NAJBARDZIEj POPULARNE OFERTY

Systemy płatności w sklepach internetowych

Redip
7 listopada 2020
Systemy płatności w sklepach internetowych
Preview_Payment methods_Europe_USA
Karty kredytowe są obecnie preferowaną metodą płatności, jeśli chodzi o dokonywanie zakupów w sklepach internetowych,. Elektroniczne systemy płatnicze nadrabiają zaległości, a ich stosowanie idzie w parze z rosnącą popularnością zakupów na smartfonie i tablecie. Niezależnie od tego, korzystanie z lokalnych metod płatności nadal stanowi silny trend. Najnowsza analiza przeprowadzona przez Centrum Kompetencji e-Commerce w Arvato Supply Chain Solutions przedstawia te główne wnioski. Eksperci zbadali metody płatności w najważniejszych sklepach internetowych w dziesięciu wybranych krajach - od A jak Amazon po Z jak Zara.
 
"W tym badaniu zajmowaliśmy się nie tylko ustalonymi rynkami e-commerce, ale również rynkami wschodzącymi w Europie Wschodniej i Południowo-Wschodniej", wyjaśnia Dennis Schmitz, Wiceprezes ds. usług finansowych w Arvato Supply Chain Solutions. Weźmy na przykład Rosję: dominują tu płatności kartą kredytową, w szczególności Visa, Mastercard i krajowa odmiana Mir. Bardzo popularna jest również płatność przy odbiorze, co oznacza, że klient płaci przewoźnikowi przy odbiorze przesyłki. "To, co dla nas brzmi nietypowo, jest dla Rosjan całkowicie normalne. Niektóre sklepy korzystają nawet z własnego personelu kurierskiego: kierowcy są poinstruowani, aby czekać 15 minut, podczas gdy klient mierzy / sprawdza zamówiony towar i decyduje, czy chce go zatrzymać i dokonać płatności, czy też niezwłocznie go zwrócić. Często wynika to z uciążliwej procedury zwrotu".
 
Spośród krajów badanych przez Arvato Supply Chain Solutions, Rosja wykazuje najwyższą stopę wzrostu dla płatności mobilnych w Europie. Co drugi mieszkaniec Moskwy ma już zainstalowany na swoim smartfonie elektroniczny portfel - tak zwany E-Wallet. Rosjanie zdecydowanie wolą korzystać z krajowych systemów takich jak Yandex Money, QIWI i WebMoney niż z globalnych rozwiązań takich jak PayPal czy Apple Pay. "Sprzedawcy detaliczni, którzy chcą z powodzeniem wejść na rynek rosyjski, muszą się liczyć z koniecznością integracji najważniejszych lokalnych dostawców usług płatniczych w swoich sklepach internetowych", mówi Dennis Schmitz.
 
Sklepy internetowe w Turcji oferują porównywalny zestaw różnych rozwiązań płatniczych. Również tutaj karty kredytowe są preferowaną metodą płatności. Najpopularniejsze systemy to Visa i Mastercard, każdy z nich posiada 93% pokrycie rynku. Czterdzieści procent badanych sklepów internetowych oferuje Troję, jedyną krajową kartę kredytową, która jest również akceptowana na całym świecie. Charakterystyczną cechą tureckiego rynku jest duża liczba krajowych banków, które oferują własne systemy kart kredytowych ze spłatą w ratach - stanowią one 55% wszystkich transakcji kartowych. Coraz częściej korzysta się z mobilnych metod płatności. "Krajowi dostawcy i rozwiązania takie jak BKM Express, GarantiPay i Masterpass są tu wyraźnie w czołówce", stwierdza Dennis Schmitz.
 
Preferowaną metodą płatności w Polsce jest przelew bankowy. Średnio co drugi klient wybiera tę formę płatności, aby zrealizować swoje zamówienie online. Rynek zdominowany jest przez globalny fintech PayU oraz dwóch lokalnych dostawców Dotpay i Przelewy24. "Płatność za pobraniem, nadal dość popularna w Polsce i oferowana przez 60% analizowanych sklepów internetowych, straci na znaczeniu na rzecz rozwiązań z zakresu płatności mobilnych" - argumentuje Dennis Schmitz. Coraz większego znaczenia nabiera zwłaszcza system BLIK, który jest wspierany przez wszystkie największe polskie banki jako krajowa alternatywa dla Apple Pay czy Google Pay. W ubiegłym roku osiem milionów użytkowników zrealizowało 218 milionów transakcji, a liczba ta stale rośnie.
 
Dennis Schmitz_VP Financial Services at Arvato Supply Chain Solutions
Fot. Arvato
Dennis Schmitz_VP Financial Services at Arvato Supply Chain Solutions
W Szwecji natomiast, opcja odroczonych płatności jest jedną z najpopularniejszych metod płatności obok karty kredytowej. "Najpierw zobacz, a potem kup. Jest to oczywiście niezwykle wygodne dla klienta końcowego, ale dla detalisty oznacza zwiększone ryzyko niewywiązania się ze zobowiązań przez konsumenta", wyjaśnia Dennis Schmitz. W rezultacie ponad 50% badanych sklepów internetowych, które oferują odroczone płatności, robi to za pośrednictwem Klarna. Ta firma Fintech z siedzibą w Sztokholmie przejmuje wierzytelności płatnicze kupca i gwarantuje rozliczenie, niezależnie od tego, kiedy i czy klient końcowy opłaci swoją fakturę.

"Sukces sklepu internetowego zależy w dużej mierze od tego, jakie metody płatności oferuje swoim klientom detalista", podkreśla Schmitz. Jeśli preferowane metody nie są dostępne, wzrasta niebezpieczeństwo porzucenia koszyka. "Wyzwaniem jest więc pogodzenie interesów detalisty z preferencjami płatniczymi klienta, przy jednoczesnym uwzględnieniu specyfiki danego kraju", mówi Dennis Schmitz. Arvato Supply Chain Solutions, poprzez swój własny dział Usług Finansowych, oferuje kompleksowe usługi finansowe ze skalowalnymi międzynarodowymi rozwiązaniami w zakresie zarządzania ryzykiem, przetwarzania płatności, zarządzania oszustwami i należnościami. "Dysponujemy centralną infrastrukturą systemu płatniczego, która jest w stanie połączyć się z najbardziej powszechnymi systemami płatności, jak również z dostawcami lokalnych rozwiązań", wyjaśnia Schmitz.

Niezależnie od tego, czy mówimy o skali krajowej czy międzynarodowej - rynek płatniczy ulega ciągłym zmianom. Szczególnie Skandynawowie lubią eksperymentować z nowymi metodami płatności. "Ale należy oprzeć się pokusie podążania za każdą nową modą czy innowacją", ostrzega Dennis Schmitz. "Monitorujemy rentowność sklepów internetowych i analizujemy, jaki wpływ na współczynnik konwersji ma dana metoda płatności, ale odnosimy to także do ryzyka niewypłacalności, jakie się z nią wiąże. Na tej podstawie jesteśmy w stanie optymalnie dostosować nasze zarządzanie ryzykiem i oszustwami. Użycie odpowiedniej kombinacji różnych systemów płatności zawsze się opłaca".

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 11-2020EMIL - 11-2020EMIL - 10-2020EMIL - 10-2020EMIL - 09-2020EMIL - 09-2020EMIL - 08-2020EMIL - 08-2020Zobacz więcej publikacji