Logistyczne wyzwania na rynku drewna

MEGA
18 września 2020
Logistyczne wyzwania na rynku drewna
Fot. MEGA
logistyczne wyzwania na rynku drewna

W 2019 r. pozyskano łącznie 42,37 mln m3 drewna, z czego ponad połowa (95,7%) pochodziła z lasów pod zarządem Lasów Państwowych. Lasy Państwowe sprzedają drewno blisko 7000 firm. Dostarczenie surowca do tartaków byłoby niemożliwe bez tysięcy przyczep i naczep kłonicowych, którymi drewno wywożone jest z lasów.

Według dostępnych danych w ubiegłym roku  do taboru dłużycowego dołączyło prawie 200 nowych pojazdów. Sektor usług leśnych to trudny i wymagający rynek, na którym firma MEGA – producent z województwa opolskiego – od lat zajmuje wysoką pozycję jako dostawca sprawdzonych i funkcjonalnych pojazdów specjalistycznych. Poza odbiorcami z rynku krajowego klientami firmy są również przewoźnicy m.in. z Rosji, Czech i Słowacji.

– W zbliżających się latach naszym celem będzie zwiększenie udziału naczep i przyczep przeznaczonych dla leśnictwa i transportu dłużyc w sprzedaży eksportowej. Obecnie w ofercie firmy znajdują się dwa modele z rodziny Timber – wersja SHORT i LONG. Wersja SHORT jest przyczepą trzyosiową z obrotnicą, wyposażoną w 6 par kłonic, a wersja LONG – trzyosiową naczepą wyposażoną w 10 par kłonic. Przyczepy leśne są dostępne w trzech długościach: 6500 mm, 7200 mm i 7580 mm; naczepa leśna to pojazd o długości 13 600 mm – mówi Wojciech Graczyk, kierownik eksportu w MEGA sp. z o.o.

W pojazdach do transportu drewna ważna jest możliwość wyboru  mocowań w celu odpowiedniego zabezpieczenia ładunku. Przepisy prawne określają szczegółowo m.in. sposób zamocowania oraz rozmieszczenia przewożonego drewna. Naczepy i przyczepy leśne MEGA Timber są wyposażone w systemy przesuwnych kłonic, zaczepy pasów spinających czy dodatkowe uchwyty boczne, a także w regulowane/przedłużane kłonice słupowe. Naczepy kłonicowe pracują zazwyczaj w trudnych warunkach i pod bardzo dużymi obciążeniami, stąd dbałość producentów o dobór odpowiednich podzespołów i właściwe zabezpieczenie układu jezdnego i pozostałych elementów konstrukcji. Pojazdy wyjeżdżają za bramę zakładu na osiach SAF, używają systemów pneumatyki Knorr-Bremse, są wyposażone m.in. w nowoczesne układy hamulcowe i jezdne. Stalowe elementy kłonic są śrutowane i malowane lakierem poliuretanowym.

Pod koniec 2019 r. naczepy dłużycowe produkowane w firmie MEGA przeszły badania wytrzymałościowe ściany przedniej pod kątem zgodności z wymaganiami normy PN-EN 12642. Potwierdziły one ich wytrzymałość na nacisk ładunku o wartości 10 t. Firma rozpoczęła również proces przygotowawczy do badań obciążenia statycznego kłonic (wg normy EUMOS 40511) oraz punktów mocowania ładunku (PN-EN 12640). Unowocześnianie i wagowa optymalizacja pojazdów są wpisane w bieżącą politykę firmy. Pojazdy kłonicowe z Nysy są cenione za solidność konstrukcji wykonanej z wysokogatunkowej stali. Jej jakość bezpośrednio przekłada się na długi czas ich eksploatacji. Timbery z firmy MEGA to pojazdy trzyosiowe z podnoszoną trzecią osią. Standardowo naczepy wyposażone są w 10 par kłonic, a przyczepy w 6.

MEGA sp. z o.o. zajmuje się produkcją naczep i przyczep do samochodów ciężarowych. Świadczy również usługi wynajmu oraz usługi serwisowe. W 2017 r. producent z Nysy został kupiony przez francuskiego inwestora branżowego Benalu, który jest jednym ze światowych liderów w produkcji naczep i przyczep oraz zabudów pojazdów. W skład grupy Benalu, obok firmy MEGA, wchodzą obecnie Bennes Marrel i Maisonneuve.

 

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji