Polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP coraz częściej decydują się na wynajem długoterminowy, zastępując nim inne formy finansowania samochodów. 58% z nich uważa, że wynajmowanie pojazdów daje poczucie większej wolności w prowadzeniu biznesu – wynika z badania Wolność w Biznesie, zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Raiffeisen Leasing. Popularność tej usługi wśród MŚP potwierdzają także najnowsze wyniki zaprezentowane przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów.
Z danych opublikowanych przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów wynika, że rynek wynajmu długoterminowego (CFM) w Polsce stale rośnie. Tempo wzrostu branży w III kwartale 2016 r. wyniosło 11%. Na wciąż rosnącą popularność wynajmu długoterminowego wśród polskich przedsiębiorców wskazuje coraz większy udział branży w całkowitej sprzedaży nowych aut firmowych. W III kwartale 2016 roku w wynajmie długoterminowym znalazł się co piąty (19,8%) nowy samochód osobowy zakupiony przez polskie firmy, czyli łącznie ponad 12,8 tys. aut. Wysokie tempo wzrostu rynku CFM wynika w dużej mierze z faktu, że z wynajmu długoterminowego coraz częściej korzystają nie tylko duże przedsiębiorstwa, ale i klienci z sektora małych i średnich firm, których wg danych GUS jest obecnie ok. 1,8 mln.
Wynajem długoterminowy oczami MŚP
Z badania opinii „Wolność w biznesie” przeprowadzonego przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia wynika, że wynajem długoterminowy jest jedną z usług finansowych, które znacznie ułatwiają polskim MŚP prowadzenie biznesu. Aż 58% ankietowanych przedsiębiorców zadeklarowało, że możliwość wynajmowania samochodu w stałym abonamencie daje im poczucie wolności.
– Wynajem długoterminowy jest dla MŚP szczególnie atrakcyjny, ponieważ gwarantuje sporą oszczędność czasu. Ponadto minimalizuje obowiązki administracyjne związane z obsługą parku samochodów służbowych oraz umożliwia kontrolę budżetu przeznaczonego na obsługę pojazdów – tłumaczy Szymon Raczkowski, Regionalny Dyrektor Sprzedaży CFM, w Raiffeisen Leasing
Polski CFM coraz bliżej zachodnich trendów
Rosnącej popularności wynajmu wśród MŚP sprzyja również zmiana mentalności właścicieli firm, którzy coraz częściej wolą z auta korzystać niż je posiadać. Ponadto polska branża CFM, wzorem europejskich potentatów, coraz bardziej otwiera się na małe i średnie przedsiębiorstwa, dostosowując swoją ofertę do wymagań tej grupy odbiorców.
– Rynek wynajmu długoterminowego w Polsce ma bardzo duży potencjał. W niektórych krajach Europy Zachodniej samochody w wynajmie stanowią prawie 80% wszystkich kupowanych aut. Dotyczy to zwłaszcza rynku niemieckiego, gdzie jest on oferowany znacznie dłużej niż w Polsce – wyjaśnia Szymon Raczkowski, Regionalny Dyrektor Sprzedaży CFM w Raiffeisen Leasing – Obserwując coraz większą popularność tej usługi wśród polskich MŚP, można spodziewać się, że w najbliższych latach nastąpi kolejny dynamiczny wzrost liczby wynajmowanych pojazdów. A polski rynek dołączy do grona najbardziej rozwiniętych rynków CFM w krajach Europy Zachodniej – dodaje ekspert.
Źródło: Raiffeisen Leasing
Foto: Raiffeisen Leasing