Od pomysłu do przemysłu – STILL Fleet Data Service

Wojciech Podsiadły
Od pomysłu do przemysłu – STILL Fleet Data Service
Od pomysłu do przemysłu – STILL Fleet Data Service

GKN Group działa w ponad 30 krajach, zatrudniając w swoich zakładach niemal 40 000 osób. GKN Driveline to największa ze spółek tego konsorcjum. Jest dostawcą elementów samochodowych układów napędowych dla partnerów na całym świecie. By móc w pełni skupić się na swojej podstawowej działalności – wytwarzaniu części, od formowanych na zimno akcesoriów o wadze 100 g do 30-kilogramowych półosi – firma zdecydowała się na outsourcing zadań związanych z zarządzaniem flotą urządzeń intralogistycznych. Oddział GKN Driveline w Trier przekazał odpowiedzialność za optymalizację funkcjonowania wózków widłowych oddziałowi STILL w Mannheim.

By zapewnić GKN Driveline Trier niskie koszty eksploatacji, sprawne funkcjonowanie procesów logistycznych i niezakłócony transport wewnętrzny 86 000 ton towarów w ciągu roku, zdecydowano się na długoterminowy wynajem floty ze wsparciem kompleksowych rozwiązań zarządczo-serwisowych. - 23 z 36 wózków z maszyn stanowią wózki typoszeregu STILL RX 70 o udźwigu od 2,5 do 3,5 tony. Zastosowanie napędzanych LPG maszyn wykorzystujących technologię hybrydową oraz system oszczędzania energii STILL Blue-Q pozwoliło obniżyć znacząco jednostkowe koszty eksploatacji – mówi Wojciech Szmulczyński, dyrektor handlowy STILL Polska. - Wdrożenie pakietu oprogramownia STILL Fleet Data Services, pozwoliło natomiast na zautomatyzowanie monitoringu pracy floty, jej optymalizację i usprawnienie obsługi serwisowej – dodaje ekspert. Wykorzystanie napędzanych gazem wózków hybrydowych z systemem odłączającym zbędne w danym momencie urządzenia pozwoliło na obniżenie kosztów paliwa o 16,3%. Dalsze oszczędności osiągnięto poprzez zmniejszenie częstotliwości kolizji, skrócenie przestojów poszczególnych wózków, wydłużenie okresów między serwisowaniami oraz optymalizację pracy dzięki wdrożeniu oprogramowania z rodziny STILL Fleet Data Services.

Fot._STILL__2_.jpg
Fot._STILL__2_.jpg

STILL Fleet Data Services został stworzony z myślą o kompleksowym, automatycznym gromadzeniu informacji i analizie danych dotyczących wszystkich aspektów funkcjonowania floty. Na system składają się 3 aplikacje: STILL Fleet Manager 4.x, STILLReport oraz STILLProActive. Fleet Manager 4.x zapewnia ciągły dostęp do informacji na temat czasu i sposobu wykorzystania poszczególnych wózków widłowych. Gromadzi dane dotyczące okresów aktywności, prędkości jazdy czy uczestnictwa maszyn w kolizjach. Dzięki wykorzystaniu chipów dostępowych, pozwala na jednoznaczną identyfikację operatora prowadzącego pojazd. Umożliwia również analizę efektywności wózków i zatrudnionych osób, przygotowując przejrzyste raporty.

Druga aplikacja – STILL Report – ułatwia monitoring kosztów serwisowania floty. Automatycznie tworzy dokumenty opisujące historię awarii wózków, pozwala optymalizować nakłady na ich naprawę i opracowuje związane z nimi statystyki. Aplikacja przechowuje dane o umowach gwarancyjnych obejmujących wózki, statusie ich utrzymania oraz planowanych przeglądach, zwalniając użytkownika z obowiązku samodzielnego pamiętania o wszelkich wymogach proceduralnych.

Fot._STILL__3_.jpg
Fot._STILL__3_.jpg

Ostatnim elementem systemu jest STILL ProActive. Aplikacja odbiera od maszyn komunikaty o wszelkich nieprawidłowościach ich funkcjonowania. Dane są przesyłane do techników firmy STILL, co umożliwia działania prewencyjne i natychmiastową, trafną reakcję w razie usterki. Po otrzymaniu komunikatu od maszyny, mechanicy wiedzą, jakie części i narzędzia będą potrzebne do jej naprawienia. Pozwala to znacznie skrócić czas usługi serwisowej. – Z perspektywy GKN Driveline w Trier, znaczenie miała oferowana przez Fleet Manager 4.x możliwość przypisania wózków i ich działań do poszczególnych operatorów. Zautomatyzowany monitoring umożliwia stały zapis tego, jak pracują maszyny: w jakich godzinach są aktywne, z jaką prędkością jeżdżą oraz czy uczestniczą w kolizjach – mówi Wojciech Szmulczyński ze STILL Polska. – Świadomość, że osoby zarządzające magazynem mają dostęp do tego typu danych, działa na operatorów motywująco. Są bardziej zdyscyplinowani, dzięki czemy wzrasta wydajność ich pracy i spada liczba wypadków. Dzięki tego typu oprogramowaniu, koszty związane z brakami i uszkodzeniami powstałymi w wyniku awarii przeciętnie zmniejszają się o 1/3. W ekstremalnych przypadakch mogą sięgnąć nawet 70% – dodaje ekspert.
Fot._STILL__4_.jpg
Fot._STILL__4_.jpg

Bardzo korzystne jest również połączenie STILLProActive z obsługą FullService. W razie pojawienia się pierwszych symptomów świadczących o niewłaściwym funkcjonowaniu maszyny, serwisanci przyjeżdżają do zakładu i kontrolują jej stan techniczny. W połączeniu z regularnymi przeglądami, pozwala to na znaczne obniżenie częstotliwości występowania poważnych usterek i minimalizowanie czasu przestojów. Przyczynia się do tego również dostępna w ramach umowy STILL Full Service gwarancja dostarczenia pojazdu zastępczego w wypadku, gdy naprawa będzie trwać dłużej niż 24 godziny.

Wojciech Podsiadły
Foto: Still Polska
Artykuł ukazała się w publikacji „Innowacje w magazynie 2015”, dostęp do publikacji TUTAJ.

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji