Ne chcemy być nr 1, chcemy być najlepsi

Andrzej Szymkiewicz
2 czerwca 2018
Ne chcemy być nr 1, chcemy być najlepsi
Jaroslaw-Czechowicz_Goodman
Z Jarosławem Czechowiczem, zarządzającym portfelem nieruchomości Goodman w CEE, o rynku powierzchni magazynowych i realizowanych projektach rozmawiał Andrzej Szymkiewicz
 
Andrzej Szymkiewicz: W ubiegłym roku Goodman zanotował przekroczenie miliona m2 powierzchni magazynowej dostarczonej klientom., Tutaj w Głuchowie zaczynają Państwo od obiektu liczącego ponad 100 tysięcy m2.
 
Jarosław Czechowicz: Tak, zaczynamy od 124 tysięcy metrów kwadratowych. Jesteśmy również w trakcie realizacji projektów w innych lokalizacjach, między innymi w okolicach Warszawy, na Dolnym i Górnym Śląsku. Kolejny milion dostarczonej powierzchni przemysłowej i magazynowej osiągniemy więc bardzo szybko.
 
Goodman jako pierwszy deweloper w Polsce utworzył „bank ziemi” po budowę przyszłych obiektów magazynowych, rozwijacie tę inicjatywę?
Goodman jest w Polsce od 2006 roku i bank ziemi jest jednym z kluczowych elementów strategii naszego rozwoju. Cały czas nad nim pracujemy; mamy dedykowany zespół osób, który analizuje przyszłe lokalizacje i wskazuje potencjalne grunty inwestycyjne. Zespół ten zajmuje się również poszukiwaniem gruntów pod inwestycje zamawiane przez danego klienta, tzw. BTS.
 
Jakie są kryteria poszukiwania gruntów do banku ziemi?
Koncentrujemy się na głównych rynkach magazynowych w kraju, gdzie cały czas widzimy potencjał wzrostu. Widzą go również nasi klienci, a my podążamy za ich potrzebami. Mamy też lokalizacje mniej oczywiste, które czekają na korzystniejsze warunki do rozwoju, m. in. na rozwój sieci dróg szybkiego ruchu w kraju. Ponadto jesteśmy w stanie, na życzenie klienta, wybudować magazyn w dowolnie wybranej przez niego lokalizacji w ramach inwestycji BTS (built-to-suit) czyli dostosowanej do potrzeb najemcy.
 
Jak rozwija się rynek? Czy budują Państwo obiekty spekulacyjne?
Z miliona metrów kwadratowych dostarczonej powierzchni magazynowej blisko ¼ to były obiekty spekulacyjne. W roku ubiegłym oddaliśmy taki obiekt w Grodzisku Mazowieckim pod Warszawą, bezpośrednio przy autostradzie A2 – jest on już w całości wynajęty. Obecnie budujemy kolejny obiekt w Pomorskim Centrum Logistycznym w Gdańsku, w sąsiedztwie terminalu DCT oraz w Gliwicach. Popyt na powierzchnie spekulacyjne jest satysfakcjonujący i uzasadnia podejmowanie nowych inwestycji. Pamiętajmy jednak, że widzimy coraz większe zapotrzebowanie ze strony klientów na magazyny typu BTS, tworzone na zamówienie danej firmy. Rola tych magazynów na rynku rośnie.
 
Współpraca z Zalando trwa już jakiś czas, czy można mówić o jakiejś specjalizacji?
Pierwszą inwestycję dla sektora e-commerce w Europie Goodman zrealizował już w 2006 roku (był to obiekt magazynowy dla Amazona). Na dzień dzisiejszy dla branży e-commerce w Europie zrealizowaliśmy obiekty o łącznej powierzchni 1,6 mln metrów kwadratowych, w tym ok 500 tys. m2 dla Zalando. Można więc powiedzieć, że mamy doświadczenie w dostarczaniu rozwiązań dla tej branży.. Pracujemy również dla całego wachlarza naszych klientów: są to m.in. sieci handlowe, branża FMCG oraz sektor motoryzacyjny, gdzie magazyny są często typowymi obiektami produkcyjnymi.
 
Jak Pan ocenia ten rozpędzony rynek, długo będzie rósł?
Widzimy, że rynek magazynowy wciąż się rozwija;  nie widać na nim oznak kryzysu. Ilość zapytań i realizacji obiektów przez nas i innych deweloperów ma cały czas podobną dynamikę. Spodziewamy się, że w najbliższych latach rynek wciąż będzie rósł – wzrost popytu na powierzchnie magazynowe ma bardzo solidne podstawy w postaci coraz silniejszego rynku konsumenckiego oraz wysokiego wzrostu gospodarczego. W dodatku w Polsce wciąż mamy znacznie niższe nasycenie rynku powierzchniami magazynowymi w porównaniu do Europy Zachodniej, co wskazuje na duży potencjał wzrostu. Nie bez znaczenia jest również fakt, że poziom czynszów jest wciąż bardzo atrakcyjny w porównaniu z sąsiednimi rynkami.
 
Analizy rynku przeprowadzają Państwo sami, czy korzystacie z wiedzy agencji nieruchomości?
Goodman jest obecny w Europie od dwunastu lat i posiada w swojej strukturze działy badań i analiz; mamy również doświadczenie i wiedzę, które pozwalają nam planować przyszłe inwestycje. Korzystamy także z wiedzy partnerów takich jak agencje nieruchomości. Działają oni na wielu rynkach i tą wiedzą się z nami dzielą.
 
Obiekt Zalando w Gołuchowie jest Państwa największą inwestycją?
Jest jednym z największych obiektów, które wybudowaliśmy, porównywalnym w skali do naszych inwestycji w Gryfinie (dla Zalando) oraz we Wrocławiu (dla Amazona). Z uwagi na specyfikę branży, m.in. szybki obrót towarów, duża objętość opakowań czy konieczność obsługi zwrotów, sektor e-commerce wymaga dużej przestrzeni. Możliwe jednak, że w przyszłości pojawią się również w Polsce małe obiekty zlokalizowane blisko centrów miast, które umożliwią skrócenie czasu dostawy do klienta.
 
Czy Goodman chce być nr 1 na rynku?
Tak! Goodman chce być najlepszym deweloperem na rynku. Najlepszym nie oznacza największym. Zawsze na pierwszym miejscu stawiamy jakość i długoterminowe spojrzenie na inwestycje. Jest to rezultat bardzo jasnej i globalnie przyjętej strategii – dla nas zawsze jakość będzie ważniejsza niż ilość.
 
Dziękuję za rozmowę.

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji