Sprowadzonym sposobem na zoptymalizowanie procesów logistycznych i usprawnienie pracy w magazynach jest automatyczna identyfikacja towarów.
Automatyczna identyfikacja i zbieranie danych (Automatic Identification and Data Capture - AIDC) polega na rozpoznawaniu danego obiektu przez system komputerowy bez udziału człowieka lub z jego minimalnym udziałem.
Dzięki AIDC, identyfikacja towarów w firmie będzie ograniczać się do automatycznego odczytu umieszczonej na obiekcie informacji i skojarzenia jej z odpowiednim opisem zawartym w systemie komputerowym. Powszechnie wiadomo, że krwiobiegiem każdego przedsiębiorstwa jest przepływ informacji. Szybki dostęp do danych, możliwość automatycznej identyfikacji towarów oraz ciągła łączność pracowników z systemami zarządzania dostarcza wielu możliwości optymalizacji pracy. Automatyczna informacja o stanie materiałowym lub położeniu materiałów w magazynie jest nie tylko dużym usprawnieniem pracy, ale coraz częściej staje się warunkiem koniecznym efektywnej obsługi klienta.
Czego potrzeba do identyfikacji i zbierania danych w sposób automatyczny?
Automatyczna identyfikacja i zbieranie danych może odbywać się dzięki zastosowaniu jednowymiarowych kodów kreskowych, dwuwymiarowych kodów kreskowych lub RFID.
Idea AIDC opiera się na kodowaniu pewnej informacji, w celu jej późniejszego szybkiego i jednoznacznego odczytu. Do kodowania możesz wykorzystać etykietę z rysunkiem lub sygnałem elektronicznym, którą umieszcza się na jednostce logistycznej (opakowanie jednostkowe, karton, paleta).
Kod jako taki nie niesie z sobą żadnej informacji poza wskazanie „szuflady”, w której znajduje się zbiór informacji przyporządkowanej danemu oznaczeniu. W uproszczeniu można powiedzieć, że kod jako obraz graficzny lub sygnał elektroniczny umożliwia Ci dotarcie do pamięci komputera.
Przy stosowaniu oznaczeń kodowych należy pamiętać, że każde z nich jest unikatowym oznaczeniem produktu i nie może się powtarzać, nie mozna tego same kodu przydzielać dwóm różnym wyrobom. Kod umieszczony na opakowaniu jednostkowym musi być różny od oznaczenia na kartonie zbiorczym, zawierającym to opakowanie jednostkowe. Decydując się na wdrożenie systemu kodowania należy wybrać rodzaj stosowanej etykiety, sprzętu oraz oprogramowania. Wcześniej jednak trzeba zdecydować, czy stosowane oznaczenia kodowe będą wykorzystywane wyłącznie przez firmę tzw. kody wewnętrzne, czy również przez jej klientów.
Dlaczego kodowanie wewnętrzne z reguły się nie opłaca?
Kodowanie wewnętrzne nie jest regulowane żadnymi standardami. Rozwiązania te mogą być wykorzystywane wyłącznie w ramach danej firmy czy instytucji. Można zdecydować się na takie rozwiązanie, ale …w praktyce takie wdrożenie się nie opłaca, gdyż prędzej, czy później trzeba będzie zastosować kodowanie i wymianę danych oparte na standardach globalnych, a wtedy koszt wdrożenia i użytkowania będzie dużo wyższy.
Jakich efektów można się spodziewać po wdrożeniu AIDC?
Wiele innych zalet można by wymieniać, niekiedy z bardzo indywidualnymi korzyściami, ze stosowania automatycznej identyfikacji, ponadto można wdrożyć automatyczne zarządzanie pracą personelu magazynowego.
Krzysztof Miziński
Konslog
konsultant ds. zarządzania procesami logistycznymi
Foto Log4