Sebastian Anioł, prezes Grupy InPost:
Grupa InPost stanęła w pierwszym kwartale b.r. przed bardzo dużym wyzwaniem. Dynamiczny rozwój dostaw paczek do Paczkomatów InPost, znacząco rosnące wolumeny przesyłek w usłudze InPost Kurier oraz szybkie tempo wzrostu popularności listów poleconych e-commerce, głównie dzięki ofercie dedykowanej klientom serwisu Allegro, wymagały zapewnienia najwyższych standardów jakości obsługi powierzanych nam przesyłek. Było to szczególnie istotne gdyż wolumeny obsługiwanych przesyłek były znacznie wyższe niż w tradycyjnie najlepszym dla branży czwartym kwartale 2015 r. Wyniki sprzedaży pokazują, że Grupa doskonale wywiązała się z postawionego zadania – przychody z sektora e-commerce, który jest głównym odbiorcą tych usług, wzrosły rok do roku blisko pięciokrotnie, a ich udział w całości sięgnął 42% w porównaniu do 9% w pierwszym kwartale zeszłego roku. Sukces ten jest podwójny gdyż rentowność EBITDA usług paczkomatowych i kurierskich wzrosła do 4,4 mln zł osiągając marżę 9%. Zdecydowanie potwierdza to trafność strategicznej decyzji o koncentracji działalności na obsłudze sektora e-commerce, którego wartość sprzedaży stale rośnie w tempie 15-20% rocznie.
Jednak z końcem lutego wygasł kontrakt na obsługę korespondencji sądowej, która
w zeszłym roku stanowiła niemal 1/3 wolumenu obsłużonego przez Grupę InPost. Ponadto zaobserwowano spadek ilości korespondencji od części klientów sektora przedsiębiorstw, przy jednoczesnej presji cenowej ze strony Poczty Polskiej. W rezultacie niższych wolumenów korespondencji listowej obsługiwanej dodatkowo przy niższych efektywnych cenach, stracono dźwignię operacyjną wynikającą z degresywnego modelu kosztów dostawy listów. Znaczny wpływ na to miała także konieczność utrzymania pełnej sieci obsługi listów do końca lutego ze względu na kontrakt sądowy. Proces optymalizacji sieci dystrybucji listów został przeprowadzony w marcu
– w jego efekcie zredukowano ok. 45% oddziałów oraz ok. 40% zasobów ludzkich. Pomimo tego segment listowy zamknął pierwszy kwartał stratą EBITDA w wysokości 11,9 mln zł, do czego przyczyniły się dodatkowo jednorazowe koszty optymalizacji sieci oraz negatywny wpływ aktualizacji wyceny kontraktu sądowego, łącznie w kwocie 9,8 mln zł.
W mln zł |
Trzy miesiące zakończone 31 marca 2016 r. |
Trzy miesiące zakończone 31 marca 2015 r. |
Zmiana |
Przychody |
131,7 |
130,4 |
+ 1% |
EBITDA |
-7,5 |
4,2 |
- 280% |
Marża EBITDA |
-5,7% |
3,2% |
- 8,9 pp |
Wynik netto |
-8,5 |
5,8 |
- 248% |
Biorąc pod uwagę, że można się spodziewać kontynuacji trudnej sytuacji na rynku usług listowych, co na dzień dzisiejszy potwierdzają wyniki sprzedaży w kwietniu b.r., Zarząd Grupy postanowił przedstawić do zatwierdzenia Radzie Nadzorczej nową strategię dla segmentu listowego w celu odwrócenia negatywnych rezultatów w kolejnych kwartałach. Planowane działania w tym zakresie obejmują:
Po zakończeniu tego procesu zostaną podjęte dalsze decyzje co do działalności listowej oraz wielkości obszaru obsługi. Spodziewane efekty tych działań to osiągnięcie po drugim kwartale b.r. pozytywnego wyniku EBITDA segmentu listowego na poziomie miesięcznym, w porównaniu
z szacowaną stratą na poziomie EBITDA w wysokości ok. 2,5 mln zł w przypadku nie podjęcia restrukturyzacji.
Źródło: InPost