Wartość netto leasingu wózków widłowych za trzy kwartały bieżącego roku wyniosła 228,57 mln PLN i bardzo znacząco zbliżono się do tego co było w roku ubiegłym( 234 mln zł). W tej chwili zapewne przekroczono już ten „kryzysowy” wynik, co zwiastuje trwały trend na rynku, pomimo negatywnych wieści ze świata.
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych ZPL
Wyraźnie widoczne jest znaczne odbicie branży wózków widłowych, która dotkliwie odczuła kryzys i chociaż do najlepszych czasów jeszcze daleko, to dostawcy są zadowoleni. W większości firm leasingowych III kwartał br. jest bardzo dobry, wartość umów leasingowych wzrosła do poziomu 90,9 mln PLN netto, utrzymując stały wzrost z kwartału na kwartał (I kw. 57,87 mln zł.; II kw. 79,80 mln zł). Ilość wózków widłowych w leasingu w IIi kwartale 2011r. wyniosła 1045 sztuk, tutaj jest nieznaczny spadek w stosunku do II kwartału ( 1104 sztuki), jednak więcej niż w I kwartale br.( 906 szt.).
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych ZPL
Zwiększyła się liczba firm leasingowych, które leasingowały wózki widłowe, w poprzednim II kwartale było ich 20, w trzecim kwartale dołączyły trzy firmy i 23 firm leasingowe uwzględnione są w zestawieniu sprzedaży. Zmienił się również „układ sił” w czołówce pięciu firm leasingujących wózki widłowe, na czele jest ING Lease Polska Sp. z o.o., którego wartość leasingu wynosi 16,60 mln zł, drugie miejsce zajmuje Raiffeisen Leasing Polska Sp. z o.o., wartość leasingu wyniosła 10,46 mln zł, na trzecim miejscu jest Europejski Fundusz Leasingowy S.A. z umowami leasingu wartości 9,64 mln zł, czwarte miejsce zajmuje IKB Leasing Polska Sp. z o.o., wartość leasingu 9,03 mln zł, na piątym miejscu uplasował się SG Equipment Leasing Polska Sp. z o.o., którego wartość umów leasingu wyniosła 8,69 mln zł. Największą wartość umów leasingowych zanotowała firma ING Lease Polska, jednak pod względem ilości wyleasingowanego sprzętu plasuje się na dziesiątej pozycji.
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych ZPL
Czołówka firm leasingujących wózki widłowe, w kategorii ilościowej sprzedaży przedstawia się następująco, na czele jest Europejski Fundusz Leasingowy S.A z ilością 280 wózków widłowych ( o 115 wózków więcej do II kw.), drugie miejsce zajmuje IKB leasing Polska Sp. z o.o.,, 155 wózków widłowych ( o 34 wózki mniej do II kw.) , na trzecim miejscu jest Raiffeisen Leasing Polska Sp. z o.o., 149 wózków widłowych ( o 23 wózki więcej do II kw.), czwarte miejsce zajmuje Millennium Leasing Sp. z o.o., z ilością 134 wózków widłowych ( o 67 wózków więcej do II kw.), na piątym miejscu jest Getin Leasing S.A., 68 wózków widłowych (o 21 wózków więcej do II kw.).
Trudno przewidzieć co się wydarzy najbliższym czasie, branża wózków widłowych w tej chwili jest w fazie intensywnych działań sprzedażowych. Niepokojące informacje płynące z Europy, zdaja się nie mieć wpływu na ten segment rynku. Wzrasta znacząco wartość inwestycji w Polsce, co może przełożyć się na koniunkturę na tym rynku, przedstawione dane firm leasingowych napawają optymizmem. Problemem mogą być zawirowania kursowe, które dokładają trochę „dziegciu” do tej beczki miodu, zwanej rynkiem wózków widłowych. Jeżeli popyt wewnętrzny utrzymywał się będzie na tym samym - wysokim poziomie, to powrót do okresu prosperity w branży wózków widłowych jest pewny. Wszystko wskazuje na to, że firmy leasingowe osiągną ten swój „okres prosperity” znacznie szybciej niż dostawcy wózków widłowych.
Red.