Zakup baterii trakcyjnej to przemyślana inwestycja

4 czerwca 2011
Zakup baterii trakcyjnej to przemyślana inwestycja
Zakup baterii trakcyjnej to przemyślana inwestycja

Akumulatory i baterie może nie są szczytem marzeń, a właściwie może nawet nie znajdują się one na liście potencjalnych źródeł oszczędności. Jednak i w tym obszarze można zaoszczędzić niemałe pieniądze, dobierając odpowiednio dopasowany system czy baterie. Właściwe decyzje zakupowe skutkują uzyskaniem optymalnych parametrów eksploatacyjnych i kosztowych. Dlatego tak istotne jest pragmatyczne podejście do zakupu i uwzględnienie podstawowych właściwości charakteryzujących baterie.

Wymiana Baterii
Czy w firmie praca wykonywana jest na dwie lub trzy zmiany? Trzeba wymieniać baterie w czasie lub pod koniec każdej zmiany? Ile czasu zajmuje wymiana baterii i jaki ma to wpływ na wydajność pracy?

Gdy sprzęt transportowy używany jest przez 2-3 zmiany dziennie, wówczas wymiana baterii stanowi istotny element kosztowy eksploatacji sprzętu. Może oznaczać kosztowne przestoje wózków wywierające znaczny wpływ na produktywność firmy. Tradycyjna wymiana baterii może trwać nawet do 10 minut. System wymiany baterii HAWKER PRO SERIES może skrócić wspomniany czas do 3 minut, co z kolei ma bardzo istotny wpływ na jakość i płynność procesów.

Hawker_zakup_fot1.JPG
Hawker_zakup_fot1.JPG
Hawker_zakup_fot2.JPG
Hawker_zakup_fot2.JPG

Dla przykładu, jeżeli działalność prowadzona jest przez 24 godziny na dobę (7 dni w tygodniu) wykorzystując 50 wózków, a każdy z nich wymaga 2 wymian baterii dziennie, wówczas można ograniczyć całkowity czas poświęcony na wymianę baterii o ponad 4 godzin w skali roku.
Można również ograniczyć do 60% cenną powierzchnię na akumulatorownie, a zaoszczędzoną przestrzeń wykorzystać dla celów biznesowych.

Szybkie ładowanie
Jeżeli wózki nie są wykorzystywane zbyt intensywnie wówczas należy rozważyć zastosowanie „szybkiego ładowania”. Eliminuje ono potrzebę wymiany baterii, doładowanie wykonywane jest wtedy gdy bateria nie pracuje. Doładowanie może mieć miejsce podczas przerwy na kawę, przerwy obiadowej, pomiędzy zmianami, a nawet w trakcie zmiany gdy wózek nie pracuje. Specjaliści z firmy EnerSys pomogą zamodelować pracę by upewnić się, czy jest wystarczająca ilość czasu na doładowanie baterii w stopniu zapewniającym pracę pod określonym obciążeniem. Ten model jest odpowiedni dla baterii zalanych z mieszaniem powietrza - airmix.

Ładowanie baterii
Aby optymalnie ograniczyć koszty procesu ładowania baterii, należy odpowiedzieć na kilka istotnych pytań dotyczących ładowania baterii. Na ile sprawne są prostowniki? Czy stosowana jest idea „najlepszych praktyk” w zakresie ładowania? Jaki jest koszt doładowywania baterii oraz jak można go ograniczyć?

Na ilość energii elektrycznej niezbędnej do doładowania baterii mają wpływ dwa czynniki:

  • Sprawność prostownika
  • Współczynnik naładowania.
    Hawker_zakup_fot3.JPG
    Hawker_zakup_fot3.JPG

Konwencjonalna technologia ładowania (50Hz) wykorzystuje duże transformatory redukujące sprawność konwersji prądu zmiennego na prąd stały. Takie prostowniki zwykle charakteryzują się sprawnością 80%, a starsze typy nawet znacznie mniejszą. Współczynnik naładowania wynosi zwykle 1.20, tzn. 20% nadmiarowego ładowania niezbędnego do wymieszania elektrolitu i przywrócenia baterii do stanu pełnego naładowania.

Grupa inteligentnych prostowników wysokiej częstotliwości HAWKER HF charakteryzuje się >90% sprawnością oraz współczynnikiem naładowania zawierającym się w zakresie od 1.08 do 1.15, w zależności od technologii/zasady działania baterii. Może to prowadzić do zmniejszenia zużycia energii elektrycznej o ponad 15%, co ma również pozytywny wpływ na emisję dwutlenku węgla (i innych związków powodujących efekt cieplarniany).

Technologia/zasada działania baterii
Niemniej istotnym czynnikiem jest technologia działania baterii, która ma bezpośredni wpływ na eksploatację baterii, a tym samym na strukturę kosztów. Stosowanie baterii opartych na najlepszych technologiach, zapewnia dłuższą eksploatację i mniejsze koszty własne baterii. Decyzje zakupowe powinny być oparte na kosztach eksploatacji a nie na cenie baterii.

Istnieją trzy rodzaje baterii ołowiowo-kwasowych powszechnie stosowane w urządzeniach transportowych:

  • Ogniwa zalane standardowej konstrukcji
  • Ogniwa zalane o niskich wymaganiach konserwacyjnych
  • Bezobsługowe ogniwa żelowe lub z matą z włókna szklanego (AGM)

Przy podejmowaniu decyzji o zakupie baterii, koszty widoczne stanowią koszty baterii i prostownika, co nie zawsze jest zrozumiałe na etapie zakupu, koszty działania i konserwacji ponoszone w okresie funkcjonowania produktu. Baterie zalane wymagają regularnego uzupełniania wodą dejonizowaną. Może się to odbywać co tydzień w przypadku rozwiązań standardowych oraz rzadziej w przypadku stosowania produktów o niskich wymaganiach konserwacyjnych. Dlatego należy rozeznać jakie będą koszty wody oraz czas pracy wymagany na uzupełnienie wody w baterii. Uzupełnianie wody nie jest wymagane w przypadku baterii nie wymagających konserwacji. Innym kosztem operacyjnym jest koszt energii elektrycznej niezbędnej do doładowania baterii, a może być on różny w zależności od technologii opracowania baterii oraz zastosowanego układu ładowania.

Kupując baterie trzeba wziąć pod uwagę “rzeczywisty koszt eksploatacji”, innymi słowy, koszt zakupu baterii i prostownika powiększony o koszt wody, siły roboczej oraz energii elektrycznej – niezbędnych do prowadzenia konserwacji przez cały okres pracy produktu.

Hawker_zakup_fot2a.JPG
Hawker_zakup_fot2a.JPG
Firma EnerSys wypuściła ostatnio na rynek 2 nowe produkty o zmniejszonych kosztach operacyjnych:

  • Hawker Water Less - Ten produkt opiera się na naszej sprawdzonej technologii zalanych baterii, lecz posiadającą zaletę w postaci dłuższych okresów pomiędzy dopełnieniami. Mogą one wynosić 4 tygodnie – gdy są stosowane przy użyciu 50Hz technologii ładowania (CF 1.20), 8 tygodni przy zastosowaniu prostowników Hawker HF (CF1.10), okresy te mogą się wydłużyć do 13 tygodni (z opcjonalną dodatkową cyrkulacją elektrolitu (CF 1.07). Oszczędności siły roboczej w przypadku baterii o mniejszej częstotliwości dopełniania wynoszą od 60% do 90% natomiast oszczędność energii elektrycznej wyniesie do 25%.
  • Hawker XFC Flex - Ten produkt w ogóle nie wymaga konserwacji i opiera się na naszej technologii Thin Plate Pure Lead (TPPL) czyli technologii cienkiej płytki z czystego ołowiu. Ten produkt jest unikatowy pod względem jego działania (konstrukcja + bardzo niska oporność wewnętrzna). Można doprowadzić do rozładowania baterii tak jak to jest wymagane, można również bezpiecznie zastosować doładowanie chwilowe (gdy zachodzi potrzeba) podczas przerwy na kawę, przerwy międzyzmianowej oraz w sytuacji gdy wózek stoi wyłączony. Można bezpiecznie używać baterii w stanie częściowego naładowania, pełne rozładowanie od poziomu 60% zajmuje około trzech godzin. Oprócz zwiększonej elastyczności używania wózków uzyskuje się także oszczędności w kosztach doładowania jako że prostownik Hawker Lifetech XFC stosowany razem z tą baterią posiada współczynnik ładowania 1.03!

Na bazie analizy procesów ładowania dostępnej w prostownikach Hawker możemy wprowadzić zautomatyzowany system FIFO, który pozwala na równomierne zużycie baterii i wydłużenie ich żywotności. Na podstawie historii danych dostępnych z poziomu prostowników Hawker IQ lub specjalnych kontrolerów Wi-IQ możemy precyzyjnie określić sposób eksploatacji, wychwycić ewentualne błędy w eksploatacji i oszacować stopień zużycia baterii. To z kolei pozwala nam precyzyjne zaplanować inwestycje związane z zakupem nowych baterii.

EnerSys/MM  Foto:Log4.pl

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji