Udział samochodów z napędami elektrycznymi w firmowych flotach w Polsce pozostaje na marginalnym poziomie. Argumenty ekologiczne nie są jednak wystarczające, aby ten stan zmienić. Kluczowe w rozwoju firmowej elektromobilności jest kryterium opłacalności ekonomicznej. Z przygotowanego przez EFL na potrzeby raportu „Elektromobilność w Polsce. Perspektywy rozwoju, szanse i zagrożenia” porównania kosztów zakupu i użytkowania auta spalinowego oraz elektrycznego wynika, że sam brak akcyzy to zdecydowanie za mało. Dopiero przy zwolnieniu z podatku VAT, firmie opłaca się nabycie pojazdu EV
[1].
Symulacja kosztów zakupu i użytkowania auta spalinowego i elektrycznego[3]
Założenia przyjęte przez EFL w celu opracowania porównania:
- Samochody reprezentujące segment C
- Ceny pojazdów netto
- Porównanie dotyczy 4 pojazdów:
- ICE z ceną katalogową
- EV z ceną katalogową
- EV z ceną skorygowaną o dopłatę w wysokości podatku akcyzowego
- EV z ceną skorygowaną o dopłaty w wysokości podatków akcyzowego i VAT
- Okres umowy: 3 lata
- Nominalna roczna stopa procentowa jest identyczna w przypadku wszystkich wariantów ofert
- Wpłata własna klienta w wysokości 10% ceny pojazdu
- Rata miesięczna netto pokrywa wyłącznie finansowanie zakupu
- Koszty ubezpieczenia i usług dodatkowych nie zostały uwzględnione w celu uproszczenia analizy
- Przebieg roczny pojazdu 20 tys. km
- Koszt przejechania 1 km uwzględnia koszty:
- raty miesięcznej
- średniego kosztu paliwa / naładowania pojazdu elektrycznego (ICE: 45 zł / 100km; EV: 5 zł / 100km)
Instrument finansowy: pożyczka
elektromobilnosc_pozyczka
Instrument finansowy: leasing klasyczny
elektromobilnosc_klasyczny
Instrument finansowy: leasing z wysoką wartością rezydualną (HRV)
Znacząca rola instrumentów finansowych w realizacji planu elektromobilności
W przypadku firm sfinansowanie zakupu auta elektrycznego, podobnie jak ma to miejsce przy tradycyjnym napędzie, za gotówkę albo będzie niemożliwe albo po prostu będzie się mniej opłacało. Dlatego rząd we współpracy z instytucjami finansowymi powinien również postawić na edukację w zakresie metod finansowania i zakupu pojazdów elektrycznych, EFL, jako jeden z liderów rynku, już od 2004 roku finansuje pojazdy z alternatywnymi napędami. Pierwszym sfinansowanym przez firmę autem była hybryda Toyota PRIUS. EFL do 2017 roku wyleasingował w sumie niemal 600 aut hybrydowych. EFL jest również liderem, jeśli chodzi o finansowanie leasingiem aut TESLI. Od 2014 roku sfinansował zakup 20 sztuk Tesli S oraz 8 sztuk modelu Tesla X.
Leasingodawca wspólnie z amerykańskim producentem aut elektrycznych organizuje eventy pokazowe dla klientów, podczas których osobiście mogą zapoznać się z elektryczną technologią na kółkach oraz sposobami jej finansowania. Najbliższy event odbędzie się w dniach 20-22 lipca br. w Świnoujściu.
Źródło: EFL
Foto: EFL
[1] EV – Electric Vehicle
[2] ICE – Internal Combustion Engine
[3] Niniejszy materiał nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 k.c., nie może być traktowany jako porada, usługa finansowa lub zachęta do zawarcia jakiejkolwiek umowy.