Polecamy

Czy TAROPAK ma jeszcze sens?

21 listopada 2014
Czy TAROPAK ma jeszcze sens?
Czy TAROPAK ma jeszcze sens?

Zanim jeszcze rozpoczął się TAROPAK 2014, wielu bywalców zadawało sobie pytanie, czy impreza w dotychczasowej formie ma jeszcze rację bytu. Pytania nie milkły w trakcie i po zakończeniu targów. Dołączamy do tej dyskusji.

Jednym z czołowych argumentów sceptyków jest twierdzenie, że już od dawna udział w imprezach branżowych w Polsce – i nie dotyczy to tylko TAROPAKu - nie ma prostego, realnego przełożenia na liczbę umów zawieranych przez wystawców. Tego typu wydarzenia miałyby być raczej swoistym targowiskiem próżności, a obecność na nich nie ma żadnego, prócz prestiżowego, znaczenia. Zamiast więc inwestować w stoisko, przedsiębiorcy coraz częściej szukają innych, bardziej bezpośrednich i osiągających lepszą stopę zwrotu sposobów dotarcia do kontrahentów. Być może właśnie to przeświadczenie i tego typu zachowania skutkują spadkiem liczby wystawców z edycji na edycję: Podczas gdy w 2012 roku lista prezentujących się przedsiębiorstw wyniosła 581, w 2014 mówiło się o około 500 firmach.

Pojawiają się również prognozy, że znaczenie polskiego wydarzenia spadnie w związku z planowanym zwiększeniem częstotliwości targów CeMAT. Pesymiści sugerują, że najbardziej prestiżowa impreza logistyczna w Europie każdorazowo poprzedzając TAROPAK o kilka miesięcy, spowoduje odpływ budżetów marketingowych za granicę. Czy rzeczywiście rodzime wydarzenie logistyczne skazane jest na niebyt?

Na przekór spadkom
Choć powszechnie słyszy się głosy, że czasy nawiązywania wartościowych kontaktów i finalizowania umów na targach dawno już za nami, istnieją przykłady przeczące tym twierdzeniom.
– Druga edycja Giełdy Wózków Używanych odbywającej się pod egidą Sztaplar Show była w naszym odczuciu nie tylko ogromnym sukcesem prestiżowym, ale również handlowym – mówi Paweł Włuka, kierownik działu marketingu STILL Polska. – Sprzedaż maszyn odrestaurowanych w Europejskim Centrum Odnawiania Wózków Widłowych STILL, które wystawiliśmy na TAROPAKu, przerosła nasze oczekiwania. Niezwykle dużą popularnością cieszyły się wózki elektryczne o udźwigu do dwóch ton – uzupełnia. Choć oficjalne zestawienia tegorocznych targów z ubiegłą edycją potwierdzają wyraźny spadek liczby wystawców, TAROPAK niezmiennie pozostaje również miejscem branżowych premier. Wśród ponad 200 prezentacji nowości produktowych, największym zainteresowaniem cieszyły się rozwiązania wspierające procesy automatyzacji. Wbrew pesymistycznym przewidywaniom, impreza dała szansę na podjęcie dyskusji o aktualnych trendach w kontekście zmian na rodzimym rynku.


Logistyczne show
Pomimo mniejszej liczby stoisk, gości chętnych do uczestnictwa w TAROPAKU nie brakowało – w ciągu czterech dni pojawiło się ponad 50 000 zwiedzających. Wydaje się, że powodów wysokiej frekwencji szukać należy wśród dodatkowych atrakcji, w tym dwunastej już edycji Sztaplar Show.

– Konkurs, oprócz oczywistego aspektu rozrywkowego, pozwala na zaprezentowanie szerokiego wachlarza możliwości i funkcjonalności maszyn dzięki przejazdom w trzech kategoriach udźwigu i zróżnicowaniu poziomu zadań – tłumaczy Marek Szymkowiak, tegoroczny zwycięzca w kategorii pojazdów do 1,5 tony, reprezentujący STILL Polska. – Weryfikacja przydatności udoskonaleń technicznych wózków jest najskuteczniejsza w zderzeniu z praktycznymi zadaniami intralogistycznymi. Widzowie mogą „na żywo” sprawdzić dopasowanie pojazdu do warunków, w jakich przyjdzie mu funkcjonować – dodaje. Podobne założenia przyświecały In4Log, projektowi opierającemu się na rzeczywistej prezentacji procesów magazynowania i dostosowanych do nich zoptymalizowanych rozwiązań. Dla śledzących tendencje rynkowe klientów, TAROPAK pod względem kompleksowej prezentacji nowych trendów wydaje się więc spełniać swoje zadanie.

Debiuty i sprawdzone formaty
Obok praktycznych prezentacji rozwiązań logistycznych i premier nowości branżowych, uwagę zwiedzających przyciągały liczne wydarzenia edukacyjno-szkoleniowe. Ich szeroki zakres tematyczny był zdecydowanie jednym z głównych atutów TAROPAKU. W trakcie targów można było zasięgnąć informacji na temat działań wspierających sprzedaż, najnowszych trendów branży opakowaniowej i logistycznej, jak i kompleksowych rozwiązaniach dla bezpieczeństwa w przestrzeni magazynowej.

– Wydaje się, że debiutujące w tym roku Forum Bezpieczeństwa w Magazynie było strzałem w dziesiątkę, jeśli chodzi o wykorzystanie najnowszych branżowych trendów – ocenia Paweł Włuka z firmy STILL Polska, partnera technicznego wydarzenia. – Zaangażowanie uczestników w prelekcje i bardzo interesujące, wnikliwe pytania słuchaczy utwierdziły nas w przekonaniu, że kwestia bezpieczeństwa jest jednym z najbardziej aktualnych tematów w sektorze intralogistyki – dodaje.

- Bogaty program wydarzeń towarzyszących to głównie zasługa współpracujących z nami mediów, stowarzyszeń branżowych oraz instytutów, a także wspierających ich działalność partnerów biznesowych. Dziękując za wspaniały efekt wspólnej pracy, śmiało wyrażam nadzieję na jej kontynuację, która zaowocuje jeszcze większą świadomością biznesową branży – czytamy w notce podsumowującej targi z punktu widzenia organizatorów. Ich optymizm zdaje się być w pewnym stopniu uzasadniony. Pod warunkiem reagowania na bieżące trendy, podejmowania tematów najbardziej aktualnych dla rodzimych przedsiębiorców oraz zaakcentowanie merytorycznej strony wydarzenia, TAROPAK ma szansę odgrywać swoją rolę w przyszłości.

Źródło: More&More Marketing
Foto: STILL

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji