Drony kurierskie – jeszcze science fiction, czy już rzeczywistość?

Anna Wanat
Drony kurierskie – jeszcze science fiction, czy już rzeczywistość?
Drony kurierskie – jeszcze science fiction, czy już rzeczywistość?

Moda na drony
Drony to obecnie bardzo modna technologia. Stosowane są przez pasjonatów do robienia zdjęć i nagrań w miejscach trudnodostępnych dla człowieka, stosują je media, ale pomysłów do ich wykorzystania jest znacznie więcej i to nie tylko w sferze marzeń. Znany jest również przypadek zastosowania tej technologii jako wsparcia misji poszukiwawczo – ratunkowej w Kanadzie.

Drony w rynku usługowym
Tutaj też nie jest to nowość, chociaż jak dotąd w większości drony są dopiero w fazie przeprowadzania testów. Są już jednak takie firmy, które stosują tę technologię, jak na przykład firma Sodexo On-site Services, świadcząca usługi dla rynku nieruchomości, która z początkiem września włączyła do swojej oferty DRONA SDX, mającego zrewolucjonizować szybkość i precyzyjność wielu codziennych zadań związanych z obsługą nieruchomości.

Bezzałogowe statki latające dla logistyki
W tym przypadku, podobnie jak między innymi w ratownictwie, zastosowanie technologii w postaci dronów ma szansę zrewolucjonizować rynek tego typu usług, oraz znacząco wpłynąć na realizację dostaw.
Jako pierwszy o planach zastosowania bezzałogowców poinformował Amazon, ale w kwestii wprowadzenia ich do oferty usług kurierskich został wyprzedzony przez firmę DHL, która pod koniec września tego roku uruchomiła projekt pilotażowy, polegający na transporcie leków i innych pilnie potrzebnych towarów w określonych godzinach dnia i w weekendy na wyspę Juist na Morzu Północnym. Na razie jednak to tylko testy, a wykorzystanie drona kurierskiego w realizacji innych usług pozostaje ciekawą alternatywą na przyszłość.

dhl_paketkopter_juist_boden.jpg
dhl_paketkopter_juist_boden.jpg

Drony w polskiej przestrzeni powietrznej a uwarunkowania prawne
Latanie dronem jest możliwe bez zezwoleń, jeśli jego loty mają charakter rekreacyjny bądź sportowy, odbywają się w zasięgu wzroku operatora i urządzenie z całym wyposażeniem nie waży więcej, niż 25 kg. Ważne jest również to, że przy spełnieniu powyższych warunków, loty takie mogą się odbywać tylko w niekontrolowanej przestrzeni powietrznej (klasa G, sięgająca od ziemi do ok 3000m nad ziemią), z wyłączeniem wszelkich elementów nieklasyfikowanych i kontrolowanych, które mogą znajdować się w przestrzeni G.
Dostawy za pomocą bezzałogowców zaliczają się do lotów komercyjnych, do ich wykonywania niezbędne jest uzyskanie odpowiedniego certyfikatu UAVO, wydawanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Ponieważ loty wykonywane by były bez widoczności z ziemi, czyli przy użyciu sprzętu FPV (First Person View – widok z kamery umieszczonej na dronie), tak jak w przypadku innych statków powietrznych operujących w warunkach IFR (lot na instrumenty)/VFR (lot z widocznością), wymagane jest wyposażenie drona w urządzenia do nawigacji i komunikacji (transponder i łączność radiowa), a lot realizowany musi być według planu. W przypadku, gdyby dron przekroczył granicę wagi 25 kg, konieczne jest również uzyskanie stosownego pozwolenia, wydanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Loty FPV – możliwe, czy nie?
Prawo wykonywania takich lotów w zasadzie nie zabrania, ponieważ każdy ma równe prawa do przestrzeni powietrznej na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Oznacza to, że każdy może się zgłosić do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej z wnioskiem o wydzielenie specjalnej strefy powietrznej Exercise Area na loty bez widoczności. Jeśli taką zgodę uzyska, może takie loty wykonywać.

Dostawy za pomocą dronów w Polsce – realna możliwość?
Zapewne jeszcze sporo czasu minie, zanim ten sposób dostaw zamówień do klienta zostanie zastosowany na szerszą skalę. Testy są jak dotąd przeprowadzane w innych krajach Europy, ale w przyszłości, jeśli zostaną wydane odpowiednie zezwolenia, a testy zostaną pozytywnie zakończone, kto wie, czy i na polskim niebie nie zagoszczą drony dostarczające zamówione towary w czasie do 30 minut.

Anna Wanat
Foto: DHL
Na podstawie: www.swiatdronow.pl, www.gadzetomania.pl , www.biznes.newseria.pl

 

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji