Umowy serwisowe a optymalizacja procesów logistycznych

Adam Galek
Umowy serwisowe a optymalizacja procesów logistycznych
Umowy serwisowe a optymalizacja procesów logistycznych

 

Należy zwrócić uwagę również na fakt, że w przypadku regałów wysokiego składowania praktycznie niemożliwe jest zastąpienie wózka widłowego pracą ludzką, co w przypadku awarii może oznaczać całkowite zatrzymania działań. Dlatego też ważne jest aby sprzęt magazynowy był we właściwy sposób serwisowany.

Na rynku można spotkać kilka rozwiązań w tym zakresie. Jednym z nich jest wynajem długoterminowy wózka widłowego (całkowity outsourcing sprzętu), gdy dostawca gwarantuje dostępność i sprawność urządzenia na umówione motogodziny za określoną stawkę. Innym – tzw. usługa full-serwis, kiedy to my jesteśmy właścicielem wózka, a dostawca gwarantuje utrzymanie jego sprawności za zryczałtowaną opłatę miesięczną (czasami motogodzinową). Skrajną sytuacją jest, gdy wózek serwisujemy dopiero wówczas, kiedy nastąpi awaria/usterka).

Tradis_wozki.JPG
Tradis_wozki.JPG
Porównując powyższe rozwiązania, z punktu widzenia budżetu dwa pierwsze są przewidywalne, w przeciwieństwie do trzeciego. Natomiast patrząc na te rozwiązania z punktu widzenia kompetencji osób opiekujących się w naszej organizacji wózkami widłowymi, ostatnie rozwiązanie wymaga dużej wiedzy z tego obszaru. W tym miejscu należy sobie zadać pytanie: Czy nasi pracownicy są w stanie być równorzędnymi fachowcami do pracowników serwisów wózkowych?” W mojej ocenie w znacznej większości przypadków jest to nierealne. Pomimo najszczerszych chęci naszego pracownika opiekującego się sprzętem musimy przyznać, że nie ma on porównywalnego dostępu do wiedzy, jaką mają pracownicy serwisów wózkowych. W związku z tym, szczególnie w wielu oddziałowych organizacjach, wartym rozważenia jest wynajem długoterminowy lub całkowity outsourcing serwisu naszego sprzętu w zamian za zryczałtowaną opłatę miesięczną oraz gwarancję sprawności urządzeń.

Oczywiście w przypadku tego typu umów należy zwrócić szczególną uwagę na kwestie związane z odpowiedzialnością dostawcy np. czasy reakcji, napraw, sprzętu zastępczego. Z punktu widzenia użytkownika wózków magazynowych zainteresowanego tego typu współpracą istotne jest to, żeby mieć możliwość wyboru usługodawcy. Przez wiele lat tego typu współpracę oferowali głównie markowi dostawcy wózków widłowych. Natomiast należy zauważyć, że w ostatnim czasie pojawiło się (i pewnie będzie przybywać) kilka firm „nie markowych” oferujących współpracę opartą o tzw. full-serwis (np. PGS – Polska Grupa Serwisowa Sp. z o. o). Przewagą takich firm jest to, że mogą opiekować się różnymi markami wózków (w przeciwieństwie do większości renomowanych dostawców), co jest istotne, gdy flota pochodzi od różnych producentów. Dzięki zwiększającej się konkurencji w tym obszarze wyraźnie daje się zauważyć spadek cen za tego typu usługi.

Adam Galek
Dyrektor Logistyki Tradis
Foto: Tradis

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji