Jak firmy mogą minimalizować ryzyka związane z przerwami w łańcuchu dostaw? Co można zrobić, aby uniknąć potencjalnych kosztów związanych z zakłóceniami w łańcuchu dostaw i zapewnić zrównoważony wzrost i dobrą koniunkturę? Przede wszystkim należy zadbać o poprawę widoczności łańcucha dostaw, identyfikację jego słabych punktów, opracowanie strategii ograniczania ryzyk, dywersyfikację dostawców i optymalizację poziomu zapasów bezpieczeństwa w celu zapewnienia stałych zdolności produkcyjnych. Dodatkowo należy proaktywne przeciwdziałać zagrożeniom cybernetycznym czy też stale wzmacniać współpracę i komunikację z partnerami.
Jak zaawansowana analityka może zmniejszyć ryzyko?
Analityka jest coraz skuteczniejszym narzędziem rozwiązywania problemów będących przyczyną zagrożeń dla łańcucha dostaw. Josh Green, dyrektor generalny i założyciel Panjivy, firmy analitycznej sektora TSL, mówi o dwóch krokach milowych jakie dokonały się w dziedzinie analizy w branży logistycznej: „Pierwszym jest świadomość. Managerowie łańcucha dostaw zaczęli rozumieć, że mogą i powinni wykorzystywać dane w sposób taki, jak wiele innych funkcji biznesowych. Drugi to rozwój uczenia maszynowego (ang. machine learning) jako narzędzia do organizowania i interpretacji danych. Można z nich wyciągnąć wiele wniosków, ale problem polega na tym, że dane dotyczące łańcucha dostaw są nieuporządkowane. Techniki uczenia maszynowego dają nam dużo lepsze możliwości organizowania danych i dzięki czemu mamy większe szanse na znalezienie cennych spostrzeżeń".
Odpowiednia analiza może pomóc zwiększyć widoczność i zapewnić lepszy wgląd w cały łańcuch dostaw oraz poprawić jego ogólną wydajność. Dodatkowo pomoże lepiej przewidywać potrzeby klientów, przyspieszy czas reakcji oraz dokładniej oceni ryzyka związane z całym łańcuchem dostaw.
Rola ubezpieczeń w zrównoważonym rozwoju
Na temat wyzwań związanych z widocznością łańcucha dostaw Nick Wildgoose, Global Supply Chain Product Leader w Zurich Insurance, mówi jednoznacznie: „Ważne jest właściwe zrozumienie swoich kluczowych dostawców - tych, którzy odpowiadają za największą część naszych zysków. Szokująca jest sytuacja, gdy rozmawiam z przedstawicielami zespołów ds. zaopatrzenia w największych firmach świata, którzy przyznają, że nigdy nie sprawdzili, czy ich kluczowi dostawcy nie są narażeni na katastrofy naturalne. Mogą być uzależnieni w 30% od jednego zakładu w Azji Południowo-Wschodniej, nie sprawdzając nigdy prawdopodobieństwa wystąpienia tam powodzi lub trzęsienia ziemi".
Jeśli firmy nie będą w stanie utrzymać ciągłości działalności lub sfinansować swoich strat po nieprzewidzianym zdarzeniu, poniosą porażkę. Chociaż ubezpieczenie nie jest w stanie ochronić przed losowymi wypadkami i późniejszymi zakłóceniami, to jednak jest kluczowym źródłem odszkodowania za straty, jeśli i kiedy zdarzenia objęte ubezpieczeniem się urzeczywistnią.
Znaczenie proaktywnego zarządzania ryzykiem
„W obliczu wzrostu liczby klęsk żywiołowych, naruszeń bezpieczeństwa cybernetycznego, nieprzewidywalnych czynników społeczno-ekonomicznych i zmiennych wymagań klientów, firmy muszą być przygotowane na niemal wszystko" – mówi Gary Neights, Product Manager w firmie Elemica. Straty mogą obejmować bazy dostawców i klientów, obiekty produkcyjne, dystrybucyjne, magazynowe i logistyczne, szlaki transportowe lub środki transportu, pracowników, a nawet własność intelektualną. „Przy tak dużym potencjale wystąpienia strat, przedsiębiorstwa muszą dziś być proaktywne, a nie tylko reagować na swoje priorytety i praktyki w zakresie zarządzania ryzykiem. Jeśli proces ten nie będzie miał charakteru ciągłego, przedsiębiorstwa nigdy nie staną naprzeciw ryzyka. Zawsze będą tylko reagować, nadrabiać zaległości i minimalizować powstałe szkody" - podsumowuje Neights.
Specjaliści GEFCO wskazują cztery kroki w kierunku ograniczenia ryzyka związanego z łańcuchem dostaw:
Wdrażając te i inne środki, możesz sprawić, że Twój łańcuch dostaw będzie bardziej odporny na ryzyka. Zadaj sobie pytanie: jeśli w Twojej firmie wystąpiły dziś poważne zakłócenia, to na ile jesteś pewien, że Twój łańcuch dostaw może przetrwać burzę?
GEFCO