Bezpieczeństwo operatora

28 marca 2011
Bezpieczeństwo operatora
Bezpieczeństwo operatora

W dużych organizacjach gospodarczych ocenę ryzyka zawodowego mogą przeprowadzić kompetentni pracownicy, specjaliści BHP oraz zewnętrzni eksperci. W ocenie ryzyka zawodowego pomocne są stosowne przepisy ale nie powinno zabraknąć zasad zdrowego rozsądku, przy zabezpieczaniu stanowiska pracy. W transporcie wewnątrzzakładowym w magazynach i centrach dystrybucji, operator wózka widłowego siedząc wewnątrz wózka jest bezpieczny. Na czym zatem skupić powinna się ocena ryzyka zawodowego operatora wózka widłowego? Pasy bezpieczeństwa, są już standardem w wyposażeniu wózków widłowych, zatrzymują operatora na fotelu w krytycznych sytuacjach jak w samochodzie. Samochody mają drzwi, są również wózki widłowe z kabinami, jednak duża populacja wózków widłowych nie posiada kabin zamkniętych. Rozwiązaniem, jest zastosowanie systemów bezpieczeństwa, które zabezpieczają operatora przed niepożądanymi zachowaniami w sytuacji zagrożeń.

                     

Still_zabezp_HSM.jpg
Still_zabezp_HSM.jpg

Na rynku polskim kultura bezpiecznej pracy jeszcze nie przebiła się do świadomości zarządzających i pracodawców, dopóki nie stanie się tragedia, to problemu nie ma. Nasz rynek nie jest tak bogaty i zorganizowany jak rynki zachodniej europy, niemniej, w bezpieczeństwo warto inwestować zawsze, a najlepszym lekarstwem jest profilaktyka i zapobieganie. Niewiele firm oferuje na naszym rynku profesjonalna rozwiązania , jedną z nich jest firma HSM Polska, która jest przedstawicielem niemieckiego producenta systemów ochrony operatorów wózków widłowych, firmy HSM GmbH.

Firma posiada w swojej ofercie specjalne systemy zabezpieczeń, które w znaczący sposób zwiększają poziom bezpieczeństwa biernego operatora. Urządzenia są przystosowane do wszystkich typów czołowych wózków widłowych m.in. Still, Linde, Jungheinrich, Toyota, Hyster, Yale. Systemy bezpieczeństwa spełniają wymagania unijnej dyrektywy bezpieczeństwa nr 2006/42/WE.
Urządzenia możemy podzielić na trzy grupy konstrukcyjne:

  • GBS-E – inteligentny system pasa bezpieczeństwa;
  • HRS-E/ERS – unoszona do góry rama ochronna;
  • Protector/Sun Protector – bramki stanowiące odpowiednik drzwi.


Wszystkie urządzenia wyposażone są w immobiliser, co uniemożliwia korzystanie z wózków wtedy, gdy nie są w pełni zamknięte. Wielu operatorów lekceważy zasady bezpieczeństwa, dlatego wskazane jest stosowanie rozwiązań, które „nauczą” właściwych zachowań. Taka rolę niewątpliwie wypełnia GBS-E –

HSM_blok_foto2.jpg
HSM_blok_foto2.jpg
inteligentny system pasa bezpieczeństwa. Jest to połączenie pasa bezpieczeństwa z ramą ochronną, które dzięki swojej konstrukcji wymusza jazdę z prawidłowo zapiętym pasem. Uniemożliwia ono jazdę zpasem zapiętym za fotelem operatora, co jest nagminną praktyką w transporcie wewnętrznym. System montowany jest za pomocą uchwytów do ramy ochronnej i pokrywy baterii trakcyjnej/silnika spalinowego.
HRS-E/ERS – otwierana do góry rama ochronna znajdująca się po obu stronach operatora, zależnie od konstrukcji może być zamontowana do fotela operatora (wersja Mono) lub za pomocą uchwytów, do wsporników kabiny (wersja DUO). System ERS jest zintegrowany z hamulcem ręcznym, co stanowi dodatkowe zabezpieczenie przed niekontrolowanym zsunięciem się wózka z rampy lub innej pochyłości. Protector , to system składanych, poprzecznych ramion oraz systemu regulacji kąta
HSM_foto6.jpg
HSM_foto6.jpg
nachylenia może być zainstalowane na praktycznie każdym wózku widłowym. To zabezpieczenie montuje się na słupku lub na istniejących otworach zawiasów. Dodatkowym elementem zwiększającym skuteczność systemu jest odblaskowe oznakowanie oraz możliwość podłączenia świateł ostrzegawczych. Zabezpieczenie Sun-Protector przeznaczone jest do wszystkich wózków z kabiną. Rozwiązanie to doskonale sprawdza się w okresie letnim, kiedy tradycyjne drzwi od kabiny mogą być zastąpione przez barierki typu Sun-Protector. Jako dodatkowe wyposażenie stosuje się elementy odblaskowe, zwiększające widzialność wózka przy ograniczonej widoczności (np. niedoświetlony magazyn).

Ergonomia i komfort pracy oraz bezpieczeństwo operatora, to podstawowe wytyczne w nowoczesnych konstrukcjach wózków widłowych, niemniej nie wszystkie rozwiązania związane z zabezpieczeniem stanowiska pracy operatora można wprowadzić na etapie produkcji. Wózki widłowe pracują w bardzo różnych środowiskach i dopiero właściwa ocena ryzyka zawodowego w konkretnym miejscu i czasie pozwala na dopasowanie odpowiednich zabezpieczeń.
Red. Foto Log4.pl HSM Polska

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji