Biometria a bezpieczeństwo ładunków

AsstrA
7 sierpnia 2018
Biometria a bezpieczeństwo ładunków
resource_shutterstock
Dane zgromadzone przez FBI dowodzą, że każdego roku dochodzi do kradzieży ładunków wartych 30 miliardów amerykańskich dolarów. Ceny towarów stale rosną, a zagadnienie staje się coraz bardziej złożone. Dążąc do zapewnienia bezpieczeństwa wartościowych ładunków, specjaliści do spraw logistyki korzystają z rozbudowanej technologii zabezpieczeń, która stanowi podstawowe narzędzie w walce z kradzieżą. Spedytorzy są zgodni co do jednego: przyszłość bezpieczeństwa jest tu i teraz. Wiele zaawansowanych rozwiązań, takich jak układy GPS na każdej paczce, identyfikacja z wykorzystaniem fal radiowych i systemy biometryczne są dziś powszechnie stosowane.

Główną rolę w najczęstszym scenariuszu kradzieży ładunków odgrywają nieuczciwi kierowcy. Dzięki systemowi biometrycznemu każdy kierowca może otrzymać specjalny biometryczny dowód tożsamości, który umożliwia dyspozytorom śledzenie skradzionego ładunku poprzez powiązanie go z określonym położeniem geograficznym i pojazdem. Rozwiązania biometryczne pozwalają także na skanowanie i identyfikację dużej liczby osób, co daje pewność, że wyłącznie zaufani kierowcy przewożą ładunek w całym procesie transportu.

Jeden z pierwszych przykładów wykorzystania biometrii w łańcuchu dostaw sięga 1999 r, kiedy w porcie morskim w Rotterdamie zaczęto stosować system rozpoznawania dłoni w celu identyfikacji kierowców ciężarówek wjeżdżających do portu. W ślad za holenderskim portem podążyły inne myślące przyszłościowo firmy, takie jak Ievo Ltd z Newcastle, która zainstalowała czytniki linii papilarnych dla belgijskiej firmy European Horse Services (EHS) zajmującej się transportem jednych z najdroższych koni na świecie. Istnieje wiele sposobów zastosowania rozwiązań biometrycznych w łańcuchach dostaw.
Frank Muller, Wiceprezes Zarządu AsstrA-Associated Traffic AG.
Frank Muller, Wiceprezes Zarządu AsstrA-Associated Traffic AG.
„Towary o wysokiej wartości są bardzo pożądane na czarnym rynku i stanowią szczególnie atrakcyjny cel dla złodziei. Odpowiednie środki zapobiegania kradzieżom dają pewność, że przewożone towary nie staną się łatwym łupem. Spedytorzy coraz częściej liczą na to, że ich operatorzy logistyczni będą pierwszą linią obrony przed kradzieżą, szczególnie jeśli chodzi o towary wartościowe i towary wysokiego ryzyka. Jednak spedytorzy zbyt często polegają na dostawcach, których kwalifikacje nie są zgodne z odpowiednimi normami bezpieczeństwa, wymaganymi przy transporcie tego rodzaju towarów”, zauważa Frank Muller, Wiceprezes Zarządu AsstrA-Associated Traffic AG.

Frank Muller podkreśla, że doskonała reputacja firmy logistycznej zbudowana w oparciu o transport „zwykłych” towarów, nie daje gwarancji, że dana firma ma również doświadczenie, umiejętności  i zapewnia odpowiednie ubezpieczenie, aby transportować również ładunki wysokiej klasy, takie jak na przykład elektronika.

W celu zapewnienia bezpieczeństwa ładunków, AsstrA opracowała unikalne procedury i procesy wykorzystywane podczas transportu towarów uznawanych za wartościowe lub obarczone wysokim ryzykiem. Jesteśmy świadomi, że ładunki są bardzo różne i dlatego w przypadku transportu każdego towaru odpowiednio dostosowujemy adekwatne procedury. Rozwiązania technologiczne oparte na wykorzystaniu aplikacji biometrycznych lub aplikacji „track & trace” umożliwiają nam sprawdzenie statusu przesyłki oraz komentarzy dodanych przez kierowców i dyspozytorów. Dane aplikacje wizualizują informacje dotyczące ładunku, trasy, zdarzenia transportowego oraz punktu zatrzymania lub odbioru / dostarczenia wskazanego na mapie”, wyjaśnia Wiceprezes Zarządu AsstrA.

Dane biometryczne mogą być również zintegrowane z innymi rozwiązaniami w zakresie nawigacji ładunków. Obecnie w europejskim przemyśle transportowym najbardziej pożądanymi rozwiązaniami są systemy „truck & trace”, które wizualizują lokalizację ładunku w czasie rzeczywistym oraz rejestrują jego ruch. Dzięki integracji danych biometrycznych z tego typu systemem nawigacji klienci zyskują większą kontrolę nad swoim ładunkiem.

„Kluczowym czynnikiem gwarantującym bezpieczeństwo ładunku podczas transportu jest pojazd wyposażony w specjalne systemy i telemetrię. Zazwyczaj takie pojazdy zapewnia przewoźnik współpracujący z dostawcą usług logistycznych. Od strony logistyki najbardziej efektywne sposoby zabezpieczenia ładunku to ścisłe przestrzeganie wewnętrznych protokołów operacyjnych i standardów bezpieczeństwa, zdalne śledzenie pojazdów ciężarowych oraz ocena przeszkód powstałych na trasie transportu w czasie rzeczywistym za pomocą narzędzi takich jak systemy „track & trace” używanych obecnie w AsstrA”, komentuje Vitaly Lazovsky, 
Vitali Lazovskiy,Kierownik ds. bezpieczeństwa łańcucha dostaw w AsstrA-Associated Traffic AG.
Vitali Lazovskiy,Kierownik ds. bezpieczeństwa łańcucha dostaw w AsstrA-Associated Traffic AG.


Elektroniczne śledzenie ładunku usprawnia również intermodalny transport towarów. Przewozy z wykorzystaniem transportu drogowego, morskiego i lotniczego wymagają znacznego zaangażowania ludzi, co stanowi dodatkowe wyzwanie dla bezpieczeństwa ładunku. Wyższy poziom bezpieczeństwa można osiągnąć poprzez integrację technologii biometrycznych z systemami monitorowania ładunku.

Odpowiedzialność na każdym etapie operacji logistycznych to nie przywilej - to konieczność. Rozwiązania technologiczne w zakresie bezpieczeństwa ładunku, takie jak systemy „track & trace”, inteligentne zamki, w jakie wyposażone są pojazdy, a nawet systemy biometryczne do autoryzacji personelu, zostały już docenione przez specjalistów z branży. Należy podkreślić, że najpopularniejsze rodzaje wartościowych ładunków są często zamawiane przez klientów online. Są to głównie laptopy, telefony komórkowe, kosmetyki, perfumy, modne artykuły i sprzęt gospodarstwa domowego. Skoro globalni sprzedawcy detaliczni skutecznie wykorzystują dane biometryczne w swoich działaniach związanych ze sprzedażą, marketingiem i dystrybucją, dostawcy usług transportowych nie mogą pozostać w tyle. Łańcuchy dostaw wartościowych ładunków są ze sobą połączone, dlatego też przemysł logistyczny wykorzystuje technologie takie jak biometria w nieco inny sposób”, zauważa Vitaly Lazovsky.

Globalna analiza branży detalicznej przeprowadzona przez firmę Juniper Research wskazuje na znaczny wzrost wykorzystania systemów biometrycznych podczas płacenia za towary za pomocą urządzeń mobilnych. Szacuje się, że 2 miliardy osób używa podczas zakupów technologii mobilnych. Konsumenci oczekują, że będą w stanie śledzić proces dostawy w czasie rzeczywistym po zapłaceniu za swoje towary. Według takiego scenariusza sprzedawcy detaliczni mogą zaspokajać potrzeby swoich klientów jedynie poprzez silną współpracę i komunikację z partnerami logistyczny.

AsstrA
Foto: AsstrA
 

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji