Przywracamy paletę UIC EUR rynkowi

Andrzej Szymkiewicz
18 września 2019
Przywracamy paletę UIC EUR rynkowi
Fot. ZPE UIC
Sławomir Rusek, Prezes Związku Producentów Europalet UIC
Sławomir RUSEK,  Prezes Związku Producentów Europalet UIC, opowiada o działalności Związku, rynku palet, pozycji palety UIC EUR na rynku i planach rozwoju tej najmłodszej organizacji paletowej, w rozmowie z Andrzejem Szymkiewiczem.
 
Andrzej Szymkiewicz: Minęło dwa lata od założenia Związku Producentów Europalet UIC, na odbytym w kwietniu br. Walnym Zebraniu Członków wybrano nowe władze, został Pan prezesem, poprzednie władze się nie sprawdziły?
Sławomir Rusek: Poprzedni członkowie zarządu ze względów osobistych złożyli rezygnację, wobec czego nie pozostało nic innego jak powołać nowe władze. Wybrano zarząd, z moją  osobą jako Prezesa Związku Producentów Europalet UIC.
 
- Ilu członków jest w związku?
W Związku zarejestrowanych jest 35 firm, reprezentujących producentów i naprawiaczy palet UIC EUR.
 
- Czy wszyscy członkowie założyciele, nadal są w Związku?
Z pośród tych 15 firm zakładających Związek, dwie firmy zrezygnowały z członkostwa, z powodu zmiany branży działalności. W ciągu dwóch lat przybyło firm i stajemy się znacząca organizacja na rynku palet EUR.
 
- Główne zadanie Związku,  to jest budowa dobrego wizerunku palety EUR, udaje się to robić?
Od początku istnienia Związku postawiliśmy sobie za cel, budowanie świadomości palety EUR wśród uczestników rynku palet, ponieważ wiele instytucji czy użytkowników nie ma wiedzy na temat palety UIC EUR. Pracujemy nad wizerunkiem palety UIC EUR  i jej prawidłową identyfikacją,  a także uświadamiamy, że paleta ze znakiem UIC EUR jest prawnie chroniona, poprzez ustawę o własności przemysłowej, a ten znak należy do kolei. Paleta jest prostym technicznie produktem, posiada znormalizowane wymiary i parametry techniczne, które nie zmieniły się od 1961 roku zawarte w normie UIC 435. Palety UIC EUR wykonane zgodnie z normą przenoszą bardzo duże obciążenia, znajdują zastosowanie we wszystkich obszarach składowania, łącznie z regałami wysokiego składowania. 
 
- Jak w praktyce wygląda ochrona palety UIC EUR?
 Współpracujemy na stałe z SGS, który kontroluje produkcję palet, współpracujemy z Urzędem Celnym, zrealizowaliśmy wiele szkoleń dla celników, by eliminowali podrobione palety UIC EUR przekraczające nasze granice.  Raill Cargo ma swoje biuro prawne w Polsce i koordynuje wszystkie prawne kwestie ochrony znaku towarowego palety UIC EUR. Realizujemy szkolenia u klientów, mówimy o cechach palety definiujące ich jakość i autentyczność, by wiedza na temat naszej palety była jak najszersza, również wśród kadry zarządzającej, która podpisuje kontrakty.
 
- Jak sieci handlowe odnoszą się do Waszej organizacji?
Sieciom handlowym zależy na dobrej palecie z odpowiednim świadectwem jakości, my taką paletę oferujemy, dlatego ta współpraca układa się coraz lepiej. Włączyliśmy sieci handlowe w cykl szkoleń i regularnie prowadzimy szkolenia w z zakresu karty oceny palety UIC EUR oraz działalności naszego Związku, kim jesteśmy i co robimy. Przed powstaniem Związku nikt o UIC nie słyszał, teraz jest już z nami kontakt, w sprawie palety UIC EUR jest z kim porozmawiać, to bardzo ważna zmiana jakościowa na naszym rynku palet.
 
- Po cofnięciu licencji Stowarzyszeniu EPAL, na paletach tegoż Stowarzyszenia zostały znaki EPAL w owalu, łudząco podobne do znaku EUR, jak z tym sobie radzicie?
Odpowiadamy zwiększającym się udziałem palety UIC EUR na rynku, te wszystkie nasze działania temu służą, ten udział w rynku systematycznie rośnie. Zwiększa się rozpoznawalność naszych znaków, powoli zmieniamy świadomość naszych użytkowników, którzy korzystają zarówno z palet UIC jak i  EPAL, bo na rynku te palety są wymienne.
 
- Jaki jest Państwa udział w rynku?
W tym roku nasz udział wzrósł do ok 25% i jest na ścieżce wzrostowej, zaczyna być widoczny powrót do palety UIC EUR, coraz więcej się jej produkuje, a największym europejskim producentem jest obecnie Hiszpania, Polska jest na drugim miejscu. Paleta EUR jest i będzie,  pojawiła się jako znormalizowany produkt o wysokich parametrach użytkowych w 1961 roku i jest najlepszym jak dotąd nośnikiem transportowym. Pojawiają się na rynku palety z innych materiałów, jednak to paleta drewniana UIC EUR jest tym najlepiej przystosowanym do transportu nośnikiem.  
 
- Jak się układa współpraca ze Stowarzyszeniem EPAL?
Na dzień dzisiejszy, odbyło się spotkanie zapoznawcze z dwoma przedstawicielami  zarządu Stowarzyszenia EPAL, na którym wymieniliśmy poglądy dotyczące rynku palet. Spotkanie odbyło się w atmosferze zrozumienia wspólnych celów, ponieważ wszystkim nam zależy, aby na rynku były palety dobre spełniające obowiązujące normy. Chcemy połączyć siły aby eliminować z rynku palety nie spełniające norm, o niskiej jakości, które zagrażają obrotowi towarowemu. Wspólnie walczyć z podróbkami i nieuczciwymi dostawcami fałszowanych produktów, wymijając się informacją na ten temat. To spotkanie, „ociepliło” stosunki pomiędzy Stowarzyszeniem i Związkiem, z czego jesteśmy zadowoleni, ponieważ mamy wspólny cel. Nasza pozycja na rynku z każdym rokiem nabiera znaczenia, stajemy się, jak sądzę istotnym partnerem w dalszych działaniach.
 
Palety UIC EUR
Fot. ZPE UIC
Palety UIC EUR
- Te rozmowy to bardzo dobra informacja dla rynku, jakie są wasze oczekiwania w stosunku do Stowarzyszenia EPAL?
Naszej organizacji zależy na tym, aby na rynku było jak najwięcej palet dobrych, zgodnych z kodeksem UIC.  Z PKN Epal będziemy się wspierać informacją o pojawieniu się na rynku palet niezgodnych. To jest nasz wspólny cel eliminowanie palet podrobionych .
 
- Jak duży jest to problem, tych „fałszywek”?
Szacujemy, że jest to rząd wielkości w granicach 15-20% całego rynku palet drewnianych, wahający się w zależności od dynamiki rynku i aktywności ościennych krajów, jak Białoruś czy Ukraina.  Duże znaczenie w eliminowaniu palet podrabianych,  mają  szkolenia w zakresie identyfikacji, które bardzo intensywnie realizujemy.
  
- Jakie są zalety palety EUR i poolu otwartego?
Dążymy do tego aby zbudować świadomość dobrej palety EUR, którą każdy zna i jest pewny jej jakości, biorąc pod uwagę taki sam punkt widzenia organizacji EPAL, to uważam, że to jest jedno z lepszych rozwiązań na rynku. Kupiona biała paleta EUR może być wymieniona, sprzedana, zamieniona, odstawiona gdzieś do składu, by potem ponownie wejść do obrotu. Duże firmy logistyczne nie wożą palet po kraju, tylko korzystają z sytemu wymiennego jest to ogromna oszczędność kosztów. Sami producenci zrzeszeni w naszym związku, dostarczają palety „zastępczo” klientom, którzy potrzebują paletę w innym miejscu niż siedziba firmy, to jest swoista siatka dostaw, które się uzupełniają, by nie generować kosztów.
 
- Czy myśleli Państwo o systemie do zarządzania takimi operacjami i zmaterializować te „koleżeńskie” przysługi?     
To jest jakiś pomysł, będziemy analizować te zachowania i sprawdzać jak można odpowiednio, „zastosować” takie przypadki, by przynosiły korzyści wszystkim ich uczestnikom.
 
- Jaki jest udział w rynku palety UIC EUR?
Twardych danych nie posiadamy  jednak z  każdym rokiem nasz udział zwiększa się, szacujemy że w roku ubiegłym wzrósł o 30%, w stosunku do 2017 roku.
 
- Czyli rynek się otwiera na palety UIC EUR?
On zawsze był otwarty na palety EUR, tylko w związku z tymi zawirowaniami licencyjnymi, wiele osób nie wie o palecie UIC EUR, co skutecznie zmieniamy poprzez nasze szkolenia i kontakty z klientami. Monopolistyczne zapędy pewnych organizacji trochę zdezorganizowały rynek, powstanie naszego Związku spowodowało, że paleta UIC EUR wraca do świadomości użytkowników jako pełnoprawny produkt zgodny z kartą UIC 435. Rynek sam reguluje procesy wymienności palety na rynku, już niemal w całej Europie palety UIC EUR są wymieniane z paletami EPAL i to jest naszym zdaniem dobry znak.     
 
- Jak rynek palet się rozwija, jest mowa o pewnym wyhamowaniu, czy to widać?
Patrząc na zamówienia to jest lekka zmiana w ich ilości, rynek palet jest zależny od wielu czynników, nawet i pogodowych, widać to analizując miesięczną sprzedaż, gdzie miesiące letnie cieszyły się zwiększonym popytem. Teraz jest nieco inaczej, nie ma płynności w zamówieniach, są odkładane terminy zamówień i dostaw, dotyczy to szczególnie małych i średnich firm. W dużych firmach tego nie widać, tam wręcz przeciwnie nadal jest spory wzrost. Tak więc mówienie o kryzysie, jest trochę mówieniem na wyrost.
 
- Plany na ten rok, będą się skupiały na…
Planujemy rozmowy z EPALEM aby dalej normalizować rynek palet a także zacieśnić współpracę z Raill Cargo z Austrii, by wzmocnić naszą pozycję. Związek Producentów Europalet UIC EUR jest organizacją skupiającą w swoich szeregach producentów i naprawiaczy palet UIC EUR, z licencjami Raill Cargo UIC. Nasi członkowie to firmy z długoletnim doświadczeniem na rynku, pamiętający czasy swobodnego obrotu paletą EUR, w trudnym momencie podjęli ryzyku niejako przywrócenia palety na rynek, i jak sądzę to się udaje. Działania szkoleniowe w możliwie szerokim zakresie, włączając kolejne grupy użytkowników palet, by stwarzać warunki do rozwoju i ekspansji na rynku członków Związku.  
 
Dziękuję za rozmowę i życzę realizacji założonych celów.

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji