NAJBARDZIEj POPULARNE OFERTY

Technologia RFID może chronić bagaż przed zaginięciem

Jacek Żurowski
16 sierpnia 2018
Technologia RFID może chronić bagaż przed zaginięciem
Jacek Żurowski, Dyrektor Regionalny Zebra Technologies w Europie Środkowej
Linie lotnicze stoją obecnie przed wieloma wyzwaniami – muszą zatrzymać wymagających klientów oraz podnosić rentowność interesu. Często w swoich działaniach dążą one do poprawy efektywności procesów biznesowych poprzez wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w obszarze obsługi klienta. RFID to jedna z technologii, która zapewnia poprawę wydajności w jednym z najważniejszych obszarów działalności – obsłudze bagażu. Analiza biznesowa SITA i Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) wykazała, że dokładne śledzenie za pomocą technologii RFID może zmniejszyć liczbę zagubionych bagaży nawet o 25% do 2022 r., a ostatecznie przynieść oszczędności kosztów i czasu dla każdego pasażera.

Zagubienie bagażu oraz związane z nim problemy w postaci irytacji pasażerów, kosztów, dodatkowego zaangażowania personelu oraz czasu potrzebnego na identyfikację i zlokalizowanie zguby stanowią duże obciążenia dla linii lotniczych. Technologia RFID zapewnia określenie położenia bagażu w czasie rzeczywistym oraz umożliwia przejście przez odprawy na każdym etapie podróży bez ingerencji człowieka. Usprawnienie zarządzania bagażem za pomocą RFID zwiększa automatyzację tego procesu, znacznie zmniejszając ryzyko nieprawidłowości i związane z nimi koszty.

Niezależnie od tego, czy pasażerowie dokonują odprawy w kasie biletowej terminalu, czy też korzystają z automatycznych stanowisk odpraw, drukarki RFID umożliwiają drukowanie identyfikatora, w którym zapisane są dane. Jest on nośnikiem informacji takich jak numer LPN (License Plate Number), zawierający określone informacje o locie oraz wskazówki dotyczące sortowania. Gdy bagaż znajduje się na przenośniku podczas przeładunku bagażu, czytnik RFID rejestruje informacje z metek, dokumentując rozpoczęcie podróży.

W miarę przemieszczania się bagażu przez przenośniki taśmowe, czytniki RFID gromadzą dostępne dane i przekazują je do odpowiedniej linii lotniczej. Zebrane informacje są wykorzystywane do automatycznego kierowania bagażu przez odpowiedni system sortowania, redukując przy tym pracę ręczną, jak również ryzyko wystąpienia błędu i koszty związane z ręcznymi procedurami sortowania. Ponadto RFID zapewnia automatyczną „podwójną odprawę" w strefie postoju, a w razie przypadkowego umieszczenia bagażu w strefie załadunku na niewłaściwy lot uruchamiane są alarmy.

Czytniki RFID rejestrują lokalizację bagażu w kluczowych punktach kontrolnych podczas całego procesu. Baza danych lokalizacji w czasie rzeczywistym pomaga również zidentyfikować bagaż, który wymaga priorytetowego traktowania, aby zapewnić terminowe dostarczenie go do samolotów – na przykład walizki, która musi zostać przekazana na lot przesiadkowy.

Prawo wymaga, aby bagaż pasażerów, którzy nie wsiadają do samolotu lub muszą go opuścić, został zabrany z pokładu przed jego odprawą do startu. Ręczne czytniki RFID umożliwiają pracownikom szybkie zlokalizowanie i usunięcie właściwej walizki, bez konieczności ręcznej obsługi i skanowania kodu kreskowego na każdej pojedynczej torbie. W typowym procesie obsługi bagażu nierejestrowanym specjalnymi kodami RFID personel portu lotniczego jest zobowiązany do zeskanowania kodu kreskowego na każdej walizce czy torbie podróżnej i ręcznego sprawdzenia prawidłowych informacji o trasie podróży. Dzięki technologii RFID dokładna informacja może zostać umieszczona bezpośrednio na identyfikatorze, co eliminuje wszelkie nieścisłości związane z brakiem komunikatów na temat sortowania bagażu.

Jacek Żurowski, Dyrektor Regionalny Zebra Technologies w Europie Środkowej
Foto: Zebra Technologies

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 08-2018EMIL - 08-2018EMIL - 07-2018EMIL - 07-2018EMIL - 06-2018EMIL - 06-2018EMIL - 05-2018EMIL - 05-2018Zobacz więcej publikacji