Cyfrowa rewolucja w logistyce czy dobry PR?

Mateusz Golianek
Cyfrowa rewolucja w logistyce czy dobry PR?
Cyfrowa rewolucja w logistyce czy dobry PR?

Pisząc „rewolucja w TSL” mamy na myśli coś, co odmieni ten biznes w znaczącym stopniu – zmieni strukturę rynku albo sprawi, że usługi będą realizowane w sposób odmienny od dotychczasowego. W ostatnim czasie słyszymy o rewolucji w logistyce dosyć często. Po skorzystaniu z wyszukiwarki Google dowiemy się, że:

  • Przynieść ją miało wykorzystanie smartfonów do zarządzania łańcuchem dostaw.
  • Wywołać ją miała dyrektywa siarkowa.
  • Spowodować ją miał nowy portal do zarządzania przesyłkami kurierskimi.
  • A nawet zamknięcie kilku centrów dystrybucyjnych przez jedną z popularnych sieci handlowych.
  • Dlaczego wszyscy mówią o rewolucji…?

…BO TO SIĘ OPŁACA
Rafał Brzoska, szef grupy Integer (firmy do której należy m.in. sieć paczkomatów InPost) ogłosił w poprzednim tygodniu na swoim facebookowym profilu, że widzi olbrzymi potencjał we współpracy swojej sieci paczkomatów z aplikacją Uber. Wypowiedź miała charakter nieformalny, ale szybko podchwyciły ją media i dowiedzieliśmy się, że Uber i InPost szykują rewolucję w logistyce.
Pomińmy kwestię budowania klikalności portali poprzez nagłówki, które nie do końca oddają charakter informacji zawartych w artykułach. Przedstawianie nawet niewielkich zmian (czy stosunkowo dużych z punktu widzenia firmy, ale niewielkich – z punktu widzenia rynku) jako rewolucji przekłada się na wycenę firmy. To istotne zwłaszcza, gdy firma jest notowana na giełdzie.

KONIEC MIESIĄCA MIODOWEGO NA GIEŁDZIE
Firma, która wprowadza innowacyjny produkt, odnosi sukces i szybko zwiększa swoją wycenę, rodzi duże oczekiwania inwestorów. Liczą oni, że utrzyma tempo wzrostu, a to staje się coraz trudniejsze. W wielu przypadkach wzrostowi w początkowych fazach rozwoju nie towarzyszy zysk, co zwłaszcza w przypadku firm notowanych na giełdzie, może sprawić, że zdrowy, perspektywiczny biznes zacznie być postrzegany jako porażka, ponieważ nie zwiększa wartości tak szybko, jak prognozowano.

Rzut oka na wykres kursu akcji Integera wystarczy, by dojrzeć, że obecnie daleko im do maksymalnych poziomów z drugiej połowy 2013 roku. Nie oznacza to, że spółka radzi sobie źle. Z punktu widzenia giełdy najważniejsze jest jednak, co myślą o niej inwestorzy. Dlatego też warto mówić o tym, że firma szykuje rewolucję w logistyce, bo to rodzi nadzieje na kolejną fazę gwałtownego wzrostu w przyszłości, co działa na wyobraźnię większości inwestorów mocniej niż wizja długoterminowego, niewielkiego wzrostu.

11351168_10207130340243335_1367301356207902030_n.jpg
11351168_10207130340243335_1367301356207902030_n.jpg

DRONEM W INWESTORA
Podobną drogą konsekwentnie podąża Amazon. Od długiego czasu słyszymy o pomysłach giganta e-commerce, które mają zrewolucjonizować logistykę. Dostawy dronem? Rowerem? A może taksówką? O wszystkim mogliśmy już przeczytać. Tylko, czy to rzeczywiście rewolucja?

Problemem nie jest chyba jednak sam przejazd (skoro dostawcy pizzy sobie z tym radzą, to inni też mogą), a szybkie dostarczenie towarów do miejsca, z którego kurier (albo dron czy taksówkarz) może odebrać je i dowieźć w krótkim czasie do klienta. Co ważne, trzeba to tak zorganizować, aby koszty całej operacji logistycznej były akceptowalne dla klienta. Ilu Polaków byłoby gotowych dopłacić choć 10 zł (dostawa w godzinę kosztuje w Amazonie 8 dolarów), aby dostać paczkę w ciągu 60 minut?

A MOŻE JEDNAK REWOLUCJA?
Nie sposób powiedzieć, czy któraś ze wspomnianych firm na pewno nie zaproponuje rozwiązania, które stanie się de facto logistyczną rewolucją. Znacznie bardziej prawdopodobne jest jednak, że przejdzie ona obok nas zupełnie niezauważona, dopiero z czasem pokazując swoje skutki. Czy 41 lat temu, kiedy w supermarkecie Marsh w niewielkim miasteczku Troy w stanie Ohio zeskanowano pierwszy kod kreskowy, ktoś spodziewał się, jakie znaczenie będzie miał on dla branży TSL?

Mateusz Golianek

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji