Jacy są polscy kierowcy?

Shell Helix
27 lipca 2018
Jacy są polscy kierowcy?
2018.07.27 Shell Helix

Polacy to najbardziej asertywni i dynamiczni kierowcy w Europie. Lubią podkreślać swoją obecność na drodze i przywiązują szczególną uwagę do umiejętności oraz osiągów samochodów. Aż 25% respondentów jest skłonnych do wykonania manewru wyprzedzania, aby uniknąć spóźnienia – to główne wnioski z europejskiego badania „Drive On”.

Shell Helix, wiodący globalny producent olejów silnikowych do samochodów osobowych, opublikował wyniki europejskiego badania „Drive On” przeprowadzonego przez Kantar TNS na zlecenie Shell na próbie 9 000 kierowców z 9 krajów europejskich. Przyjrzano się w nim nawykom i emocjom towarzyszącym prowadzeniu auta wśród kierowców z Polski, Turcji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Niemiec, Francji i Włoch. Na podstawie wyników wyłoniono sześć najczęściej spotykanych typów osobowości kierowców.

Większość kierowców w Europie reprezentuje typ kompetentny – 22,4% respondentów uważa się za osoby doświadczone, skoncentrowane i w pełni kontrolujące sytuację na drodze. Drugą pod względem liczebności grupę stanowią osoby przyjazne – 19,6% europejskich kierowców. Są praktyczni, odpowiedzialni i godni zaufania. Czerpią przyjemność z jazdy w towarzystwie przyjaciół i rodziny.

Pozostałe cztery wyróżnione typy to kierowcy:
· Troskliwi (17,6%) – za kółkiem rozważni i odpowiedzialni, ale przede wszystkim niezwykle opiekuńczy i troskliwi. Cenią bezpieczną, komfortową oraz spokojną jazdę w towarzystwie bliskich. Samochód często wykorzystują do wożenia dzieci z i do szkoły. Lubią odwiedzać nowe miejsca i podróżować z muzyką w tle.
· Beztroscy (17%) – to mistrzowie czerpania radości z jazdy. Auto daje im poczucie wolności i niezależności. Lubią krótkie weekendowe wycieczki bez wcześniej określonego celu podróży.
· Asertywni (13,3%) – królowie szos. Kierowcy reprezentujący ten typ często eksponują swoje umiejętności. Cenią precyzję prowadzenia, lubią dźwięk pracę silnika, działanie zawieszenia czy hamulców. Czerpią radość z szybkiej jazdy po autostradach, przejażdżek po mieście drogimi, luksusowymi samochodami, a także kontrolowaną walkę z bezdrożami.
· Dynamiczni (10,1%) – poszukiwacze przygód, wojownicy i ryzykanci. To kierowcy, którzy jeżdżą dynamicznie do granic możliwości – swoich, samochodu oraz panujących warunków. Lubią jazdę nocą po mieście oraz w trudnych warunkach drogowych.

2018.07.27 Shell Helix_2
2018.07.27 Shell Helix_2

Polak, Włoch - dwa bratanki
Na podstawie wyników badania „Drive On” odnotowano także pewne różnice pomiędzy kierowcami z poszczególnych państw europejskich w odniesieniu do okazji do jazdy samochodem:
· Polska i Włochy – w tych krajach odnotowano największy odsetek kierowców dynamicznych i asertywnych –lubiących podkreślać swoją obecność na drodze oraz przywiązujących szczególną uwagę do swoich umiejętności.
· Turcja – większość kierowców w tym kraju to ekstrawertycy i indywidualiści. Auto jest dla nich czymś więcej niż tylko środkiem transportu – jazda powinna wywoływać u nich dreszczyk emocji. Aż 25% tureckich kierowców przyznało, że lubi szybką jazdę po autostradzie[1] .
· Holandia i Belgia – statystycznie właśnie tam podróżują najbardziej przyjaźni i najmniej wybredni kierowcy. Praktyczni, odpowiedzialni i pragmatyczni. Postrzegają jazdę samochodem, jako podróż z punktu A do punktu B. Czerpią przyjemność z jazdy w towarzystwie przyjaciół i rodziny.
· Hiszpania – najuprzejmiejsi i najspokojniejsi kierowcy. Ponad połowa z nich uważa się za idealnych miejskich kierowców – takich, którzy respektują przepisy i szanują innych uczestników ruchu drogowego.
· Wielka Brytania – przyjaźni i beztroscy kierowcy, którzy lubią podróżować w towarzystwie rodziny i znajomych. Pragmatycznie podchodzą do prowadzenia i najczęściej wykorzystują rutynowe okazje do jazdy, np. na zakupy w weekend.
· Niemcy – uporządkowani, zaplanowani i mało spontaniczni kierowcy. 44% niemieckich respondentów przyznało, że planują podróż przed wyruszeniem w trasę.
· Francja – odkrywcy wśród europejskiej społeczności kierowców. 32% przebadanych Francuzów przyznało, że w nowych miejscach jeżdżą powoli, żeby podziwiać widoki.

„Emocje nierozerwalnie towarzyszą nam podczas jazdy samochodem. Dlatego, w ramach globalnej kampanii #DriveOn, postanowiliśmy zbadać jak zachowują się i jakie typy osobowości reprezentują kierowcy w Europie. W kampanii chcemy zachęcić i zainspirować kierowców do czerpania radości z prowadzenia, bez martwienia się o silnik samochodu – bo tym zajmuje się olej Shell Helix. Nasze w pełni syntetyczne oleje silnikowe chronią jednostkę napędową, a co za tym idzie pomagają w rozwijaniu pasji do jazdy samochodem.” – mówi Roger Moulding, wiceprezes Shell ds. globalnego marketingu i sprzedaży olejów i środków smarnych w Europie, Rosji i Afryce.

O badaniu 
Badanie ,,#Drive On” zostało zrealizowane w pierwszym kwartale 2018 przez pracownię badawczą Kantar TNS na zlecenie Shell. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach – rozpoczęto od badania jakościowego w oparciu o wywiad fokusowy, następnie odbyło się badanie ilościowe metodą CAWI. Badanie zrealizowano w 9 krajach – Turcji, Polsce, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Niemczech, Francji i we Włoszech – na reprezentatywnej grupie europejskich kierowców (N=9000).

[1] Uwaga! Shell nie pochwala ani nie zachęca do przekraczania dozwolonej prędkości na drodze.

 

Shell Helix
Foto: Shell Helix

 

 

 

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji