Polecamy

Napęd hybrydowy w transporcie długodystansowym

Volvo Trucks
28 lutego 2017
Napęd hybrydowy w transporcie długodystansowym
Volvo_foto

Rozwijając projekt Volvo Concept Truck, Volvo Trucks opracowało swój pierwszy hybrydowy samochód ciężarowy przeznaczony dla transportu długodystansowego. Nowy rodzaj napędu, w połączeniu z innymi udoskonaleniami, zapewnia zużycie paliwa i emisję CO2 mniejsze o około 30 procent.

 W maju 2016 r. Volvo Trucks przedstawiło pojazd  koncepcyjny -  Volvo Concept Truck. Obecnie prezentuje jego nowszą, jeszcze doskonalszą wersją.  Poza poprawą właściwości aerodynamicznych oraz dalszym zmniejszeniem oporu toczenia i masy, nowa wersja otrzymała również hybrydowy układ napędowy - jeden z pierwszych, jakie opracowano z myślą o samochodach ciężarowych o dużej ładowności użytkowanych w transporcie długodystansowym.

- Chcemy przodować w dziedzinie elektromobilności, stale przesuwając granice możliwości redukcji zużycia paliwa i emisji - mówi Claes Nilsson, dyrektor generalny Volvo Trucks. - Uważamy, że w nadchodzących latach, w związku z postępującym procesem przechodzenia na odnawialne źródła energii, elektromobilność i napędy hybrydowe będą zyskiwać na znaczeniu. Układ napędowy naszego pojazdu koncepcyjnego został opracowany z myślą o zwiększeniu efektywności transportu, a tym samym wsparciu branży w urzeczywistnianiu idei zrównoważonego transportu. Dzięki temu projektowi zdobędziemy cenną wiedzę i doświadczenie, które wykorzystamy w dalszym rozwoju tej technologii.

Hybrydowy układ napędowy działa na zasadzie odzyskiwania energii podczas zjazdu ze wzniesień o spadku przekraczającym jeden procent oraz podczas hamowania. Odzyskana energia jest magazynowana w akumulatorach i wykorzystywana do elektrycznego napędu pojazdu na płaskich odcinkach dróg i łagodnych wzniesieniach. Specjalnie na potrzeby pojazdu hybrydowego dostosowano działanie funkcji I-See, która analizuje topografię drogi przed pojazdem i określa najwłaściwszy pod względem ekonomiki i efektywności wybór napędu: napęd spalinowy lub elektryczny, a także oblicza optymalny czas wykorzystania odzyskanej energii. 

Szacuje się, że w transporcie długodystansowym napęd hybrydowy pozwoli na poruszanie się z wyłączonym silnikiem spalinowym nawet przez 30 procent całkowitego czasu jazdy. To zaś oznacza możliwość zaoszczędzenia od 5 do 10 procent paliwa, zależnie od konfiguracji pojazdu i rodzaju transportu. Pojazd jest w stanie przejechać do 10 km wyłącznie z wykorzystaniem napędu elektrycznego, a więc przy zerowej emisji spalin i niskim poziomie hałasu.

- Współcześnie, transport długodystansowy ma znaczący udział w ogólnym zużyciu energii przez sektor transportowy. Technologia hybrydowa ma duży potencjał pod względem ograniczenia zużycia paliwa i emisji spalin. Stanowi również ważny komponent w procesie osiągania proekologicznych celów, zarówno naszych, jak i ogólnospołecznych - mówi Lars Mårtensson, dyrektor ds. ochrony środowiska i innowacyjności w Volvo Trucks.

Volvo Concept Truck bazuje na wielu zdobyczach swojego poprzednika, takich jak udoskonalona aerodynamika, mniejszy opór toczenia i mniejsza masa własna pojazdu.

- To platforma weryfikacji nowych technologii służących zwiększaniu efektywności transportu - wyjaśnia  Åke Othzén, główny menedżer projektu w Volvo Trucks. - Niektóre z tych rozwiązań już są stosowane w naszych seryjnych samochodach ciężarowych, inne zaś trafią do nich w najbliższej przyszłości. Nasz hybrydowy układ napędowy bazuje po części na wiedzy i doświadczeniu Volvo Buses w obszarze autobusów hybrydowych i elektrycznych.

Fakty: Volvo Concept Truck
- Volvo Concept Truck jest rezultatem szwedzkiej części projektu badawczego realizowanego wspólnie przez szwedzką agencję ds. energii Energimyndigheten i Departament Energii Stanów Zjednoczonych.
- W USA, w ramach programu SuperTruck Departamentu Energii, powstał American Concept Truck, będący platformą badań i rozwoju w zakresie efektywności transportu w Ameryce Północnej.

Fakty: Elektryczny hybrydowy układ napędowy
- Odzyskuje energię podczas zjazdu ze wzniesień o spadku przekraczającym jeden procent oraz podczas hamowania. Odzyskana energia jest magazynowana w akumulatorach i wykorzystywana do elektrycznego napędu pojazdu na płaskich odcinkach dróg i łagodnych wzniesieniach.
- Specjalnie na potrzeby pojazdu hybrydowego dostosowano działanie funkcji I-See, która analizuje topografię drogi przed pojazdem, wykorzystując do tego celu odbiornik GPS i cyfrową mapę. Następnie, dzięki zawansowanym algorytmom, na podstawie nachylenia drogi i oczekiwanej prędkości określa najwłaściwszy pod względem ekonomiki i efektywności wybór napędu: napęd spalinowy lub elektryczny, a także oblicza optymalny czas wykorzystania odzyskanej energii. 
- Szacuje się, że w transporcie długodystansowym napęd hybrydowy pozwoli na poruszanie się z wyłączonym silnikiem spalinowym nawet przez 30 procent całkowitego czasu jazdy. To zaś oznacza możliwość zaoszczędzenia od 5 do 10 procent paliwa, zależnie od konfiguracji pojazdu i rodzaju transportu.


Źródło: Volvo Truck
Foto: Volvo Truck

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji