i krótkie ładowania dodatkowe są na porządku dziennym. W przypadku dużych ciężarówek dostępne są akumulatory zamienne, ale ich wymiana jest często zbyt czasochłonna. „Zamiast tego wózki widłowe są często podłączane do prostowników tylko na kilka minut, na przykład w czasie przerwy”, wyjaśnia Landor. To samo dotyczy sztaplarek: „Ładuje się według potrzeb, a jeśli pracownik potrzebuje wózka widłowego, po prostu bierze następny”. Niekompletne cykle ładowania mają jednak zauważalny negatywny wpływ na pojemność i żywotność akumulatorów napędowych.
 
W przeszłości TNT zmagało się z regularnymi uszkodzeniami i awariami akumulatorów. Przeciętnie spółka musiała wymieniać trzy systemy magazynowania energii rocznie, za cenę kilkunastu tysięcy euro każdy, co było kosztownym przedsięwzięciem, które znacznie osłabiło ekonomikę floty. O ból głowy przyprawiało również wysokie zużycie energii przez urządzenia do transportu poziomego. Szybko odkryto przyczyny: „Używaliśmy przestarzałych prostowników z 50-hercowymi transformatorami”, opisuje sytuację Landor. „Utrata energii była w tym przypadku bardzo duża, a częste uszkodzenia akumulatorów można również przypisać niskiej jakości ładowania”. Ponadto masywny sprzęt zajmował zbyt wiele cennej przestrzeni. TNT zdecydowało się zatem całkowicie zmodernizować technologię ładowania akumulatorów.

Wydajny proces ładowania zapewnia oszczędności
Fronius_PC_Anwenderbericht_TNT_07
Fronius_PC_Anwenderbericht_TNT_07
W poszukiwaniu odpowiedniego rozwiązania firma natknęła się na wyposażenie Selectiva austriackiego specjalisty w dziedzinie technologii ładowania akumulatorów, firmy Fronius. Dzięki Active Inverter Technology i procesowi ładowania Ri są one wyposażone w najbardziej zaawansowane do tej pory technologie ładowania akumulatorów napędowych. Proces ładowania nie przebiega według stałej charakterystyki, ale zależy między innymi od wieku, temperatury i stanu podłączonego akumulatora. Zapewnia to wyjątkowo energooszczędne i delikatne ładowanie, co zmniejsza zużycie energii elektrycznej i wydłuża żywotność i wydajność akumulatora. „Najpierw przedstawiliśmy TNT kalkulację, w wyniku której mogliby oni znacznie obniżyć koszty eksploatacji dzięki naszej technologii”, wspomina Alexander Thier, kierownik ds. sprzedaży w Fronius Perfect Charging. Po konsultacji z innymi ekspertami dostawca usług CEP był całkowicie przekonany i w 2013 roku zainwestował w pierwsze urządzenia Fronius.
 
W TNT działa obecnie łącznie 14 ładowarek austriackiego lidera technologii. Sześć modeli Selectiva Plus w klasie mocy 3 kW jest dostępnych dla akumulatorów napędowych 24 V w małych sztaplarkach. Większe wózki są wyposażone w akumulatory 48 V. W drugiej stacji ładowania zainstalowano osiem urządzeń Selectiva o mocy 8 kW. Dzięki kompaktowym wymiarom zajmują znacznie mniej miejsca niż dotychczasowe wyposażenie, co oznacza, że tory jazdy wózków widłowych są teraz dużo bardziej przestronne. TNT jest jednak pod największym wrażeniem jakości ładowania: nawet przy nieregularnym i krótkim czasie ładowania flota jest zawsze dostępna, a awarie występują znacznie rzadziej. „Wynika to z różnych charakterystyk, dzięki którym akumulatory są zawsze optymalnie naładowane zgodnie z ich aktualnymi potrzebami”, wyjaśnia Thier.
Właściwa charakterystyka dla każdej sytuacji

W godzinach pracy, kiedy hale są zajęte, a wózki widłowe pracują prawie przez cały czas, ładowanie impulsowe dostarcza jak najwięcej świeżej energii w krótkim czasie. W cichszych fazach, na przykład w nocy, inteligentny proces Ri wydłuża czas ładowania, co chroni akumulator i pomaga mu zregenerować się samoczynnie. W weekendy lub dni świąteczne stosuje się ładowanie wyrównawcze i konserwacyjne. Ponadto urządzenia posiadają charakterystykę odświeżania, która może być wykorzystywana m. in. do reaktywacji zasiarczonych akumulatorów. „Każdy akumulator odbiera ładunek dokładnie taki, jakiego potrzebuje” — podsumowuje Dietmar Landor — i to daje się zauważyć: „Odkąd używamy technologii Fronius, musieliśmy wymienić tylko jeden akumulator zamiast kilku rocznie”. W ten sposób znacznie zredukowano koszty eksploatacyjne floty.
 
Fronius_PC_Anwenderbericht_TNT_02
Fronius_PC_Anwenderbericht_TNT_02
Decydującą rolę odgrywa również znacznie mniejsze zużycie energii: technologia ładowania Fronius redukuje do minimum przeciążenie, które powoduje duże straty energii w innych procesach. Dzięki temu TNT oszczędza pieniądze przy każdym ładowaniu: „Sami analizowaliśmy zużycie, aby móc czerpać z wiarygodnych faktów”, mówi Landor. „Obliczenia wykonane przez firmę Fronius były prawidłowe — nasze zapotrzebowanie energetyczne jest teraz znacznie mniejsze”. Jest to ważna zaleta dla TNT nie tylko pod względem ekonomicznym, ale również ekologicznym: podobnie jak wszystkie austriackie firmy, firma jest zobowiązana do przestrzegania surowych wytycznych dotyczących efektywności energetycznej. Technologia ładowania stanowi istotny wkład w ten proces.

Przydatne funkcje obsługi i analizy
Obsługa ładowarek jest niezwykle prosta: dzięki zewnętrznej funkcji automatycznego wyłączania pracownicy muszą jedynie podłączać i odłączać akumulatory, wszystko inne działa samodzielnie. Taśma LED na urządzeniu wskazuje, czy podłączony akumulator jest w pełni naładowany i już schłodzony — „pomaga to równomiernie rozłożyć ładunek na wózkach widłowych i akumulatorach”, wyjaśnia specjalista Thier. Ma to również pozytywny wpływ na żywotność. Inną przydatną funkcją urządzeń Selectiva jest interfejs USB: wszystkie ustawienia, takie jak charakterystyki, można w prosty sposób kopiować i przenosić do innych urządzeń. Ponadto użytkownik może wywołać i ocenić statystyki dotyczące poprzednich cykli ładowania, aby z jeszcze większą precyzją dostosować różne parametry do własnych potrzeb.
 
Fronius_PC_Anwenderbericht_TNT_03
Fronius_PC_Anwenderbericht_TNT_03
Firma TNT jest zadowolona z inwestycji w nową technologię ładowania akumulatorów. „Urządzenia Fronius dostarczają to, co obiecywały”, mówi kierownik Landor. „Od pracowników nie ma żadnych skarg, a to zawsze dobry znak dla mnie”, mówi z zadowoleniem. Mniejsze koszty eksploatacji dawno zrekompensowały koszty zakupu, a cała flota urządzeń do transportu poziomego jest teraz znacznie bardziej niezawodna. „Gdybym miał znów wybierać”, podkreśla Landor, ”ponownie wybrałbym Fronius”.
Fronius
Foto: Fronius

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 10-2018EMIL - 10-2018EMIL - 09-2018EMIL - 09-2018EMIL - 08-2018EMIL - 08-2018EMIL - 07-2018EMIL - 07-2018Zobacz więcej publikacji