Stowarzyszenie European Pallet Association e.V. (EPAL) i Zespół Roboczy UIC „Kwestie paletyzacji“ (UICAG) spotkały się dnia 09.07.2013 w celu omówienia możliwości wspólnej kontynuacji dalszego prowadzenia poolu wymiany europalet. W spotkaniu brał udział również prezes spółki DB Intermodal Services GmbH (DBIS).
Na wstępie stowarzyszenie EPAL przedstawiło UIC-AG propozycję zażegnania konfliktu dotyczącego przyszłego znakowania palet. W tym celu EPAL zaproponowało, aby znane na rynku znaki towarowe „EPAL w owalu“ i „EUR w owalu“ wprowadzić w przyszłości do wszystkich krajów, tak, aby osiągnąć jednolite znakowanie palet i spełnić tym samym życzenie UIC-AG. UIC-AG odrzucił tę propozycję. Następnie stowarzyszenie EPAL zaproponowało, aby w przyszłości stosowane były jedynie dwie kombinacje znaków towarowych. W myśl tej propozycji, na lewym wsporniku narożnym miałyby być wypalane znaki „EPAL w owalu“ lub „UIC“, na prawym wsporniku narożnym jednolity znak „EUR w owalu“. Takie rozwiązanie odpowiadałoby życzeniu UIC-AG w zakresie ograniczenia różnych kombinacji oznaczeń.
Również ta kompromisowa propozycja EPAL została odrzucona przez UIC-AG. Zamiast tego domaga się on jednolitego oznaczania znakami towarowymi „UIC“ i „EUR w owalu“. Ponieważ całkowita rezygnacja ze znaku „EPAL w owalu“ jest dla EPAL nie do zaakceptowania z uwagi na konieczność dokumentowania/potwierdzania niezależnej kontroli jakości, nie było możliwości osiągnięcia porozumienia w kwestii przyszłego oznaczania palet. Dlatego też stowarzyszenie EPAL zaproponowało opublikowanie wspólnego oświadczenia EPAL i UIC-AG, w myśl którego w przyszłości europalety EPAL i europalety UIC/EUR miałyby być wymienne bez ograniczeń. Tym samym stowarzyszenie EPAL świadomie uwzględniło życzenie użytkowników i związków, aby zapewnić jednolitą wymienność palet.
Zaproponowane przez EPAL oświadczenie brzmi:
„European Pallet Association e.V. (EPAL) oraz Zespół Roboczy UIC „Kwestie paletyzacji“ (UIC-AG) będą w przyszłości kontynuowały prowadzenie jednolitego poolu wymiany europalet. W jednolitym poolu wymiany europalet będą mogły być wymieniane wszystkie palety kontrolowane pod kątem jakości oznaczone znakiem towarowym „EPAL w owalu“ (europalety EPAL) lub znakiem „EUR w owalu“ (europalety EUR) lub obydwoma znakami (dotychczasowe europalety EPAL/EUR).
Wymienne będą zatem europalety EPAL z wypalonym znakiem EPAL/EPAL lub europalety EUR z wypaleniem UIC/EUR (alternatywnie dla UIC również „CD“/„GreenCargo“/„ÖBB“ /„MAV“ itp.). Wymienne są ponadto również dotychczasowe palety EPAL/EUR z wypaleniami EPAL/EUR.“
Pełna treść oświadczenia, jakie w wersji gotowej do podpisania zostało przekazane przez EPAL przedstawicielom UIC-AG, znajduje się w załączniku do niniejszego pisma. Przedstawiciele UIC-AG odmówili zajęcia stanowiska w sprawie tej propozycji, chcąc najpierw skonsultować się z pozostałymi członkami UIC-AG. Obecny na spotkaniu prezes DB IS, przystał na tę propozycję w imieniu Kolei Niemieckich (Deutsche Bahn).
W związku z powyższym EPAL zaleca kontynuację wymiany palet na dotychczasowych warunkach, zgodnie z propozycją EPAL. Propozycja EPAL uwzględnia skierowane do UIC-AG przez GS-1 Germany żądania użytkowników i związków dotyczące przyszłego kodeksu wymiany palet, na który będą mogli powoływać się użytkownicy. Wielu użytkowników z sektora przemysłu, handlu i logistyki zapowiedziało już, że od dnia 01.08.2013 będzie stosować i wymieniać europalety EPAL oraz europalety UIC/EUR jako równowartościowe palety wymienne.
Źródło: EPAL
Foto: Log4.pl