Standardem jest już sieć drobnicowa regularnie obsługiwana przez „transportowe wahadła” usługi dostaw w 24 godziny w sieci krajowej, a do niektórych miejsc w Europie do 48 godzin. Firmy idą dalej, oferując dostawy do określonej godziny dnia następnego, działają niemal jak kurierzy, by przyciągnąć klientów. Umożliwia to rozwój infrastruktury drogowej, w końcu budowane drogi są oddawane do użytku, z czego zadowoleni są wszyscy, a najbardziej transportowcy.
Europejski Fundusz Leasingowy przygotował raport "Transport pod lupą", o sytuacji branży w którym czytamy, że „średnia odległość przewozów w transporcie międzynarodowym wynosi 168 km, a przewozy samochodowe na odległość do 49 km stanowią 62,2 proc.. W 2012 roku o 2,2 proc. do 63 tys. firm zmalała liczba krajowych przewoźników ładunków – czytamy w raporcie EFL – a firmy te dysponowały flotą 194,4 tys. samochodów, o 700 sztuk mniej niż przed rokiem”.
Sieć drobnicowa jest bardzo gęsta, wszyscy liczący się na rynku zbudowali i nadal rozbudowują sieci drobicowe, by zaspokoić rosnące potrzeby rynku. Dzięki rozbudowanym strukturom sieciowym firmy mogą zapewnić płynny i szybki przepływ towarów, minimalizując koszty, które są podstawowym elementem strategii budowania sieci drobnicowych. Zaawansowane systemy informatyczne zapewniają bieżąca informację o dostarczanym towarze w czasie rzeczywistym, wyspecjalizowane służby, zapewnią optymalizację przepływu, wybierając najkorzystniejsze rozwiązanie dla klienta. Powstają dedykowane aplikacje, jak ta, którą uruchomiła firma FM Logistic - strona internetowa służąca do zarządzania projektami logistycznymi, zarówno przez klientów jak i partnerów operatora.
Macielak_mariusz1w.jpg Dlatego też transport drobnicowy jest koniecznością rynkową (również na płaszczyźnie kosztowej) a nie koniecznością powodowaną kryzysem. Oczywiście kryzys (zmniejszenie zamówień, przenoszenie zapasów swoich towarów na dostawców) zwiększył podaż na tego typu usługi, niemniej jednak i bez kryzysu, na skutek ekspansji rynku, usługi drobnicowe musiałyby się rozwijać. Hellmann Worldwide Logistics Polska oferuje usługi transportu drobnicowego w transporcie drogowym krajowym i międzynarodowym. Docieramy do wszystkich krajów europejskich, najważniejsze zaś z nich to Polska, Niemcy, Włochy, Wielka Brytania, Francja, Dania, Czechy, Austria, Szwajcaria czy kraje Nadbałtyckie. Mariusz Macielak - European Groupage Coordinator, Hellmann Worldwide Logistics |
Transport, jest swoistym barometrem tego co dzieje się w gospodarce, jak podaje GUS, po trzech kwartałach w transporcie samochodowym zanotowano wzrost o 3,6% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Przewieziono jednak o 0,9% mniej ładunków w okresie styczeń-wrzesień, licząc rok do roku, a przewozy ogółem wyniosły 339,4 mln ton, w tym transportem samochodowym 123,8 mln ton ładunków, o 1% mniej niż w roku ubiegłym. Wrzesień okazał się nieco lepszy, ponieważ przewieziono 15,1 mln ton ładunków, dało to wzrost w skali roku o 0,7%.Podawany prze GUS ogólny klimat koniunktury gospodarczej odnoszący się do transportu i gospodarki magazynowej w październiku jest oceniany bardziej niekorzystnie niż we wrześniu. Spodziewany jest dalszy niewielki spadek cen usług transportowych, które już są na granicy opłacalności, jednym słowem nie jest tak dobrze, jak wskazują liczby, chociaż nie są zbyt optymistyczne.
Jak radzą sobie więc firmy na coraz trudniejszym rynku, którego wymagania stale rosną, a do tego presja cenowa, która jest zabójcza wręcz dla niektórych firm. Duże firmy zapewne maja rezerwy z których mogą korzystać, operatorzy logistyczni posiadają potencjał, który wykorzystują do tworzenia i obsługi sieci drobnicowych. Powstają dedykowane usługi w konkretne miejsca czy regiony świata, jak chociażby ostatnia inicjatywa ROHLIG SUUS Logistics - regularny serwis drobnicowy do Rosji obsługujący Moskwę i Sankt Petersburg. Firmy pozyskują nowych partnerów do obsługi nowych rynków, jak firma PEKAES, która podpisała stosowne porozumienia z firmą Bohemia Cargo w Czechach. Firma Dachser zwiększyła swoje udziały w firmie Oy Waco Logistics w Finlandii, poszerzając swoje portfolio usług o ten rynek. Każdy liczący się na rynku operator logistyczny powiększa sieci drobnicowe pozyskując parterów na nowych rynkach.
tomasz_cegielski_new1.jpg Wzrastający potencjał rozwoju rynku przesyłek drobnicowych w perspektywie nadchodzących lat wynika w dużej mierze z potrzeby obniżania kosztów logistycznych w całym procesie. Bardzo istotny wpływ ma także dynamiczny rozwój rynku „e-commerce”, dzięki któremu rozszerza się zakres przesyłek dostarczanych bezpośrednio do końcowych konsumentów o przesyłki paletowe. Tomasz Cegielski, Dyrektor Biznesu Lądowego Schenker Sp. z o.o. |
Rynek cały czas się zmienia, rozwój sieci „e-commerce” bardzo wpływa na tempo zmian jakie zachodzą na rynku transportowym, wymagania stawiane dostawom towarów są coraz wyższe. Klienci kupiony towar w internecie, chcieliby otrzymać już natychmiast, to wszystko zmusza do optymalizacji tras dostaw i nowych rozwiązań, które zapewnią szybkie dostawy. Z badań opublikowanych w „Gemius Raport 2012/2013”, wynika, że ¼ kupujących w sieci, uskarża się, na zbyt długi czas oczekiwania na kupiony towar. Jak widać logistyka, w branży „e-commerce” nie jest na najwyższym poziomie, jest więc obszar do zagospodarowania.
Zbigniew_Pabian_1.jpg Można zatem postawić tezę, że przyszłość rynku drobnicowego należeć będzie do dużych operatorów logistycznych, dysponujących globalnym zasięgiem sieci, gwarantujących określone standardy usług niezależnie od sezonowych zmian wolumenów przewożonych przesyłek, dostosowujących swoje procesy i systemy informatyczne do zmieniających się potrzeb rynku. Liczy się zarówno ilość połączeń, jak i ich wysoka jakość. Zbigniew Pabian, Zastępca Dyrektora Międzynarodowego Biznesu Lądowego Schenker Sp. z o.o. |
Co przyniesie nam najbliższy czas, jakie wyzwania stawiane będą firmom transportowym, które działają w niezwykle trudnych warunkach, zmagając się z wieloma przeciwnościami i w swym biznesie posiadające wiele zmiennych, na które nie zawsze mają wpływ. Wejście w nowe obszary usług nie jest łatwe, firmy, brak doświadczenia w nowym segmencie usług rekompensują niskim stawkami za usługi. Jednak nie jest to rozwiązanie na dłuższy okres czasu, trzeba mieć spore zasoby finansowe, aby świadczyć usługi na granicy lub poniżej opłacalności. Dla klientów najważniejsza jest wiarygodność firmy, jej zasoby i dostępność do nich, jakość świadczonych usług, struktura organizacyjna jasno określająca kompetencje oraz kultura biznesowa pozwalająca na niestandardowe działania. Te firmy, które zapewniają takie gwarancje jakościowe i kompetencyjne, będą się rozwijać, pozostałe, będą miały kłopoty egzystencjalne.
Red.
Foto: Log4.pl