Teoria na kursach dla operatorów wózków – konieczność, czy niepotrzebna strata czasu?

Anna Wanat
Teoria na kursach dla operatorów wózków – konieczność, czy niepotrzebna strata czasu?
Teoria na kursach dla operatorów wózków – konieczność, czy niepotrzebna strata czasu?

Co operator wiedzieć powinien?
Aby móc dobrze wykonywać swoje obowiązki, operator powinien posiadać dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu specyfikacji technicznych wózków, zasad bezpiecznej pracy z nimi, a także wiedzę w zakresie ładunkoznawstwa, ze względu na bezpośredni kontakt z przemieszczanym ładunkiem.

Podstawowy zakres kursu teoretycznego, wraz z podziałem godzinowym na każdy obszar tematyczny, powinien prezentować się w następujący sposób:
     •  Typy stosowanych wózków jezdniowych – 4h
     •  Budowa wózków jezdniowych – 8h
     •  Czynności operatora przed rozpoczęciem, w trakcie oraz po zakończeniu pracy – 15h
     •  Wiadomości z zakresu ładunkoznawstwa – 6h
     •  Bhp – 8h
     •  Wiadomości o dozorze technicznym – 3h
     •  Razem - 44h 

Część teoretyczna kursów w praktyce
Praktyka pokazuje, że szkolenia w całości, razem z częścią praktyczną, bywają ograniczane do jednego dnia, gdzie na teorię zostaje godzina – dwie. Biorąc pod uwagę, że zgodnie z przepisami tylko na przedstawienie typów stosowanych wózków jezdniowych powinno przeznaczyć się cztery godziny, jak to by mogło być możliwe, aby wszystkie istotne kwestie przedstawić w czasie tak znacznie okrojonym?
Z rozmów z operatorami można się dowiedzieć, że część teoretyczna kursu jest bardzo często pomijana lub znacznie ograniczana, a wymagana treść przedstawiana jest w postaci krótkich prezentacji bądź filmików. Najczęściej ogranicza się to jednak do podania lakonicznych informacji, niewnoszących niczego istotnego do świadomości operatorów. Ponadto pojawiają się co prawda materiały szkoleniowe, zawierające stosowne informacje, jednak najczęściej są one rozdawane kursantom i na tym kończy się nauka.

fot1.JPG
fot1.JPG

Wiedza teoretyczna niezbędna do rozpoczęcia praktyki
Aby operatora móc dopuścić do części praktycznej kursu, powinno się przekazać mu wszelkie informacje niezbędne do operowania wózkiem. Wsiadając do kabiny wózka, operator powinien mieć świadomość, na jakim rodzaju pojazdu pracuje, jak go obsługiwać, jakie czynności powinien podjąć przed rozpoczęciem pracy, w jej trakcie oraz po jej zakończeniu. Tylko na przekazanie informacji odnośnie niezbędnych czynności związanych z obsługą wózka powinno się przeznaczyć 15 godzin, a tymczasem zdarza się, że nawet cały kurs wraz z egzaminem trwa krócej. W konsekwencji wygląda to tak, że przy okrojeniu części teoretycznej, kursanci nie posiadają nawet podstawowej wiedzy na temat pracy z wózkiem, w wyniku czego pojawiają się przypadki prowadzenia wózka z uniesionymi widłami, a taka praktyka stwarza później poważne zagrożenie przy pracy z rzeczywistymi ładunkami w magazynach.

Co można zrobić?
Z jednej strony niedopuszczalne powinno być takie podejście do prowadzonych szkoleń jak ma to miejsce obecnie, z drugiej jednak pozostaje świadomość, że jeśli teoria prezentowana będzie w przepisowym trybie 44 godzin ale w postaci nieinteresujących długich wykładów, również nie przyniesie to wymiernych efektów. Rozwiązaniem mogłoby być znalezienie takiej formy, aby w przystępny, niezniechęcający kursanta sposób, przedstawić wszystkie wymagane treści, ponieważ ich niezbędność nie ulega wątpliwości.

Anna Wanat
Foto: Log4.pl

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji