Wszystko wskazuje na to, że grudzień 2014 będzie miesiącem rekordowym pod względem liczby dostarczanych przesyłek pocztowych. Jak do obsługi wzmożonego ruchu przygotowane są przedsiębiorstwa zajmujące się świadczeniem usług doręczycielsko-kurierskich? Sprawdziliśmy na przykładzie jednego z centrów DHL.
Według barometru świątecznego Poczty Polskiej, grudzień 2014 będzie najintensywniejszym miesiącem pod względem dostarczanej liczby przesyłek w przeciągu ostatnich trzech lat. Stosunek paczek nadanych w 49. tygodniu tego roku do tygodniowej wartości średniej wynosił 152,46%. Rezultaty z ubiegłych lat pozwalają prognozować, że to jeszcze nie koniec zwyżek. I choć może wydawać się, że natężony ruch stanowi dla obsługujących go firm prawdziwe wyzwanie, wysokie tempo pracy jest wpisane w codzienność wiodących firm tego sektora. Dobrym przykładem wdrożenia rozwiązań przeznaczonych do przeładunku transportów o dużych wolumenach jest DHL Express Hub w Lipsku.
W liczącym 70 000 metrów kwadratowych obiekcie, każdej nocy odbiera się, sortuje i przygotowuje do dalszej wysyłki średnio 1 500 ton towarów. Magazyn obsługujący ruch przesyłek lotniczych z Europy Środkowej to wysoki na 16 metrów budynek o wymiarach 413 x 97 metrów z 260 stanowiskami rozładunku kontenerów samolotowych. Ze względu na nieprzekraczalne harmonogramy kursów transportowców, na całość procesów związanych z rozładunkiem i ponowną kompletacją przeznaczone są bardzo wąskie okna czasowe. By terminowa realizacja zadań była możliwa niezależnie od sezonowych zmian obłożenia, DHL postawił na niezawodność floty. Ponad setkę funkcjonujących w centrum maszyn intralogistycznych objęto stałą obsługą serwisową lipskiej filii firmy STILL.
Z samolotu do magazynu
W DHL Express Hub, proces przewożenia kontenerów lotniczych z samolotu do magazynu rozpoczyna się od transportu pionowego towarów z ładowni na wysokość przyłączonych do ciągnika trolejów. Na tym etapie wkraczają wózki STILL R 07-25. To właśnie przy ich udziale odbywa się przeważająca część transportu poziomego. Pojazdy charakteryzują się maksymalnym uciągiem równym 25 000 kilogramów i promieniem skrętu wynoszącym zaledwie 2825 mm. Źródłem ich mocy jest bateria 80 V o pojemności 460 Ah. Dzięki niej, R 07-25 jest w stanie pracować bez ładowania przez całą nocną zmianę. – Ciągniki typoszeregu R 07-25 to unikalne rozwiązanie łączące niewielkie rozmiary oraz moc umożliwiającą wydajny przeładunek samolotów i transport poziomy towarów – mówi Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Maksymalny uciąg na poziomie 25 ton pozwala na zminimalizowanie liczby przejazdów koniecznych, by przywieźć do magazynów całą zawartość ładowni – dodaje ekspert.
Magazynowanie i kompletacja
Prace przeładunkowe w magazynie DHL zaczynają się na rampach 260 stanowisk obsługi kontenerów lotniczych. Używane są tu wózki RX 70-70 napędzane silnikiem Diesla. Zadania wewnątrz magazynu przejmują urządzenia elektryczne: 23 egzemplarzy STILL R 06-06, 51 sztuk STILL RX 20-18 oraz 5 modeli STILL RX 60-25. By zapewnić stały dostęp do odpowiedniej liczby pojazdów, w magazynie powstała rozbudowana stacja dokująca, obsługująca zarówno baterie o mocy 24, 48, jak i 80 wolt. Wydajne, stacjonarne ładowarki dużej częstotliwości pozwalają na szybkie uzupełnienie akumulatorów. By jeszcze bardziej usprawnić proces, każdemu z pojazdów przypisano odpowiednie stanowisko. – Szybkie ładowanie baterii, zapewniające dostępność liczby maszyn wystarczającej do sprawnego rozładunku kilku samolotów jednocześnie, jest kluczowe dla płynnego wykonywania zadań intralogistycznych w lipskim centrum DHL. Utrzymanie akumulatorów w dobrym stanie i szczegółowa organizacja procesu ładowania to zadania, do których obsługa przywiązuje więc szczególną wagę – komentuje Tobiasz Jakubczak ze STILL Polska.
Usprawnienia pozwalające na optymalną pracę w specyficznych warunkach centrum, wprowadzono również na poziomie dodatkowego wyposażenia wózków widłowych. We wszystkich funkcjonujących w obiekcie pojazdach tego typu zainstalowano przesuw boczny, pozycjoner i widły umożliwiające precyzyjne umieszczanie towarów wewnątrz kontenerów lotniczych.
Źródło: STILL
Foto: STILL