W dniu 5 maja służby Parlamentu Europejskiego wydały nowy zestaw "cotygodniowych wyborów" zawierający podsumowanie niektórych niedawnych analiz gospodarczych i finansowych skutków kryzysu COVID-19 oraz kilka zaleceń politycznych przedstawionych przez naukowców oraz instytucje publiczne i prywatne.
W dniu 5 maja Parlament Europejski opublikował cotygodniową aktualizację (w dniu 4 maja 2020 r.) swojej tabeli środków podjętych przez UE lub strefę euro (EA) w celu zwalczania gospodarczych, finansowych i społecznych skutków kryzysu COVID-19.
Ponowne otwarcie portów lotniczych
W dniu 4 maja Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) opublikowała Biuletyn Informacji o Bezpieczeństwie (SIB) 2020-07, zawierający wytyczne dla portów lotniczych w zakresie przygotowania do powrotu do normalnej eksploatacji. Jest to część szerszego projektu mającego na celu zapewnienie wytycznych w różnych dziedzinach lotnictwa.
Stanowisko przemysłu motoryzacyjnego w sprawie planu naprawczego Komisji Europejskiej
W dniu 5 maja cztery stowarzyszenia reprezentujące sektor motoryzacyjny UE (ACEA, CECRA, CLEPA i ETRMA) wydały wspólny dokument przedstawiający stanowisko, w którym wymieniono "25 natychmiastowych i konkretnych zaleceń politycznych" mających na celu pomoc w kształtowaniu politycznej i regulacyjnej reakcji na kryzys COVID-19, zapewnienie pomyślnego ożywienia całej gospodarki i wsparcie perspektywicznego ponownego uruchomienia sektora motoryzacyjnego. Zalecenia te obejmują następujące tematy:
- - Wydanie zharmonizowanych wytycznych dotyczących środków ostrożności w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy
- - Zwolnienie transportu towarów z zamykania granic i dostosowanie środków kontroli granicznej
- - Utrzymanie głównego źródła informacji na temat środków dotyczących granic ustanowionego przez Komisję
- - Udzielanie jednolitych zwolnień z podatku od osób dojeżdżających do pracy za granicą i niezbędnych podróży
- - Rozważenie tymczasowej elastyczności w przepisach dotyczących konkurencji
- - Wykorzystanie elastyczności w zakresie odroczenia oferowanej przez unijny kodeks celny
- - Jak najszybciej otworzyć ponownie przedstawicielstwa handlowe i warsztaty samochodowe
- - Wprowadzenie programów natychmiastowego odnawiania pojazdów dla wszystkich kategorii pojazdów w całej UE
- - Wzmocnienie krajowych programów odnowy z bezpośrednim finansowaniem UE
- - Bezpośrednie unijne narzędzia finansowania ukierunkowane na zamówienia publiczne na nowe pojazdy
- - Rozpoczęcie bez dalszej zwłoki zapowiadanego programu pilotażowego w zakresie pobierania opłat i infrastruktury paliw alternatywnych
- - Przyspieszenie i ułatwienie inwestycji w infrastrukturę cyfrową nowej generacji
- - Odroczenie wszystkich innych niż istotne konsultacji społecznych o co najmniej 2 miesiące.
- - Ocena wpływu kryzysu Covid-19 na prawodawstwo istotne dla przemysłu
- - Uruchomić ponownie proces homologacji typu tak szybko, jak to możliwe
- - Egzekwowanie nadzoru rynku UE nad obowiązującymi przepisami
- - Zaproponowanie ambitnych zmian w dyrektywie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych już w trzecim kwartale 2020 r.
- - Przyspieszenie prac nad wnioskami legislacyjnymi mającymi na celu wspieranie wdrażania paliw niskoemisyjnych i niskoemisyjnych
- - Odzwierciedlenie "Sprawiedliwego przejścia" i ożywienia Covida-19 w programie na rzecz umiejętności
- - Przyspieszenie prac regulacyjnych w zakresie cyfryzacji transportu
- - Zapewnienie ambitnego budżetu programu "Horyzont Europa" w celu wsparcia neutralnego dla klimatu systemu transportu drogowego
- - Wzmocnienie ukierunkowanych na innowacje zamówień publicznych w dziedzinie transportu i mobilności poprzez ESIF
- - Rozszerzenie przyszłych inicjatyw EBI w zakresie mobilności w celu finansowania innowacji
- - Wspieranie podnoszenia i przekwalifikowywania siły roboczej
- - Szybkie ustanowienie sektorowego paktu na rzecz umiejętności dla sektora motoryzacyjnego