Ordynacja podatkowa[1] przewiduje zwrot nadpłaty podatku przez urzędy skarbowe w jednej z dwóch form:
Podatnik, który nie jest zobowiązany do posiadania rachunku bankowego, ma prawo dokonać wyboru zwrotu nadpłaconego podatku między formą bezgotówkową a gotówkową. W przypadku zwrotu dokonanego za pośrednictwem operatora pocztowego - za dzień zwrotu nadpłaty uważa się dzień nadania przekazu pocztowego, zaś kosztami tej operacji obciążany jest podatnik, o które pomniejszana jest wartość nadpłaty. W praktyce urzędy skarbowe korzystają z usług jednego operatora pocztowego, tj. Poczty Polskiej S.A., która inkasuje od nich – z pieniędzy danego podatnika – kwotę 5,20 zł + 1% wartości przekazu od kwoty nadpłaty. W sytuacji, gdy podatnik nie wskaże wybranej formy zwrotu nadpłaconego podatku, urząd skarbowy nadpłatę przekazuje za pośrednictwem Poczty Polskiej w formie przekazu pocztowego na koszt podatnika. Podatnik, któremu przysługuje zwrot nadpłaconego podatku w wysokości np. 500 zł poniesie koszty jego zwrotu przekazem pocztowym w wysokości 10,20 zł (5,20% + 1%), a więc w rzeczywistości otrzyma tylko 489,80 zł. Zgorzelski zachęca Ministra Finansów do wypracowania zmian w tym procesie.
- Praktyka zamawiania usług doręczeń kwot przekazów na zasadach przetargu publicznego prowadzi do stanu, w którym ceny takich usług zamawianych np. przez KRUS-y oraz MOPS-y są zdecydowanie niższe niż ceny publikowane w cenniku detalicznym Poczty Polskiej – zauważa Zgorzelski. Zwraca też uwagę na to, że kosztami doręczania zwrotu podatku obciążany jest podatnik. I dlatego proponuje dwa rozwiązania.
- Wybór operatora pocztowego w postępowaniu przetargowym na wykonywanie usługi doręczenia zwrotu kwot nadpłaty w formie gotówkowej na podstawie ustawy Prawo pocztowe (przekaz pocztowy)[2] oraz ustawy o Usługach płatniczych (przekaz pieniężny)[3], bądź możliwość wyboru operatora pocztowego przez beneficjenta przekazu, który ponosi koszt usługi. Na rozwiązaniach tych skorzystają podatnicy, których dobro winno stanowić w tej sytuacji cel nadrzędny – twierdzi Zgorzelski. Stąd propozycja wprowadzenia korzyści dla obywateli zgodnie z zasadami wolnego rynku oraz wypracowania rozwiązań służących podatnikom.
Źródło: OZPNOP
Foto: OZPNOP
[1]_Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. 2012, poz. 749 ze zm.).
[2]_Ustawa Prawo pocztowe z dnia 23 listopada 2012 roku (Dz.U. 2012, poz. 1529)
[3]_Ustawa o Usługach płatniczych z dnia 19 sierpnia 2011 roku (Dz.U. 2011, Nr 199, poz. 1175 ze zm.)