Nie dotknął nas kryzys

Andrzej Szymkiewicz
Nie dotknął nas kryzys
Nie dotknął nas kryzys

Andrzej szymkiewicz - Na Państwa stronie jest informacja, że firma Zeppelin Polska powstała na bazie 25 lat doświadczeń w dziedzinie transportu wewnętrznego, mógłby Pan rozwinąć te myśl i przedstawić historię powstania firmy?

Tomasz Mraczek - W 1985 roku firma Servisco Polska rozpoczęła dystrybucję urządzeń transportu wewnętrznego we współpracy z Clark Lift Niemcy, Manitou Francja i Bobcat USA. W 1992 roku na bazie Servisco powstaje firma Transtechnik Polska – dystrybutor maszyn Manitou i wózków widłowych Clark. W roku 2003 firma Transtechnik została kupiona przez koncern Zeppelin GmbH Niemcy, który podpisał z Hyster’em umowę dystrybucyjną na Niemcy, Austrię, Polskę, Czechy, Słowację, Ukrainę i Węgry.

Od dziesięciu lat firma jest autoryzowanym dystrybutorem wózków widłowych marki Hyster, jaka była pozycja marki wtedy a jak jest teraz?

Hyster była jedną z pierwszych marek wózków widłowych zachodnioeuropejskich, która weszła na nasz rynek przy współpracy z firmą MHC. Kiedy Zeppelin Polska rozpoczynała dystrybucję w 2003 roku marka Hyster była znana jedynie w wybranych branżach przemysłowych, takich jak przemysł papierniczy i drzewny, porty, stosujących głównie wózki widlowe czołowe spalinowe. Po blisko 10 latach dystrybucji wózki marki Hyster począwszy od magazynowych, poprzez czołowe elektryczne i spalinowe o udzwigach od 1.5 – 5.5 t, do ciężkich o udźwigach powyżej 8 ton i wózków do przewozu kontenerów pracują w bardzo różnorodnych branżach i zastosowaniach w całej Polsce.

Hyster to producent „kompletny”, oferujący wszystkie rodzaje wózków od małych „czołówek” przez wózki magazynowe do potężnych ReachStackerów, które wózki cieszą się szczególnym zainteresowaniem rynku?

Hyster_fot1.jpg
Hyster_fot1.jpg

Na polskim rynku szczególnym zainteresowaniem cieszą się maszyny magazynowe typu pedestrian oraz stacker, dotyczy to sklepów sieciowych, centrów dystrybucyjnych. Natomiast w przemyśle są to przede wszystkim wózki spalinowe, LPG od 2 do 3 ton oraz wózki elektryczne od 1.6 t do 2 t . W przemyśle ciężkim są to głownie maszyny o udźwigu od 10 do 16 ton.

Jak Pan ocenia rynek wózków widłowych w Polsce, na jakiego rodzaju sprzęt będzie w najbliższym czasie największe zapotrzebowanie?

Moim zdaniem w Polsce, podobnie jak w innych krajach Europejskich będzie rosło zapotrzebowanie na czołowe wózki elektryczne o udżwigach od 1.5 do 5 ton, głównie ze względu na kwestie środowiskowe.

Mocno rozwija się transport intermodalny, powstają terminale kontenerowe, gdzie pracują Państwa najcięższe wózki, jak Pan ocenia ten segment rynku, jaka pozycję ma Hyster w Europie i w Polsce?

Hyster posiada silną pozycję w krajach tradycyjnie związanych z morskim transportem kontenerowym takich jak Niemcy, Wielka Brytania czy Holandia. W Polsce w tym segmencie rosną systematycznie obroty terminali oraz ilość przeładunków. Sprzedaliśmy w ciągu 9 miesięcy trzy maszyny Hyster typu reachstacker, w tym największą jaką produkujemy o udźwigu 46 T. Nasze plany w tym roku to sprzedaż 4-5 sztuk wózków do przewozu kontenerów.

W roku największej koniunktury w UDT zarejestrowanych było ponad 600 maszyn marki Hyster, po spadku w 2010 roku, w ubiegłym roku jest wyraźny wzrost, czy ta tendencja widoczna jest w tym roku?

Pierwsze trzy miesiące roku 2012 wskazują na tendencje wzrostową rynku wózków widłowych.Utrzymanie tej tendencji w Polsce będzie w dużej mierze zależeć od tempa wzrostu gospodarczego

Hyster_fot2.JPG
Hyster_fot2.JPG
Rosnąca sprzedaż to wyzwanie dla serwisu, co oferujecie klientom tym zakresie?

Firma Zeppelin Polska od lat zapewnia serwis gwarancyjny i pogwarancyjny wózków widłowych Hyster i maszyn Manitou. Ciągłe szkolenia naszych pracowników i podnoszenie ich kwalifikacji umożliwia nam świadczenie usług na bardzo wysokim poziomie technicznym. Wszyscy technicy serwisowi zatrudnieni w Zeppelin Polska posiadają uprawnienia do obsługi i konserwacji wózków widłowych. Posiadamy dział wsparcia technicznego, a pracujący tam inżynierowie są w stanie pomóc klientowi w najtrudniejszych sytuacjach. Nasi doradcy techniczno – handlowi przygotowują oferty usług serwisowych dostosowanych do indywidualnych potrzeb klienta, w celu zoptymalizowania kosztów napraw i przeglądów technicznych. Szeroko rozbudowana sieć serwisantów mobilnych, umożliwia nam skrócenie do minimum, czasu reakcji na wezwanie, szybką diagnozę i usuwanie awarii. Dobrze wyposażone w narzędzia i części zamienne samochody serwisowe, jak również fachowa wiedza techników serwisu, pozwala na wykonanie większości napraw u kineta, z utrzymaniem wskaźnika First Time Fix (naprawa przy pierwszej wizycie) na poziomie powyżej 85%. Dostarczamy wyłącznie oryginalne części zamienne, do wszystkich typów wózków widłowych marki Hyster i maszyn Manitou. Utrzymujemy odpowiedni zapas części zamiennych w magazynie centralnym, a szybki i niezawodny łańcuch ich dostaw od producenta wyróżnia nas na rynku. Wychodząc na przeciw oczekiwaniom i potrzebom klientów współpracujemy z liderami rynku w dziedzinie opon, osprzętu i baterii trakcyjnych. Posiadamy 5 profesjonalnych warsztatów stacjonarnych, w których wykonujemy remonty kapitalne maszyn. Przygotowujemy maszyny do badań Urzędu Dozoru Technicznego, świadczymy usługi typu Full-service i Fleet managemnet. Na czas naprawy dostarczamy wózki zastępcze. Wieloletnie doświadczenie w branży wózków widłowych i maszyn budowlanych pozwalają nam spełnić oczekiwania najbardziej wymagających klientów.

Jak Pan ocenia, czy oferta wynajmu długoterminowego zdominuje rynek w Polsce?

Trudno mi odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Rozwój oferty wynajmu długoterminowego w dużej mierze będzie zależeć od kosztu pieniądza oferowanego na rynku międzybankowym. Klienci są i będą zainteresowani tzw. wynajmem poza bilansowym, który ma dużo zalet finansowo – podatkowych i przerzuca całkowicie odpowiedzialność za bezawaryjną pracę wózków na wynajmującego, z jednoczesnym stałym i przewidywalnym kosztem w perspektywie czasu trwania wynajmu. Klienci za te zalety, są gotowi zapłacić wyższą cenę od tradycyjnego zakupu gotówkowego, jednak różnica nie może być zbyt duża, a to w dużej mierze zależy od kosztu pieniądza.

Firma Zeppelin jako jedna z pierwszych zaoferowała usługi outsourcingu wózków widłowych, czy i jak kryzys wpłynął rozwój tej usługi?

W Polsce na razie nie dotknął nas kryzys, a jedynie spowolnienie gospodarcze. Obniżanie kosztów operacyjnych przez firmy jest stałym procesem, niezależnie od sytuacji gospodarczej na rynku. Usługa outsourcingowa wózków widłowych jest tylko wtedy atrakcyjna dla klienta, kiedy skorzystanie z niej pozwala mu na obniżenie jego bieżących kosztów, policzonych i wykazanych już na etapie oferty takiej usługi. Moim zdaniem spowolnienie gospodarcze ma raczej pozytywny wpływ na rozwój zainteresowania tą usługą.

Kontakty z klientami są bardzo ważne, czy organizowane „Dni otwarte” spełniły Państwa oczekiwania i będą kontynuowane?

Moim zdaniem relacje z klientami, dobre poznanie ich potrzeb i rozumienie wyzwań, którym musimy wspólnie stawić czoła jako partnerzy są dzisiaj ważniejsze niż sam produkt. Jednocześnie klienci są coraz bardziej zajęci i nie mają czasu na oddalone od ich miejsca pracy imprezy. ”Dni otwarte” spełniły nasze oczekiwania, jednak w dzisiejszych realiach rynkowych zastanawiamy się nad bardziej efektywnymi i spełniającymi oczekiwania klientów formami budowania relacji.

Hyster_fot3.JPG
Hyster_fot3.JPG

Jakie nowości w ofercie przygotowuje Hyster i firma Zeppelin na 2012 rok?

W roku 2012 Hyster wprowadził do produkcji nową serię wózków elektrycznych A1.3-A1.5 XNT – trzykołowe wózki kompaktowe o udżwigach 1.3 -1.5 t, w technologii AC 24V, zmodyfikowane modele wózków LO2.0 – wózki do niskiej kompletacji ze sterowaniem skuterowym, tow trucks LO5.0T – ciągniki wózków platformowych stosowane głównie w przemyśle motoryzacyjnym oraz nowe wózki elektryczne J4.0XN-J5.0XN – czterokołowe o udźwigu 4 - 5 t 80 V. Hyster wprowadza do wszystkich modeli wózków spalinowych o udźwigu powyżej 2t silniki spełniające normę emisji spalin EURO 3 B.

Powstało Polskie Stowarzyszenie Techniki Magazynowej, które ma na celu promowanie dobrych praktyk biznesowych, kultury, bezpieczeństwa w branży gospodarki magazynowej i logistyki wewnętrznej, jak Pan ocenia tę inicjatywę?

Uważam, że jest to w naszej branży bardzo cenna i potrzebna inicjatywa, z której na razie my, dystrybutorzy czołowych marek za mało korzystamy. Nie wiem z czego to wynika, ale jestem przekonany, że warto zachęcać, szczególnie liderów naszej branży do spotkania się raz w roku, by wymienić się doświadczeniami i obserwacjami o naszej branży, podobnie jak to się dzieje w Niemczech, czy w Anglii.

Państwa plany na najbliższa przyszłość?

Zwiększyć udział w rynku wózków ciężkich o udźwigu powyżej 8 ton.

Dziękuje za rozmowę.

Dziękuję.

Foto: T. Zatyka, Zeppelin Polska, Hyster, Log4.pl

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji