W dużych organizacjach gospodarczych ocenę ryzyka zawodowego mogą przeprowadzić kompetentni pracownicy, specjaliści BHP oraz zewnętrzni eksperci. W ocenie ryzyka zawodowego pomocne są stosowne przepisy ale nie powinno zabraknąć zasad zdrowego rozsądku, przy zabezpieczaniu stanowiska pracy. W transporcie wewnątrzzakładowym w magazynach i centrach dystrybucji, operator wózka widłowego siedząc wewnątrz wózka jest bezpieczny. Na czym zatem skupić powinna się ocena ryzyka zawodowego operatora wózka widłowego? Pasy bezpieczeństwa, są już standardem w wyposażeniu wózków widłowych, zatrzymują operatora na fotelu w krytycznych sytuacjach jak w samochodzie. Samochody mają drzwi, są również wózki widłowe z kabinami, jednak duża populacja wózków widłowych nie posiada kabin zamkniętych. Rozwiązaniem, jest zastosowanie systemów bezpieczeństwa, które zabezpieczają operatora przed niepożądanymi zachowaniami w sytuacji zagrożeń.
Na rynku polskim kultura bezpiecznej pracy jeszcze nie przebiła się do świadomości zarządzających i pracodawców, dopóki nie stanie się tragedia, to problemu nie ma. Nasz rynek nie jest tak bogaty i zorganizowany jak rynki zachodniej europy, niemniej, w bezpieczeństwo warto inwestować zawsze, a najlepszym lekarstwem jest profilaktyka i zapobieganie. Niewiele firm oferuje na naszym rynku profesjonalna rozwiązania , jedną z nich jest firma HSM Polska, która jest przedstawicielem niemieckiego producenta systemów ochrony operatorów wózków widłowych, firmy HSM GmbH.
Firma posiada w swojej ofercie specjalne systemy zabezpieczeń, które w znaczący sposób zwiększają poziom bezpieczeństwa biernego operatora. Urządzenia są przystosowane do wszystkich typów czołowych wózków widłowych m.in. Still, Linde, Jungheinrich, Toyota, Hyster, Yale. Systemy bezpieczeństwa spełniają wymagania unijnej dyrektywy bezpieczeństwa nr 2006/42/WE.
Urządzenia możemy podzielić na trzy grupy konstrukcyjne:
Wszystkie urządzenia wyposażone są w immobiliser, co uniemożliwia korzystanie z wózków wtedy, gdy nie są w pełni zamknięte. Wielu operatorów lekceważy zasady bezpieczeństwa, dlatego wskazane jest stosowanie rozwiązań, które „nauczą” właściwych zachowań. Taka rolę niewątpliwie wypełnia GBS-E –
Ergonomia i komfort pracy oraz bezpieczeństwo operatora, to podstawowe wytyczne w nowoczesnych konstrukcjach wózków widłowych, niemniej nie wszystkie rozwiązania związane z zabezpieczeniem stanowiska pracy operatora można wprowadzić na etapie produkcji. Wózki widłowe pracują w bardzo różnych środowiskach i dopiero właściwa ocena ryzyka zawodowego w konkretnym miejscu i czasie pozwala na dopasowanie odpowiednich zabezpieczeń.
Red. Foto Log4.pl HSM Polska