Intralogistyka - najważniejsze trendy 2013

Wojciech Podsiadły
Intralogistyka - najważniejsze trendy 2013
Intralogistyka - najważniejsze trendy 2013

Oszczędność dzięki innowacjom
Kwestia oszczędnej eksploatacji była w mijającym roku odmieniana przez wszystkie przypadki. Ze względu na wciąż jeszcze żywy w pamięci kryzys, decydując się na rozbudowę parku maszynowego, inwestorzy myśleli przede wszystkim kategoriami minimalizacji kosztów. Producenci wyszli naprzeciw tym potrzebom, wykorzystując w służbie oszczędności najnowsze technologie. Upowszechniły się i trafiły do seryjnej produkcji wózki o napędzie hybrydowym. Wykorzystują one takie rozwiązania, jak dużej mocy kondensatory gromadzące energię odzyskaną z hamowania i systemy inteligentnego sterowania napędem. Zastosowane technologie pozwalają na obniżenie kosztów eksploatacji o 30%.
Nowe możliwości wpisały się w żywą dyskusję o obniżeniu emisji dwutlenku węgla. Wraz z redukcją spalania, naturalnie zmniejsza się ilość wytwarzanych zanieczyszczeń. Hybrydy będą zapewne zyskiwać więc na znaczeniu w najbliższych latach, gdy wyklarują się polityczno-ekologiczne oczekiwania wobec przemysłu.

Renesans wózków używanych
Z podobnych przyczyn rośnie również zainteresowanie używanymi maszynami. Jak wynika z raportu Warehouse Monitor, ponad 40% przedsiębiorców wyraziło chęć zakupu odnowionych wózków widłowych, które spełniałyby standardy jakości i bezpieczeństwa. Te nastroje przekładają się na strukturę popytu. - Na każde dwa sprzedawane nowe pojazdy przypada jeden używany – informuje Marco Riewe, Szef Działu Wynajmu i Wózków Używanych STILL GmbH. – Każdego roku liczba odnowionych przez nas wózków widłowych sięga nawet 25 tysięcy – dodaje.
Pozwala to na wyposażenie zakładu w konieczne zasoby w przy znacznie niższych kosztach. Na tym gruncie rozwijały się w 2013r. różnorodne formy finansowania parku maszynowego – od zaliczkowej płatności za roboczogodziny, po wynajem i leasing.

Technologie mobilne i systemy flotowe
W 2013 mogliśmy obserwować również wzrost zainteresowania wykorzystaniem w branży technologii mobilnych. Popularyzacja tabletów i smartfonów skłoniła producentów rozwiązań intralogistycznych do wykorzystania potencjału tych urządzeń. W branżowych konkursach doceniano aplikacje zarządzania flotą, pozwalające na zautomatyzowany monitoring eksploatacji poszczególnych maszyn i optymalizację ich użytkowania. Powstały również programy, dzięki którym można na bieżąco sprawdzać stan techniczny wózka i w razie potrzeby informować o nim serwisantów.

Fot._STILL__2_.jpg
Fot._STILL__2_.jpg

Godnym odnotowania sposobem wykorzystania tabletów są również programy wspomagające sprzedaż. Przykładem może być nagrodzona w konkursie Red Dot Best of the Best aplikacja umożliwiająca wyszukiwanie dopasowanych do potrzeb użytkownika pojazdów i zapoznanie się z ich parametrami technicznymi. Za jej pośrednictwem dostępne są dotyczące wózków materiały interaktywne oraz wizualizacje wnętrza kabiny operatora.

Radiowe wspomaganie
Obok powyższych, jednym z najważniejszych trendów wymienianych podczas Hamburg Intralogistics Summit był wzrost popularności technologii RFID. Poświęcony był jej również cały blok podczas V Ogólnopolskiego Kongresu Magazynowania i Logistyki Modern Warehouse.
Dziś systemy identyfikacji radiowej wykorzystywane są jako sposób kierowania pracą inteligentnych wózków – do automatycznego zwalniania w szczególnie niebezpiecznych miejscach czy kontroli ruchu jednokierunkowego. Znajdują zastosowanie również w lokalizowaniu pojazdów i towarów w magazynie, pozwalając na ich śledzenie w czasie rzeczywistym.

Poprawa koniunktury
Istnieje kilka przesłanek pozwalających twierdzić, że 2013 był w dla polskiej branży logistycznej bardzo udany. Od kwietnia do listopada nieprzerwanie rósł indeks PMI interpretowany jako wskaźnik koniunktury w przemyśle. Według danych portalu stooq, przez 7 miesięcy wzrósł on z 46,9 do 54,4 punktów, osiągając wartość najwyższą od niemal dwóch lat. Dodatkowo, jak donosi Puls Biznesu, po 23% spadku sprzedaży opon ciężarowych w 2012r., w mijającym roku mogliśmy obserwować jej stabilny, stopniowy wzrost. Po dziesięciu miesiącach 2013r. dynamika popytu była wyższa o prawie 10% w porównaniu do analogicznego okresu 2012r. Wygląda więc na to, że branża transportowa odmroziła środki na inwestycje.
Rok 2013 upłynął pod znakiem poszukiwania sposobów optymalizacji i obniżenia kosztów eksploatacji. Przyniósł wiele innowacji, ciekawych inspiracji i nadzieję na dalszą poprawy koniunktury. Oby nadchodzący rok był co najmniej równie udany.

Wojciech Podsiadły
InplusPR
Foto: Still

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji