NAJBARDZIEj POPULARNE OFERTY

Polecamy

Koniec z marnowaniem miejsca

Karolina Pakura
21 maja 2020
Koniec z marnowaniem miejsca
Fot. SSI SCHÄFER
074_VBH_eci_m
Firma VBH od ponad 40 lat zaopatruje przedsiębiorstwa przemysłowe i handlowe w okucia i akcesoria do produkcji i instalacji okien, drzwi i fasad. Szeroki asortyment obejmuje zarówno produkty od dobrze znanych producentów, jak również własne projekty wprowadzane na rynek pod nazwą „greenteQ”. Kolejnym filarem sukcesu firmy jest zintegrowany zakres usług dostosowanych do rynków międzynarodowych. Poza sklepem internetowym firma oferuje również platformę internetową umożliwiającą uzyskanie oznaczenia i certyfikatu CE. Inne usługi obejmują koncepcje logistyczne i marketingowe, konsultacje techniczne i szkolenia. VBH Holding ma swoją siedzibę w Korntal-Münchingen w niemieckim landzie Badenia-Wirtembergia i obecnie zatrudnia ponad 2500 osób w 28 krajach. W 2015 roku firma osiągnęła obrót w wysokości ponad 600 milionów euro.
 
Skupiamy się na maksymalnym wykorzystaniu magazynu
Firma VBH jest ceniona przede wszystkim za swoją niezawodność i skuteczność. Magazyn centralny w Bad Dürrenberg, około 15 km od Lipska, który działa od 2005 roku, jest głównym ogniwem w łańcuchu dostaw firmy VBH Deutschland GmbH. Około 15500 produktów jest magazynowanych na obszarze 19000 metrów kwadratowych i są one dostarczane do klientów w ciągu 24-48 godzin od momentu otrzymania zamówienia. Poza tradycyjnymi okuciami uchylno-obrotowymi zamówienia obejmują również 6-metrowe profile aluminiowe oraz materiały kompozytowe o powierzchni do 7 m², milimetrowe śruby i nakrętki, farby i substancje niebezpieczne.
 
Do 2015 roku towary o długości nieprzekraczającej 2,4 m były magazynowane wyłącznie na regałach paletowych i półkowych. Takie składowanie nie tylko zajmowało dużo miejsca, ale również często wiązało się z długimi, bezproduktywnymi trasami dla pracowników ze względu na niezmiernie heterogeniczne struktury zamówień.Przede wszystkim szukamy rozwiązania, które pomogłoby nam jak najlepiej wykorzystać dostępną przestrzeń i umożliwiłoby nam oferowanie naszym klientom nowego i udoskonalonego asortymentu na takiej samej przestrzeni”, wyjaśnił Marc Hess, Starszy Kierownik Projektu w VBH.Pomysł wykorzystania alternatywnych regałów windowych pojawił się na wczesnym etapie. Takie nowoczesne rozwiązanie powinno również umożliwiać integrację procesu konsolidacji z tradycyjnym procesem kompletacji, a tym samym wyeliminowanie wszelkich nieprawidłowości w obszarze wysyłki.”
 
Kompaktowe i kompletne rozwiązanie
Pomysł na plan wprowadzenia zmian zakiełkował podczas targów intralogistycznych LogiMAT w Stuttgarcie. Następnie ogłoszono przetarg, w którym wzięło 3 dostawców. Wielkim zwycięzcą została firma SSI SCHÄFER i jej regały windowe SSI LOGIMAT®  „Kompleksowe i zautomatyzowane rozwiązanie w zakresie magazynowania i kompletacji umożliwia zagęszczone przechowywanie na jak najmniejszej przestrzeni”, twierdzi Klaus Lippert, Dział Sprzedaży Projektów dot. Dynamicznych Systemów Składowania w SSI SCHÄFER. „Kolejną zaletą jest wdrożony system pomiaru wysokości, dzięki któremu produkty różnych rozmiarów – takie jak te produkowane w VBH – mogą być z łatwością magazynowane.”
 
Regały windowe SSI LOGIMAT® są obecnie dostępne w ośmiu różnych szerokościach, dwóch głębokościach oraz w wysokości 24 m. Główną funkcją zautomatyzowanych maszyn jest przechowywanie pojemników w odstępach co 25 mm, co generuje minimalne luki pomiędzy magazynowanymi towarami. Kolejną ważną funkcją systemu jest monitorowanie szybów, dzięki czemu przed przybyciem windy można sprawdzić czy żaden z pojemników nie wystaje, jak również w zautomatyzowany sposób monitorować pojemniki do przechowywania. W efekcie mamy pewność, że przechowywane towary mają dopuszczalne wymiary zarówno w poziomie, jak i w pionie. Co więcej regały windowe SSI LOGIMAT® są wyposażone w standardowy system kontroli, który może być dostosowany do wszystkich możliwych warunków w danej lokalizacji i mogą być wykorzystywane niezależnie lub w sposób zautomatyzowany.
 
Połączenie z SAP-em bez dodatkowego programowania
W 2015 roku firma VBH początkowo zleciła firmie SSI SCHÄFER instalację czterech regałów windowych o wysokości 6850 mm. Każdy z nich miał być wyposażony w 48 pojemników, a każdy nośnik ładunku miał posiadać ładowność do 590 kg. Zleceniodawca chciał również wyposażyć każde działające wejście do szybu we wskaźnik laserowy, zwany również „LogiPointer” oraz w 17.2" przemysłowy komputer dotykowy. Zautomatyzowane systemy przechowywania miały być kontrolowane bezpośrednio z istniejącego systemu SAP ERP ze zintegrowanym modułem SAP WM (zarządzanie magazynem).
 
Już na etapie konsultacji było jasne, że firma SSI SCHÄFER stworzyła zorientowane na oprogramowanie SAP rozwiązanie odpowiadające naszym wymaganiom”, powiedział Kierownik Projektu w VBH Marc Hess. „Takie rozwiązanie było dla nas idealne, ponieważ uwzględniało oprogramowanie, co oznaczało, że nie była wymagana żadna dodatkowa praca programistyczna, która mogła wiązać się z pewnymi problemami. Tylko firma SSI SCHÄFER była w stanie zaoferować takie rozwiązanie.” Andreas Schittenhelm, Kierownik Administracji Ogólnej i Działu Zakupów Pośrednich w VBH, który realizował projekt razem z innymi pracownikami, dodał: „Cały pakiet był idealnym rozwiązaniem dla naszych potrzeb. Dostaliśmy jasne odpowiedzi na nasze pytania, a po stronie SAP była dostępna również wystarczająca wiedza specjalistyczna.” Zasada „Plug & Play” była kolejną imponującą funkcją.
 
Precyzyjna kontrola przepływu materiałów
Nowy zautomatyzowany system magazynowania i kompletacji bardzo szybko sprawdził się w praktyce. W 2016 roku firma SSI SCHÄFER zainstalowała sześć dodatkowych regałów windowych SSI LOGIMAT®  tego samego modelu w centralnym magazynie VBH. Były one również połączone z systemem SAP ERP poprzez opcję sterowania Driver, która jest w standardzie. Obecnie około 4600 produktów jest przechowywanych w 10 regałach windowych, które odpowiadają ok. 30 procentom wszystkich części zamiennych. „System spełnił nasze oczekiwania”, powiedział Andreas Schittenhelm. „Na podstawie pozytywnych wyników postanowiliśmy zwiększyć liczbę używanych systemów.”
 
Opcja sterowania Driver jest opartym na protokole TCP/IP interfejsem, przez który pojemniki do SSI LOGIMAT®  mogą być kontrolowane poprzez własne oprogramowanie klienta. Zintegrowany programowalny sterownik logiczny (PLC) kontroluje wszystkie trasy poprzez regulację częstotliwości, monitoruje pojemniki do przechowywania i zapewnia bezpieczne działanie regałów windowych. Regały windowe są obsługiwane poprzez intuicyjny ekran dotykowy umiejscowiony w centralnym punkcie, a interfejs SAP wspomaga poruszanie się w systemie. W trakcie wyszukiwania towarów przygotowanych do załadunku, następowało automatyczne i precyzyjne w  miejsce kompletacji.
 
145_VBH_eci_m
Fot. SSI SCHÄFER
145_VBH_eci_m
Pracownicy działu kompletacji czerpią również korzyści z zakupionych mat przeciwzmęczeniowych od SSI SCHÄFER. To polepsza warunki pracy i ułatwia pracę w pozycji stojącej oraz zapobiega oznakom zmęczenia, bólom pleców i napięciom mięśni. „Dobre samopoczucie naszych pracowników ma bezpośredni i pozytywny wpływ na produktywność”, podkreśla Klaus Lippert, ekspert w zakresie dynamicznych systemów magazynowania. „Maty przeciwzmęczeniowe w znacznym stopniu redukują ryzyko wystąpienia chorób związanych z wykonywaną pracą.”
 
Lepsze wykorzystanie przestrzeni i lepsza jakość dostaw
„Po uruchomieniu pierwszych czterech regałów windowych SSI LOGIMAT®  zaczęliśmy rozmontowywać półki, a teraz zakończyliśmy cały proces”, podsumował Marc Hess. „Wykorzystanie zautomatyzowanych regałów windowych w połączeniu z demontażem pozwoliło nam zaoszczędzić około 1900 m² przestrzeni wraz z obszarami ruchu. Magazynowanie 4600 produktów w niezwykle kompaktowych regałach windowych zajmuje obszar niecałych 150 m².” Co więcej konsolidacja zamówień odbywa się w tym samym momencie, co kompletacja małych części, aby uniknąć nadmiernego wykorzystania zasobów w obszarze wysyłki. Takie działania eliminują zbędne etapy pracy.
 
Mimo iż regały windowe SSI LOGIMAT®  w znacznym stopniu skracają terminy realizacji zamówienia, to nie był to najważniejszy czynnik, którym kierowaliśmy się przy wyborze zautomatyzowanego rozwiązania systemowego. Bardziej byliśmy zainteresowani danymi związanymi z poziomem błędu. „Wykorzystanie regałów windowych w połączeniu z LogiPointer umożliwiło nam znaczne zmniejszenie liczby błędów podczas kompletacji w porównaniu z innymi powierzchniami magazynowymi. Nie tylko my czerpiemy korzyści z takiego rozwiązania, ale również nasi klienci”, powiedzieli jednomyślnie Marc Hess i Andreas Schittenhelm. Pracownicy nie muszą już radzić sobie z dużą odległością pomiędzy regałami i nieefektywnym wyszukiwaniem. Zsynchronizowana koordynacja systemu SAP ERP/WM i połączonego z nim systemu kontroli regałów windowych zapewnia przejrzystość wszystkich przepływów asortymentu i towarów, co umożliwia niezawodną, ciągłą inwentaryzację.

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 05-2020EMIL - 05-2020EMIL - 04-2020EMIL - 04-2020EMIL - 03-2020EMIL - 03-2020EMIL - 02-2020EMIL - 02-2020Zobacz więcej publikacji