Polecamy

Modernizacja logistycznego taboru

Wojciech Podsiadły
25 czerwca 2018
Modernizacja logistycznego taboru
Fot
Dobierając swoich dostawców, browar Heinekena w brytyjskim Tadcaster stosuje złożone procedury selekcji, uwzględniające zróżnicowane punkty widzenia zainteresowanych stron. Nie inaczej było w przypadku modernizacji floty wózków widłowych.
 
Mimo holenderskich korzeni marki, działający w Wielkiej Brytanii oddział Heinekena doskonale wpisuje się w piwną kulturę Wysp. W związku z żywą dzięki ich mieszkańcom tradycją spędzania czasu w pubach, spółka-córka firmy – Star Pubs & Bars – prowadzi około 1050 lokali tego typu. Z uwagi na budowaną w Zjednoczonym Królestwie przez lata – a u nas dopiero się budzącą - świadomość konsumentów na temat różnorodności stylów piwnych, w portfolio Heineken UK jest przeszło 50 marek – włącznie z bogatą reprezentacją cydrów. Dość obrazowy w tym kontekście jest fakt, że firma zużywa do ich produkcji około 30 proc. jabłek zbieranych w Wielkiej Brytanii. Co istotne, w 2016 roku 79 proc. kupowanych przez koncern owoców pochodziło z gospodarstw prowadzących uprawę zrównoważoną ekologicznie. Ograniczenie negatywnych skutków funkcjonowania firmy dla środowiska realizowane jest nie tylko w ten sposób. Dzięki wielomilionowym inwestycjom w przeciągu kilku lat udało się je znacząco zredukować zużycie surowców oraz ilość szkodliwych substancji powstających jako uboczny skutek działalności. By wyprodukować litr piwa w 2017 roku potrzeba było o 9 proc. mniej wody i o 23 proc. mniej prądu niż w 2013. Emisja dwutlenku węgla do atmosfery spadła przy tym o 50 proc. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu do zasilania zakładów źródeł energii odnawialnej – pochodzi z nich aż 84 proc. zużywanego prądu – oraz modernizacjom, między innymi w zakresie taboru intralogistycznego. Proces selekcji dostawcy wózków dla Heineken UK dobrze ilustruje pieczołowitość, z jaką firma dobiera swoich partnerów biznesowych. Kontrahenta wyłoniono w toku wieloetapowej i wielomiesięcznej procedury, w którą była zaangażowana zarówno kadra zarządcza, jak i pracownicy liniowi.
 
Pierwsze kroki
- Nasza współpraca z obecnym dostawcą rozpoczęła się przesłaniem standardowej prośby o wycenę, opracowaną wspólnie z globalnym działem zamówień – mówi Manisha Pantel, menadżer ds. kontraktów w Heineken UK. – Złożyliśmy ją równolegle do reprezentantów wszystkich działających na brytyjskim rynku marek wózków widłowych – opowiada.Firmie zależało na wyłonieniu partnera, który pozwoli zredukować ślad węglowy browaru oraz będzie w stanie zaoferować długofalowe, kompleksowe wsparcie w zakresie intralogistyki. – Od początku bardzo jasno mówiliśmy biorącym udział w postępowaniu oferentom, że oczekujemy zrozumienia, o co chodzi w naszym biznesie. Zależało nam na tym, by zaproponowali rozwiązania dostosowane do naszych potrzeb – relacjonuje John Sherwood, menadżer ds. logistyki browaru Heineken Tadcaster. – Wszyscy dostawcy mogli spędzić z nami cały dzień w zakładzie, oglądając każdy z działów i mając szansę na zrozumienie ich znaczenia dla funkcjonowania całości. Ich zadanie polegało następnie na przedstawieniu odpowiedzi na pytanie, czego według nich potrzebujemy – dodaje.
 
Pytania i odpowiedzi na temat floty
Pytania i odpowiedzi na temat floty
Zaproponowane rozwiązanie i uwarunkowania decyzji
- Rekomendacja dla STILL pochodziła od operatorów, którzy sprawdzali wózki przez cały dzień. Po testach wskazali elementy, które chcieliby dodać, zmienić lub poprawić – opowiada John Sherwood. Kluczowa dla decyzji okazała się reakcja na te życzenia. - STILL wyróżniał się tym, że dwoili się i troili, żeby nas usatysfakcjonować. Gdzie my wskazywaliśmy problem, oni wskazywali rozwiązanie – mówi Tom Kelly, pracujący w zespole butelkowania. – Po prostu słuchali tego, co mówiliśmy i wydawali się na to reagować – relacjonuje jego kolega, Byron Harrison. – Wprowadzone usprawnienia przewyższyły nawet nasze oczekiwania – dodaje.
 
Korzystna transakcja
Korzystna transakcja
Ostatecznie STILL dostarczył flotę 20 wózków: elektrycznych typu RX 20 i RX 60 i hybrydowych RX 70 LPG. Dodatkiem było 6 prowadzonych ręcznie wózków podnośnikowych EXG i akumulatorownia, zoptymalizowana pod kątem bocznej wymiany baterii. Wszystkie pojazdy zostały zintegrowane z systemem zarządzania flotą STILL Fleet Manager. - Muszę przyznać, że broniłem się rękami i nogami przed przejściem na wózki elektryczne. Skląłem nawet Johna mówiąc „Nie w naszym dziale!”. Byłem nieprzejednany – mówi Kev Wakefield, pełniący w Tadcaster funkcję wsparcia zarządu. – Teraz jestem absolutnym neofitą. Skorzystam z każdej okazji, by jeździć wózkiem elektrycznym. Ruszam tylko delikatnie koniuszkami palców, a wózek reaguje z niesamowitą precyzją – entuzjazmuje się Wakefield.
 
Efekty wdrożenia
Zaproponowane kompleksowe rozwiązanie pozwoliło zredukować liczbę wózków potrzebnych do wykonania zadań transportowych w browarze o niemal 10 procent. – Przy pomyślnych wiatrach w ciągu kilku lat będziemy w stanie całkowicie przejść na wózki elektryczne. Pozwoli to na dalsze zmniejszenie śladu węglowego – mówi Tom Kelly. – Mam nadzieję, że za naszym przykładem pójdą browary w Manchesterze i Hereford i w efekcie flota brytyjskiego Heinekena stanie się całkowicie „zielona” – opowiada. – Co dla nas bardzo ekscytujące, jesteśmy pierwszym browarem Heineken, który wdrożył wózki elektryczne nowej generacji – mówi John Sherwood. – Mamy podpisany kontrakt na 3 lata, z możliwością przedłużenia do 5. Na ten moment to bardzo prawdopodobny scenariusz. Współpraca ze STILL układa się bez zarzutu – podsumowuje.
 
Wojciech Podsiadły
Foto: Still

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji