Polecamy

Rekordowa dynamika sprzedaży dla e-commerce

16 maja 2016
Rekordowa dynamika sprzedaży dla e-commerce
Rekordowa dynamika sprzedaży dla e-commerce
  • Przychody Grupy InPost w I kwartale 2016 roku wyniosły 132 mln zł odnotowując wzrost o 1% r/r. Bardzo wysoka dynamika sprzedaży usług dla sektora e-commerce, która osiągnęła w I kwartale 55 mln zł - przy wzroście r/r o 381% - w pełni zrównoważyła negatywny wpływ zakończenia w lutym b.r. kontraktu na obsługę korespondencji sądowej oraz niższych wolumenów listów nadawanych w sektorze przedsiębiorstw.
  • Wśród usług Grupy InPost najwyższą dynamikę osiągnęły listy polecone e-commerce (w tym Allegro Polecone InPost), których wolumen wzrósł r/r o 370% i osiągnął liczbę 1,6 mln listów w I kwartale b.r. Znakomite wyniki odnotowały również dostawy przesyłek do Paczkomatów® InPost z wolumenem na poziomie 4,4 mln wyższym r/r o 76%, oraz usługi InPost Kurier , które osiągnęły 2,8 mln przesyłek – o 21% więcej niż w najlepszym dla branży kurierskiej IV kwartale zeszłego roku.
  • EBITDA w I kwartale b.r. wyniosła -7,5 mln zł i była niższa r/r o niemal 19 mln zł. Przy wzroście rentowności usług paczkomatowych i kurierskich, która na poziomie EBITDA osiągnęła wynik 4,4 mln zł, spadek łącznej EBITDA wynika z ujemnego wpływu segmentu listowego w wysokości 11,9 mln zł.
  • Segment listowy w I kwartale znalazł się on pod presją spadku wolumenu listów w efekcie zakończenia kontraktu na obsługę korespondencji sądowej oraz decyzji części klientów z sektora przedsiębiorstw o zmniejszeniu ilości listów obsługiwanych przez Grupę InPost. Pomimo podjętych działań optymalizujących sieć dystrybucji, w efekcie których w marcu b.r. ograniczono liczbę oddziałów listowych o 45%, a zasoby ludzkie w tym obszarze działalności o 40%, nie przełożyły się one w I kwartale na oszczędności zapewniające rentowność tej działalności. Dodatkowo wynik był obciążony jednorazowymi kosztami optymalizacji sieci w wysokości 5,3 mln zł oraz negatywnym wpływem wyceny aktywa z tytułu kontraktu na obsługę Sądów i Prokuratur w wysokości 4,5 mln zł.
  • W związku z powyższym Zarząd postanowił przedstawić do zatwierdzenia Radzie Nadzorczej nową strategię dla segmentu listowego w celu odwrócenia negatywnych rezultatów w kolejnych kwartałach.

Sebastian Anioł, prezes Grupy InPost:
Grupa InPost stanęła w pierwszym kwartale b.r. przed bardzo dużym wyzwaniem. Dynamiczny rozwój dostaw paczek do Paczkomatów InPost, znacząco rosnące wolumeny przesyłek w usłudze InPost Kurier oraz szybkie tempo wzrostu popularności listów poleconych e-commerce, głównie dzięki ofercie dedykowanej klientom serwisu Allegro, wymagały zapewnienia najwyższych standardów jakości obsługi powierzanych nam przesyłek. Było to szczególnie istotne gdyż wolumeny obsługiwanych przesyłek były znacznie wyższe niż w tradycyjnie najlepszym dla branży czwartym kwartale 2015 r. Wyniki sprzedaży pokazują, że Grupa doskonale wywiązała się z postawionego zadania – przychody z sektora e-commerce, który jest głównym odbiorcą tych usług, wzrosły rok do roku blisko pięciokrotnie, a ich udział w całości sięgnął 42% w porównaniu do 9% w pierwszym kwartale zeszłego roku. Sukces ten jest podwójny gdyż rentowność EBITDA usług paczkomatowych i kurierskich wzrosła do 4,4 mln zł osiągając marżę 9%. Zdecydowanie potwierdza to trafność strategicznej decyzji o koncentracji działalności na obsłudze sektora e-commerce, którego wartość sprzedaży stale rośnie w tempie 15-20% rocznie.

Jednak z końcem lutego wygasł kontrakt na obsługę korespondencji sądowej, która
w zeszłym roku stanowiła niemal 1/3 wolumenu obsłużonego przez Grupę InPost. Ponadto zaobserwowano spadek ilości korespondencji od części klientów sektora przedsiębiorstw, przy jednoczesnej presji cenowej ze strony Poczty Polskiej. W rezultacie niższych wolumenów korespondencji listowej obsługiwanej dodatkowo przy niższych efektywnych cenach, stracono dźwignię operacyjną wynikającą z degresywnego modelu kosztów dostawy listów. Znaczny wpływ na to miała także konieczność utrzymania pełnej sieci obsługi listów do końca lutego ze względu na kontrakt sądowy. Proces optymalizacji sieci dystrybucji listów został przeprowadzony w marcu
– w jego efekcie zredukowano ok. 45% oddziałów oraz ok. 40% zasobów ludzkich. Pomimo tego segment listowy zamknął pierwszy kwartał stratą EBITDA w wysokości 11,9 mln zł, do czego przyczyniły się dodatkowo jednorazowe koszty optymalizacji sieci oraz negatywny wpływ aktualizacji wyceny kontraktu sądowego, łącznie w kwocie 9,8 mln zł.

W mln zł

Trzy miesiące zakończone 31 marca 2016 r.

Trzy miesiące zakończone 31 marca 2015 r.

Zmiana

Przychody

131,7

130,4

+ 1%

EBITDA

-7,5

4,2

- 280%

Marża EBITDA

-5,7%

3,2%

- 8,9 pp

Wynik netto

-8,5

5,8

- 248%


Biorąc pod uwagę, że można się spodziewać kontynuacji trudnej sytuacji na rynku usług listowych, co na dzień dzisiejszy potwierdzają wyniki sprzedaży w kwietniu b.r., Zarząd Grupy postanowił przedstawić do zatwierdzenia Radzie Nadzorczej nową strategię dla segmentu listowego w celu odwrócenia negatywnych rezultatów w kolejnych kwartałach. Planowane działania w tym zakresie obejmują:

  • Wypowiedzenie nierentownych umów na obsługę przesyłek listowych, o najniższych stawkach jednostkowych
  • Dalszą redukcję kosztów centralnych
  • Ograniczenie obszaru działania do głównych miast w Polsce, co szacunkowo zmniejszy obsługiwane wolumeny listów o ok. 30%, a których obsługa generuje ok. 50% bezpośrednich kosztów dystrybucji
  • Renegocjacja obowiązujących umów z perspektywy obsługiwanych wolumenów korespondencji i ich cen
  • Przeniesienie do infrastruktury kurierskiej obsługi listów poleconych dla sektora e commerce doręczanych na terenach poza aglomeracyjnych, co stanowi ok. 30% ich wolumenu
  • Budowanie księgi popytu na usługi listowe świadczone przez InPost S.A. na rok 2017

Po zakończeniu tego procesu zostaną podjęte dalsze decyzje co do działalności listowej oraz wielkości obszaru obsługi. Spodziewane efekty tych działań to osiągnięcie po drugim kwartale b.r. pozytywnego wyniku EBITDA segmentu listowego na poziomie miesięcznym, w porównaniu
z szacowaną stratą na poziomie EBITDA w wysokości ok. 2,5 mln zł w przypadku nie podjęcia restrukturyzacji.

Źródło: InPost

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji