Elektromobilność w Polsce

EFL
11 lipca 2017
Elektromobilność w Polsce
20170711-raportelektro
Udział samochodów z napędami elektrycznymi w firmowych flotach w Polsce pozostaje na marginalnym poziomie. Argumenty ekologiczne nie są jednak wystarczające, aby ten stan zmienić. Kluczowe w rozwoju firmowej elektromobilności jest kryterium opłacalności ekonomicznej. Z przygotowanego przez EFL na potrzeby raportu „Elektromobilność w Polsce. Perspektywy rozwoju, szanse i zagrożenia” porównania kosztów zakupu i użytkowania auta spalinowego oraz elektrycznego wynika, że sam brak akcyzy to zdecydowanie za mało. Dopiero przy zwolnieniu z podatku VAT, firmie opłaca się nabycie pojazdu EV[1].

Symulacja kosztów zakupu i użytkowania auta spalinowego i elektrycznego[3]
 
Założenia przyjęte przez EFL w celu opracowania porównania:
  • Samochody reprezentujące segment C
  • Ceny pojazdów netto
  • Porównanie dotyczy 4 pojazdów:
            - ICE z ceną katalogową
            - EV z ceną katalogową 
            - EV z ceną skorygowaną o dopłatę w wysokości podatku akcyzowego 
            - EV z ceną skorygowaną o dopłaty w wysokości podatków akcyzowego i VAT
  • Okres umowy: 3 lata
  • Nominalna roczna stopa procentowa jest identyczna w przypadku wszystkich wariantów ofert
  • Wpłata własna klienta w wysokości 10% ceny pojazdu
  • Rata miesięczna netto pokrywa wyłącznie finansowanie zakupu
  • Koszty ubezpieczenia i usług dodatkowych nie zostały uwzględnione w celu uproszczenia analizy
  • Przebieg roczny pojazdu 20 tys. km 
  • Koszt przejechania 1 km uwzględnia koszty:
           - raty miesięcznej
           - średniego kosztu paliwa / naładowania pojazdu elektrycznego (ICE: 45 zł / 100km; EV: 5 zł / 100km)
 
 
Instrument finansowy: pożyczka
 
elektromobilnosc_pozyczka
elektromobilnosc_pozyczka
Instrument finansowy: leasing klasyczny
 
elektromobilnosc_klasyczny
elektromobilnosc_klasyczny
Instrument finansowy: leasing z wysoką wartością rezydualną (HRV)
 
elektromobilnosc_hrv
elektromobilnosc_hrv
 
Znacząca rola instrumentów finansowych w realizacji planu elektromobilności
W przypadku firm sfinansowanie zakupu auta elektrycznego, podobnie jak ma to miejsce przy tradycyjnym napędzie, za gotówkę albo będzie niemożliwe albo po prostu będzie się mniej opłacało. Dlatego rząd we współpracy z instytucjami finansowymi powinien również postawić na edukację w zakresie metod finansowania i zakupu pojazdów elektrycznych, EFL, jako jeden z liderów rynku, już od 2004 roku finansuje pojazdy z alternatywnymi napędami. Pierwszym sfinansowanym przez firmę autem była hybryda Toyota PRIUS. EFL do 2017 roku wyleasingował w sumie niemal 600 aut hybrydowych. EFL jest również liderem, jeśli chodzi o finansowanie leasingiem aut TESLI. Od 2014 roku sfinansował zakup 20 sztuk Tesli S oraz 8 sztuk modelu Tesla X.

Leasingodawca wspólnie z amerykańskim producentem aut elektrycznych organizuje eventy pokazowe dla klientów, podczas których osobiście mogą zapoznać się z elektryczną technologią na kółkach oraz sposobami jej finansowania. Najbliższy event odbędzie się w dniach 20-22 lipca br. w Świnoujściu.
Źródło: EFL
Foto: EFL


[1] EV – Electric Vehicle

[2] ICE – Internal Combustion Engine

[3] Niniejszy materiał nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 k.c., nie może być traktowany jako porada, usługa finansowa lub zachęta do zawarcia jakiejkolwiek umowy.

Pliki do pobrania:

  • ELEKTROMOBILNOŚĆ W POLSCE. PERSPEKTYWY ROZWOJU, SZANSE I ZAGROŻENIA
    Raport przygotowany przez ekspertów TOR jest istotnym głosem w zainicjowanej przez Ministerstwo Energii dyskusji o szansach i wyzwaniach związanych z rozwojem pojazdów elektrycznych. Stawiamy na elektromobilność przewidując w jakim kierunku będzie się w długofalowej perspektywie rozwijał sektor gospodarczy. Staramy się przewidzieć i wyprzedzić trendy technologiczne i biznesowe a nasze działania wpisują się politykę gospodarczą rządu.

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji