Polecamy

Badanie Continental Opony Polska: Polacy przeceniają bezpieczeństwo letnich opon w warunkach zimowych

Continental Opony Polska
22 października 2021
Badanie Continental Opony Polska: Polacy przeceniają bezpieczeństwo letnich opon w warunkach zimowych
zmiana opon letnich na zimowe
Z badania Continental Opony Polska i InsightOut Lab wynika, że 75 proc. ankietowanych kierowców w poprzednim sezonie zmieniało opony na zimowe, a 18 proc. jeździło na oponach całorocznych. Tylko 22 proc. ankietowanych wie, że „zimówki” zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa już przy temperaturze 7oC. Większość badanych sądzi, że różnice między oponami letnimi i zimowymi w warunkach zimowych są mniejsze niż w rzeczywistości
 
Z badania Continental Opony Polska i InsightOut Lab wyłania się obraz niepełnej wiedzy Polaków na temat sezonowej wymiany opon i jej wpływu na bezpieczeństwo na drogach. Z jednej strony ankietowani orientują się na przykład przez ile dni może występować gołoledź oraz zmieniają opony na zimowe (lub korzystają z ogumienia wielosezonowego). Jednak z drugiej strony, nie wiedzą dokładnie, przy jakiej temperaturze opony zimowe stają się bezpieczniejsze niż letnie. Przeceniają również możliwości opon letnich w warunkach zimowych, zakładając, że różnica pod względem drogi hamowania na oponach letnich i zimowych jest mniejsza niż w rzeczywistości. Jednocześnie bezpieczeństwo to dla ankietowanych bardzo ważna cecha opon.
 
Zmieniamy opony na zimowe, ale… często za późno!
Trzech na czterech ankietowanych kierowców deklaruje, że zmienia opony na zimowe. Kolejne 18 proc. jeździ na oponach całorocznych. Tylko 5 proc. respondentów przyznaje się do jazdy na oponach letnich w sezonie zimowym. Natomiast 3 proc. nie wie, czy w aucie, z którego korzystają, były zmieniane opony.
 
Zmiana opon na zimowe w październiku
Zmiana opon na zimowe w październiku
Większość ankietowanych korzysta z opon zimowych lub wielosezonowych, mimo że w Polsce prawo nie zabrania jazdy na oponach letnich w zimie. Połowa respondentów wie o braku takich ograniczeń. Natomiast 1 na 3 ankietowanych sądzi, że w świetle prawa trzeba zmieniać opony na zimowe. 17 proc. ankietowanych wstrzymuje się od wskazania odpowiedzi. Warto odnotować, że Polska jest jednym z kilku krajów europejskich, w których nie obowiązują przepisy, dotyczące obowiązku używania opon zimowych.

Wśród kierowców, którzy zmieniali opony na zimowe, 37 proc. robiło to w październiku, a 40 proc. w listopadzie. Jednak okres, gdy najwięcej kierowców zmienia opony, to druga połowa października i pierwsza połowa listopada. Wtedy do wulkanizatorów jeździ odpowiednio 25 i 29 proc. ankietowanych. W mniejszości pozostają zarówno ci, którzy zmieniają opony wcześniej (koniec września), a zwłaszcza później (grudzień, styczeń).
 
liczba dniz temperaturą ujemną
liczba dniz temperaturą ujemną
Według danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW) średnia temperatura w październiku 2020 r. wyniosła 10,5°C, a w listopadzie już tylko 5,6°C. Wynika stąd, że Polacy zmieniają opony na zimowe nieco za późno. Aby zachować najwyższy poziom bezpieczeństwa w listopadzie, powinno się już jeździć na oponach zimowych.
 
Przeceniamy bezpieczeństwo opon letnich w warunkach zimowych
Termin zmiany opon na zimowe powinien być uzależniony od warunków pogodowych. Temperatura powietrza, przy której opona zimowa zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa niż letnia, wynosi 7°C. W takich warunkach mieszanka gumowa w oponie letniej twardnieje i traci na przyczepności. Jednak wie o tym tylko 22 proc. ankietowanych. W sumie aż 52 proc. respondentów sądzi, że opony zimowe zyskują przewagę nad letnimi dopiero w temperaturze 3, a nawet 0°C. Wynika stąd, że ankietowani przeceniają poziom bezpieczeństwa, które w warunkach zimowych może im zapewnić opona letnia.
 
opony zimowe bezpieczniejsze od letnich
opony zimowe bezpieczniejsze od letnich
Trend przeceniania poziomu bezpieczeństwa opon letnich widać również w odpowiedziach ankietowanych na pytania o różnice w drodze hamowania między oponami letnimi i zimowymi. Zaledwie 11 proc. osób wskazuje prawidłową różnicę między dwoma rodzajami opon w warunkach śnieżnych. Według danych, cytowanych przez Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), wynosi ona 31 metrów. Tymczasem w sumie aż 64 proc. ankietowanych sądzi, że jest ona krótsza. Wedle 28 proc. niemal dwukrotnie, a zdaniem 15 proc. niemal czterokrotnie krótsza niż w rzeczywistości.
 
różnica w drodze hamowania na śniegu
różnica w drodze hamowania na śniegu
Ankietowani nieco lepiej szacują długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni przy temperaturze 2°C przy prędkości 90km/h. Według danych, cytowanych przez PZPO, różnica między oponami letnimi i zimowymi wynosi w tym przypadku 11 metrów. Tę odpowiedź wskazało 20 proc. ankietowanych. Wciąż względnie wielu badanych sądzi, że ta różnica jest mniejsza niż w rzeczywistości. 6 proc. uważa, że wynosi ona tylko 3 metry, a 17 proc., że 7 metrów. Natomiast 26 proc. respondentów przeszacowuje omawianą różnicę, twierdząc, że wynosi ona 14 metrów. Jednak największa grupa badanych, 31 proc., wstrzymuje się od odpowiedzi.
 
etykiety opon a informacje dotyczące bezpieczeństwa
etykiety opon a informacje dotyczące bezpieczeństwa
Bezpieczeństwo ważną informacją na etykietach opon
Ankietowani uważają, że na etykietach opon powinny znajdować się przede wszystkim informacje dotyczące poziomu bezpieczeństwa, zapewnianego przez konkretny model. W pytaniu wielokrotnego wyboru niemal tak samo ważne dla respondentów okazały się dane, dotyczące przyczepności na śniegu i lodzie (57 proc. wskazań), oraz drogi hamowania na mokrej nawierzchni (54 proc.). Nieco rzadziej respondenci wskazywali informacje na temat ścieralności opony (49 proc.). Spośród tych trzech najczęściej wskazywanych informacji tylko dwie pierwsze znajdują się obecnie na etykietach opon.
 
Nota metodologiczna
Badanie zostało przeprowadzone w dn. 13-16 sierpnia 2021 r. przez InsightOut Lab i Continental Opony Polska na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1052 osoby. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.
 
 
 
 

Linki:

  • Badanie Continental Opony Polska i InsightOut Lab
    Z badania Continental Opony Polska i InsightOut Lab wynika, że 75 proc. ankietowanych kierowców w poprzednim sezonie zmieniało opony na zimowe, a 18 proc. jeździło na oponach całorocznych. Tylko 22 proc. ankietowanych wie, że „zimówki” zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa już przy temperaturze 7oC. Większość badanych sądzi, że różnice między oponami letnimi i zimowymi w warunkach zimowych są mniejsze niż w rzeczywistości.

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji